Pääkirjoitus

Liikenteen veroissa muutospaineita

Liikenteen verotuotot ovat supistumassa merkittävästi sähköautojen yleistyessä. Liikenteen verotusta pohtinut valtiovarainministeriön työryhmä arvioi, että nykyisillä verotasoilla liikenteen verotuoto...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Muumimamma
Jotain jäi
puuttumaan esimerkistä.Se on alv,jota maksetaan jokaisesta ostetusta litrasta.Kun polttoaineen valmistevero putoaa,putoaa myös alvin tuotto.2018 oli polttoaine veron plus alv tuotto valtion pohjattomaan kirstuun liki 3,9miljardia euroa.Tuo kertymä on jo pudonnut ja kiihtyy joka vuosi niin,että se on keskimäärin 1,5miljardia joka ainoa vuosi.Jotenkin tuo pitää paikata.Se ei ole mikään pikkuraha.Se on noin 13,5miljardia vuosikymmenen loppuun mennessä,eikä se siihen lopu,vaan jatkuu vielä 2030jälkeenkin.On siinä päättäjillä purtavaa,mistä rahat?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Jotain jäi
ALV paikkaantuu helposti jos porvarien jutuissa on mikään totta. Eli raha käytetään muualla ja sieltä se ALV tulee. Sen perään siis ei kannata haikailla, ei se kuulu autoilusta perittäviin veroihin vaan se peritään ihan kaikesta kulutuksesta.

Mutta asia korjaantuu kun polttomoottoriautoja ei enää tehdä. Sitten voidaan lätkäistä sähköautoihin vastaava autovero. Ainoa aukko tulee polttoaineen verotuksesta josta verokertymä on noin 3mrd euroa. Toisaalla tämä tarkoittaa että jos sähkö saadaan tuotettua Suomessa käyttäen uusiutuvia energiamuotoja, vaihtotase parantuu myös 3mrd euroa kun öljyä ei tarvitse tuoda.

Mutta tämä 3mrd euroa on sitten myös helppoa kerätä vaikka tiemaksuina koska se on autoilijalle vain 1/3 vastaavan ajon aiheuttamasta bensan hinnasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Jotain jäi
Nyt sekoittuivat raakaöljyn ja verollisen polttoaineen hinta.
Voidaan myös kysyä miksi autoilun pitäisi tuottaa yhteiskunnalle tällaisia määriä rahaa sen ollessa välttämätön apuväline.
Henkilautöauto on pääasiallinen liikkumisväline maakuntien vientiteollisuuden työpaikoille mitkä tätä valtiota pystyssä pitävät.

Paperinsiirtelyvyöhykkeellä polkupyörä on oiva väline.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Jotain jäi
Autoilun verojen pitäisi ennen ALVia tuottaa ainakin sen aiheuttamien yhteiskunnallisten haittojen ja kulujen verran. Jotka ovat 8-12mrd eurtoa vuodessa. Ja kyllä ne telakka- ja autotehthaan työntekijät ennenkin ovat polkupyörillä pystyneet työpaikalleen kulkemaan. Ugin tehtaallekin taitaa suurin osa kulkea bussilla eikä millään yksityisautolla. Järjestelykysymys eikä mikään 'autolla on pakko päästä'.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Jotain jäi
Nythän Pyöräilijä paljasti minne ne erään nimimerkin vuosittaiset EU-hyödyt katoavat.
Auto- ja polttoaineverothan katoavat suurimmalta osin muualle kuin tiestön kunnossapitoon.
Taitaa olla niin että kaikkien työssäkäyvien täytyy kulkea työmatkat jollakin tavalla.
"ALV ei kuulu autoilusta perittäviin veroihin vaan se peritään ihan kaikesta kulutuksesta"
Jotenkin vaikuttaa epäuskottavalta moinen tulkinta asiasta.
No ehkäpä piankin saamme lukea faktat sekä sen että ketä on oikeassa tässäkin asiassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Muutakin jäi
ALV jää saamatta myös jokaisesta vuosittain 48000 Suomeen tuodusta käytetystä autosta, joiden ALV on aikanaan maksettu sinne tuontimaahan. Tuontitarve syntyy siitä, että Suomessa on autovero.
Henkilöautoliikenteen verotuksessa alkaakin pää tulla vetävän käteen vähän joka suunnasta. Sen suunnan verotuloja kun lienee mahdoton vähentää. Kuitenkin veroporkkanaa pitäisi sähköautoillekin jakaa.
Joku humoristi on esittänyt, tälläkin palstalla, että henkilöautoliikenne tulisi kokonaan kieltää. Siitä saatavat verotulot jopa ylikompensoituisivat saatavalla kansanterveyshyödyllä.
Sähköautollakaan tuota kansanterveyshyötyä ei juurikaan saavuteta. Siispä siirrytään suoraan polkuautoihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.