Aliot

Ikäystävällisyyttä joukkoliikenteen käyttöön

ALIO

Väestö ikääntyy ja Varsinais-Suomenkin asukkaista lähes neljäsosa on yli 65-vuotiaita. Ikäihmiset ovat aktiivisia, liikkuvat ja harrastavat paljon. Toisaalta iäkkäillä on usein fyysisiä haasteita ja erityistarpeita. Turku on mukana Maailman terveysjärjestön (WHO) Ikäystävällinen kaupunki -verkostossa ja ikäystävällisyyttä on edistetty yhä enemmän myös Turun Seudun joukkoliikenne Fölin palveluissa.

Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Yksi keino tavoitteen saavuttamiseksi on kasvattaa pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen osuutta. Tämä edellyttää uudenlaisiin arjen tapoihin totuttelua. Päätöksenteossa ja suunnittelussa tulee tarjota hyvät edellytykset kestävälle liikkumiselle erilaisille kohderyhmille ja erilaisissa asuinympäristöissä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sujuvaan matkaketjuun voidaan vaikuttaa monessa kohdassa ja se edellyttää yhteistyötä eri sektorien kesken.

Ikäystävälliseen joukkoliikenteeseen vaikuttavat muun muassa palvelu, saavutettavuus, kalusto, pysäkkien esteettömyys ja kunnossapito. Kuljettajan pitää päästä ajamaan bussi lähelle koroketta, jotta matkustaja pääsee kyytiin tai pois vaivatta ja turvallisesti.

Kaluston kunto on tärkeää, jotta esimerkiksi bussin kallistus toimii esteettömän kulun takaamiseksi ja kuljettajan on helppo palvella senioriasiakasta. Tasainen ajotapa on ikäihmisille erityisen tärkeää.

Digitaaliset näytöt helpottavat matkanteon seuraamista ja auttavat jäämään pois oikealla pysäkillä. Sähköiset palvelut, kuten reittiopas ja Föli-sovellus, helpottavat liikkumisen suunnittelua ja niiden käytön opettelu tekee matkustamisesta huomattavasti sujuvampaa.

Uusia liikkumispalveluja on tärkeää suunnitella ja viestiä myös ikänäkökulmasta, jotta ne ovat saavutettavia ja houkuttelevia senioreille. Moni seniori voisi käyttää kaupunkiajossa Föli-fillaria, mutta sen rekisteröimiseen ja käytön opetteluun tarvitaan apua ja kannustavaa esimerkkiä. Sähköavusteiset pyörät ovat senioreille erityisen sopivia – niiden avulla pyöräilyä voi jatkaa vuosia pitempään, jolloin sillä on tärkeitä terveysvaikutuksia. Myös ikäystävällisiä kolmipyöriä voisi kokeilla osana kaupunkipyöräjärjestelmää.

Vuorovaikutus senioriasiakkaiden kanssa on tärkeää, kun palveluja suunnitellaan. Ikäystävällisyyttä edistetään lisäämällä suunnittelijoiden tietämystä ikäihmisten tarpeista ja toiveista. Olennaista on tarjota keinoja, joilla ikäihmiset voivat osallistua palveluiden kehittämiseen yhdessä suunnittelijoiden kanssa, jotka itse edustavat useimmiten työikäisten ikäryhmää. Green Silver Age Mobility – GreenSAM -hankkeessa kehitettiin ja kokeiltiin työkaluja tätä varten.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Joukkoliikenteen käyttöön voi liittyä myös negatiivisia ennakkoasenteita ja uuden asian kokeilu voi aiheuttaa epävarmuutta. Yksityisautoilijan kannattaa kokeilla Fölin palveluja oman auton rinnalla vaihtoehtoisena kulkumuotona hyvissä ajoin ennen kuin ajokortista on luovuttava. Vaikka kauppareissun tekisi autolla, voi bussilla kulkea ystäviä tapaamaan tai harrastuksiin. Kutsuliikennettä voi kokeilla mökkireissulla ja kaupunkipyörää testata yhdessä kaverin kanssa.

Kannustamisen ja vertaistuen vaikutuksista saatiin hyviä kokemuksia Fölin ja Valonian toteuttamassa mentorointimallin kokeilussa, jossa kokeneemmat Fölin käyttäjät toimivat oppaina kokemattomammille. Moni rohkaistui ja innostui käyttämään bussia tauon jälkeen tai ensimmäistä kertaa. Digitaalisten palvelujen opettelu oli pilottiryhmälle erityisen hyödyllistä. Samalla osallistujilta saatiin arvokasta palautetta joukkoliikenteen kehittämiseen ikänäkökulmasta.

Kokemusten perusteella käynnistetään nyt fölikaveritoimintaa, jossa vapaaehtoiset seniorit toimivat vertaistukena Fölin käytössä. Kesän aikana järjestetään yhteistyössä Turun Seudun Vanhustuki ry:n kanssa kaikille avoimia Föli-treffejä, minkä lisäksi fölikaverit auttavat myös muina aikoina. 1.6.–31.8. on lisäksi käynnissä Vie seniori bussiin -kampanja, joka kannustaa rohkaisemaan Fölin käytössä ja lähtemään yhdessä bussilla vaikkapa retkelle.

Silja Ngobese on projektiasiantuntija, Valonia, Sirpa Korte, joukkoliikennepalvelujohtaja, Turun seudun joukkoliikenne Föli ja Ritva Salminiitty, projektipäällikkö, Turun ammattikorkeakoulu.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Kaupunkiliikkumisen häpeätahra
"Moni seniori voisi käyttää kaupunkiajossa Föli-fillaria"
- Föli-fillarit ovat hyviä ja ne voisi päivittää sähköaikaan. Samalla vuokrattavien sähkölautojen käyttö pitäisi saada kuriin. Niillä ajetaan täysillä keskustan jalkakäytävillä ja aiheutetaan huomattavaa vaaraa jalankulkijoille. Ei tarvita kuin yksi askel sivuun väärällä hetkellä, niin lapsi tai vanhus voi tulla takaa tulevan sotkulaudan ruhjomaksi. Laudat ovat tällä hetkellä todellinen epäkohta ja häpeätahra kaupunkiliikkumisessa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.