Kommentti

Raitsikan vastustajilla niukka enemmistö, suurimman ryhmän sisällä puntit ovat tasan

kari.vainio@ts.fi

Turun ainoalle varmalle raitsikkapuolueelle vaalitulos oli kehno. Vaikka Perussuomalaiset rintamassa raitsikkaa vastustaakin, sen vaalivoittoa tuskin selittää pelkkä turkulaisten rait...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (22)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Hermes
Raitiotien kannattajilla enemmistöt pormestarisopimusryhmissä
Raitiotie on vain yksi mutta merkittävä osa pormestarisopimusta. Mikäli haluaa saada jotain tavoitteitaan läpi, niin pitää tehdä kompromisseja toisaalla eli kun ryhmissä enemmistö on ratikan takana, niin sen puolesta on ryhmässä pormestarisopimuksen mukaisesti äänestettävä jotta voi neuvotella jotain tavoitteitaan mm. koulutukseen jne.

Tällä vaalituloksella raitiotie otetaan pormestarisopimukseen samoilla reunaehdoilla kuin jo on valtuuston päätös. Käy siis kuten Tampereella, kun aloitetut ja vuoden päästä koko suunnitelmasta valmistuvat kuvaukset valmistuvat, niin raitiotiestä tehdään pormestarisopimuksen ja voimassa jo olevan valtuuston päätöksen mukainen johdonmukainen positiivinen rakentamispäätös.

Kun huomioidaan ryhmien sisäiset ratkaisut päätettäessä osallistumisesta pormestarisopimukseen, niin silloin ratkaisee ryhmän enemmistön muodostama sitova kanta. Ilman tätä sitoutumista pormestarisopimus ja koko hallintomalli ei toimi. Siksi siihen sitoudutaan ja se on turkulaisten näissä vaaleissa ilmaisema tahto valittujen luottamushenkilöiden ja valtuustoryhmien osalta.

Lopuksi totean että on melko vastuutonta esittää jotain 400 milj. summaa raitiotie-investoinnin hinnaksi tässä vaiheessa kun tiedetään Tampereen samoilla yhdessä tehdyillä vertailukelpoisilla yleissuunnitelmilla huomattavasti alemmat toteutuneet kustannukset. Pitäisi edes mainita sen sisältävän jo koko raitiotieverkoston varikkoinvestoinnit sekä valtionosuuden 30% panostus Turun seudun talouteen kerrannaisvaikutuksineen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Raitiotien kannattajilla enemmistöt pormestarisopimusryhmissä
"on melko vastuutonta esittää jotain 400 milj. summaa raitiotie-investoinnin hinnaksi tässä vaiheessa"
- olen samaa mieltä. Todennäköisesti edes tuplahinta ei tulisi riittämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Raitiotien kannattajilla enemmistöt pormestarisopimusryhmissä
Ihan vaan vertailun vuoksi mainittakoon, että esimerkiksi Logomon kävelysillan piti alunperin maksaa 5 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä sen kokonaisbudjetti on jo 21,6 miljoonaa euroa. Yli nelinkertainen siis. Eräänlaista "kerrannaisvaikutusta" olemme nähneet siis tässäkin...ja todella vahvasti.

Näinollen...olisinkin erittäin kiinnostunut tietämään, että mistä on peräisin joidenkin ihmisten vankkumaton usko siihen, että jonkun projektin budjetti Turussa pysyisi edes jonkinlaisissa raameissa?

Minulla on toki oma käsitykseni asiasta mutta jätän sen sanomatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Raitiotien kannattajilla enemmistöt pormestarisopimusryhmissä
Alf: "mistä on peräisin joidenkin ihmisten vankkumaton usko siihen, että jonkun projektin budjetti Turussa pysyisi edes jonkinlaisissa raameissa?"
--------------------------------------------------------
Turun kaupungin kotisivuilta osaa ihan perus tietokoneenkäyttötaitoinen etsiä tietoa Turun investoinneista. Turun kaupungin investointimääräraha vuodelle 2021 on n. 128 miljoonaa euroa. Jos sitä myyttistä Turkukerrointa haluat väittää olevan olemassakaan, niin löytänet helposti alkuperäiset suunnitelmat kaikille tämän vuoden investoinneille, jotka ovat sen neljäsosan tuosta summasta, tai mitä kerrointa nyt tällä kertaa haluatkaan esittää?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Mikä muu sitä selittäisi?
PS vastustaa yleisesti ottaen kaikkea ja erityisesti Vihreitä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Mikä muu sitä selittäisi?
Ei persut nyt ihan kaikkea vastusta, esim. rikollisten ottamista ehdokkaiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan
Mikäli tavallisilta ihmisiltä kysyisi, kukaan ei haluaisi mitään muutoksia omaan ympäristöönsä. Tämän takia toivoa sopii, että Turun uusi valtuusto perehtyy tehtäväänsä ja ottaa asioista selvää ennen suuria päätöksiä.

Juuri näin tehtiin Tampereella kun raitsikka päätettiin rakentaa vaikka vastustus oli suurta. Tampereen päättäjät toimivat heille uskotun tehtävän mukaisesti. Ja kas kummaa, raitsikan nyt valmistuessa ja hyötyjen noustessa yhä selvemmin esiin, raitsikan vastustus Tampereella on lähes olematonta. Ja lisää suunnitellaan.

Tätä kuntapäättäjien vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan myös Turku tarvitsee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan
Niin...voihan asian tietysti noinkin yrittää perustella mutta raitsikan, tai itseasiassa minkä tahansa muun projektin, vastustamisen jatkaminen enää siinä vaiheessa kun se on jo rakennettu valmiiksi...olisikin täysin turhaa koska lopputuloshan tiedetään jo siinä vaiheessa.

Vanhan sanonnan mukaan on siis myöhäistä enää rypistää kun...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan
"raitsikan vastustus Tampereella on lähes olematonta"
Meinaatko, että juuri valmistunut raitsikka poistettaisiin heti? Ei sellaista kannata enää vastustaa, kun se ei hyödytä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan
@Alf: Tamperelaisten tyytyväisyys kaupungin uuteen ratikkaan on aitoa ja näkyy selvästi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan
Minua kiinnostaisi vielä tietää, että missä se tamperelaisten tyytyväisyys ratikkaan, tarkalleen ottaen, sitten näkyy? Ovatko ne ratikat jo tupaten täynnä matkustajia...vai mistä sen voi varmuudella todeta?

Esittäisinkin vielä yhden tarkentavan kysymyksen tähän loppuun: Moneltako tamperelaiselta olet tiedustellut mielipidettä ratikasta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan
Millä tavalla tyytyväisyys bussiföliin sitten näkyy? Ovatko bussit täynnä matkustajia vai miten sen voi todeta?

Ja miksi jonkun kirjoittajan pitäisi käytä kysymässä asioita joista on jo tehty ihan kyselyitä? Se, että sinä et jaksa edes googlen kautta noita etsiä, ei ole muiden ongelma eikä muiden ole tarpeen sinua kädestä pitäen hakukoneen käyttöä opastaakaan. Tänne kun ei kuitenkaan linkkejä saa laitettua vaan jokaisen pitää ihan itse etsiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan
@Alf: Tunnen tamperelaisia, seuraan heidän päivityksiään, luen lehtiä.
Yleistä mielipidettä raitiotiestä selvitetään kyselyillä säännöllisin väliajoin...

Käyhän itse kokeilemassa ja kysymässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan
"Pyöräilijä" toikin tuossa, ehkä ihan tahattomasti, esiin yhden hyvin olennaisen asian tässä Turun ratikkakysymyksessä. Nimittäin...mikäli ne Turun fölibussit olisivat jatkuvasti täynnä matkustajia, tai edes puolillaan, niin silloin jopa minä voisin kannattaa ratikkaa...mutta kun ne eivät ole. Miksi ihmiset sitten nousisivat ratikkaan...kun heitä ei saa houkuteltua edes (sähkö)busseihin?

Ratikan huikeita rakennus- ja käyttökustannuksia kun ei valitettavasti makseta pelkällä tarkemmin määrittelemättömällä "tyytyväisyydellä" vaan sillä ratikalla pitää olla myös niitä maksavia asiakkaita. Päivittäisiä käyttäjiä. Ja niitä pitää olla paljon.

Mediakriittisyyttä ei myöskään kannata unohtaa, koska sieltä hakukoneesta, ja yleensäkin mediasta, löytyy myös todella paljon ns. "vaihtoehtoista faktaa"...kuin myös eri alojen lobbareita.

Ihan vaan vinkkinä...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Vastuunkantoa huutoäänestyksen sijaan
"mikäli ne Turun fölibussit olisivat jatkuvasti täynnä matkustajia, tai edes puolillaan, niin silloin jopa minä voisin kannattaa ratikkaa"

Eli jos ne linjat joihin raitsikkaa ollaan rakentamassa olisivat niin täynnä että niitä esimerkiksi pitää ajaa kahdella bussilla olisit valmis kannattamaan raitsikkaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Vaalituloksen perusteella
Raitiotien kannatus ja vastustus ovat melko tasan. Vihreät saivat lopulta enemmän ääniä kuin persut mikä kallistaa vaa'an siten, että enemmistö sittenkin kannattaa raitiotietä kun muissa puolueissa kannatus on ollut tasaista.

Nyt kysymys onkin että miksi raitiotietä oikeasti ei pitäisi rakentaa kun kerran hinta ei ole este isolle osalle turkulaisista. Kalliita ne bussilinjatkin ovat ja oikeasti kokonaiskustannuksiltaan kalliimmat kuin raitiotiellä. Runkolinjojen osalta edes jäykkyys ei ole mikään peruste jos kerran on aikomus jatkaa bussilinjaakin.

Mutta tietysti jos aikomus on lopettaa joukkoliikenne niin on ymmärrettävää että raitiotietä ei voi rakentaa. Se 1970-luvulla olikin aikomus. Miten on nyt?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää