On muistettava, että bensan hinnasta tässä himoverotusmaassa on noita veroja 70%. Valtio nettoaa 7 miljardia Euroa vuodessa erilaisista autoiluun kohdistettavista veroista käytettäväksi muihin menoihinsa. Vuosi sitten raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan ollessa koronan takia pohjissa, vihervassarihallituksemme nosti bensan valmisteveroa 5,7 c, mikä päälle lankeavan ALVin kanssa nosti litrahintaa 7 senttiä. Niin kauan kuin vihreät istuvat hallituksessa, kytätään edelleen mahdollisutta korottaa polttonesteiden verotusta ideologista syistä. Autoilijan kannatta miettiä, keitä äänestää seuraavalla kierroksella.
Kyllä tämä bensan hinnanousu kesäisin on ollut ”maan tapa” niin kauan kuin minä muistan, eikä sillä ole mitään tekemistä verojen noston kanssa – kaikkien hallitusten aikana. Syksymmällä se jostain kumman syystä on yleensä laskenut, eikä sekään ole johtunut verojen laskusta.
Jäljet johtaa sylttytehtaalle – ja kansalaisten kesälomiin.
Polttonesteitä ovat verottaneet ja veroja korottaneet kaikki aikaisemmatkin hallitukset. Tämä kannattaa muistaa vuoden 2023 eduskuntavaalien alla.
Jos tämä bensavero lähinnä käytettäisiin ajoväylien yllä ja kunnossapitoon, en minäkään urputtaisi. Mutta totuus lienee jotain muuta. Ollaan kohta venäjän-karjala tasolla teitten kunnossa.
Tämä on jo maailman kallein maa ihan itseaiheutetuin ääliöpäätöksin, ja tämä nostaa kaiken hintaa lisää. Kaiken mitä liikutetaan; ruoka, raaka-aineet, vienti.
Olen muissakin yhteyksissä ihmetellyt sitä, että vaikka Yrittäjä/Yrittäjä-tj aivan ilmeisesti tulee mainiosti toimeen, hän silti tuntee tuskaa Suomen "älyttömästä" järjestelmästä. Muissa keskusteluissa on ollut viitteitä komealla autolla kaahailusta, vesiskoottereista, siitä, että tehdään, mitä huvittaa ja muusta ns. makeasta elämästä. Suomen kauhea verotus ei näy estäneen häntä erityisemmin. Mutta kenties hän onkin käärinyt varallisuutensa USA:ssa. Ilmeisesti kuitenkin palannut tähän kauheaan Suomeen?
Valtio ei nettoa mitään autoilun veroilla koska autoilun aiheuttamat kulut ovat edelleen suuremmat kuin siitä saatavat verotulot.
Muistitko laskelmissasi autoilusta saatavat hyödyt? Paljonko autoilla siirtyy tavaraa ja ihmisiä? Voi verrata vastaavasti vaikka siihen hyötyyn mitä pyöräilyllä saavutetaan.
Kyllä ne tavarat siirtyvät vaikka yksityisautoilu loppuisi. Yksityisautoilu valtaosan autoilun kuluistakin aiheuttaa.
Ja myös kun katselee kuinka paljon tavaraa kuljetetaan täysin turhaan autolla, bensan hinta on todellakin liian alhaalla.
Mutta EU:ssa on jo tutkittu tavarankuljetusta kaupungeissa. Siinä missä pakettiautolla kuljetetaan keskimäärin 6 pakettia tunnissa, polkupyörällä kuljetetaan samanlaisia paketteja samanlaisia matkoja pitkin 10 pakettia tunnissa. Ja arvio oli että yli 50% pakettirahdista olisi täysin kuljetettavissa niillä pienillä rahtipolkupyörillä. Puhumattakaan nyt uudemmista ja isommista.
Nyt pyöräilijä voisi päättää vastustaako autoilua vai yksityisautoilua? Kumpaakin vastustusta on nytkin esiintynyt hänen kirjoituksissaan.
Nyt pyöräilijä voisi päättää vastustaako autoilua vai yksityisautoilua? Kumpaakin vastustusta on nytkin esiintynyt hänen kirjoituksissaan.
Pyöräilijä voisi vilkaista kartasta, missä ne postin lajittelukeskukset sijaitsevat. Ovatko pyöräilyetäisyydellä jakelupisteistä? Pyörällä voidaan kuljettaa varmaan alle 1% paketin kulkemasta kotimaan kokonaismatkasta. Eli se siitä pyöräjakelun merkityksestä.
Eipä yllätä että Mietiskelijä ampuu mieluiten viestintuojan koska viestiä ei nyt vain pysty.
"Nyt pyöräilijä voisi päättää vastustaako autoilua vai yksityisautoilua?". Miksi minun pitäisi vastustaa jompaakumpaa tai molempia? En vastusta. Vastustan sitä turhaa autoilua jota melkeinpä kaikki työmatka-autoilu mm. on. Samaten autolla tehdyt kauppamatkat ovat melkein kaikki turhaa autoilua.
Reilu korotus bensanhintaan ilman kompensaatiota työmatkakuluvähennykseen siirtäisi jo merkittävän osan mukavuudenhaluisista ihmisistä muiden kulkutapojen piiriin. Ja reilulla tarkoitan 3-5€ per litra.
Mikään välttämätön kuluttajahyödyke ei jäisi siltikään toimittamatta kauppaan koska kuluttaja sen maksaa, ei kuljetusyhtiö eikä kauppa. Ja kun kuluttajan kauppamatka maksaisi nykyisen 50snt-1€ sijaan 3-5€ niin kaupoillekin tulisi taas kysyntää lähemmäs kuluttajaa eikä naapurikuntaan keskelle peltoa.
Ja sitten sähköautolla taas pääsee. Ainiin, Mietiskelijä mietinnöissään ei taaskaan miettinyt mitään kun tuollainenkin pääsi mientinnöistä unohtumaan :D
Talousanalyytikko/-tieteilijä Pyöräilijä tietää kertoa mm. "autoilun aiheuttamat kulut ovat edelleen suuremmat kuin siitä saatavat verotulot"
Sitten kuittailee "Ja sitten sähköautolla taas pääsee. Ainiin, Mietiskelijä mietinnöissään ei taaskaan miettinyt mitään kun tuollainenkin pääsi mientinnöistä unohtumaan :D"
Ainiin, Pyöräilijällä mietinnöissään ei taaskaan miettinyt että sähköautoilukin on autoilua myös kun tuollainenkin pääsi mientinnöistä unohtumaan :D
Niin. Sähköautoista tulee yhteiskunnalle kaikki muut samat kulut kuin mitä tulee polttomoottoriautoista, lukuunottamatta ilmansaasteiden aiheuttamia kuolemia ja sairastumisia ja sitten osaa meluhaittojen aiheuttamista.
Mutta tämä korjaantuu aikanaan kun autoilun verotusta muutetaan jahka polttomoottoriautot ovat kiellettyjä.
Autojen hinta on toinen asia johon inflaatio ei ole juurikaan koskenut. 40 vuotta sitten ostettiin 120000mk autoja 5000mk kuukausipalkalla. Nyt sähköauton saa 60000 eurolla ja kuukausipalkat ovat mediaanina 3500e. Eli autojen hinta on tullut alaspäin autoilun kultaiseksi ajaksi koetusta ajasta. Samaten bensan hinta on laskenut kun sitä verrataan ostovoimaan.
Ongelmana siis ovat edelleen ne saavutetut edut. Eli kun huvi on ollut halpaa niin vaikka se edelleen on halpaa niin sen pitäisi pysyä halpana koska se on aina ollut halpaa. Sama kitinä oli mm. Venäjällä kun vodkan hintaa nostettiin.