Pääkirjoitus

Tunnin junaa pidettävä esillä

Pitkään suunniteltu nopea ratayhteys Tallinnasta Baltian läpi Keski-Eurooppaan on askeleen lähempänä toteutumistaan, kun EU näytti vihreää valoa Rail Baltica -nimellä kulkevalle hankkeelle.

Myös Suomen...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ilkka Salo
Länsirata (Tunninjuna) + Itärata on Suomen merkittävin ratayhteys/verkosto
EU:n TEN-T pääradan ScanMed Suomen osan muodostavat Länsirata (Tunninjuna) sekä Itärata tai -radat. Niiden piirissä asuu enemmän suomalaisia ja tuotetaan enemmän Suomen BKT:stä kuin pohjoisen ns. Suomi-radan alueella.

Tunninjuna ei ole vain Varsinais-Suomen hanke, vaan osa laajaa Eurooppalaista verkkoa ja Suomessa se on koko eteläisen Suomen eli eurooppalaisittain pohjoisen kasvuvyöhykkeen ratahanke (Turku-Helsinki-Lahti-Kouvola-Kuopio/Joensuu & Pietari/Moskova).

Liikenne12 on pian eli tänä keväänä päätösvaiheessa. Suomelle Rail Balticaa tärkeämpää on rakentaa nopeat junayhteydet kasvukolmiossa Suomirata + Tunninjuna (Tampere - Turku - Helsinki) eli yhdistää tuo kolmiometropoli Turun sataman ja lentoaseman kautta Tukholman Arlandaan ja sieltä Länsi- & Keski-Eurooppaan.

On se kumma jos Varsinais-Suomen edunvalvonta ei saa tätä asiaa tehdyksi selväksi Länsi- ja Itäradan vaikutusalueen maakunnille ja kaikille asiasta päättäville tahoille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Länsirata (Tunninjuna) + Itärata on Suomen merkittävin ratayhteys/verkosto
Kyllä kai tämä perusjargon on selvä. Mutta kun rahoitus on kaatumassa myös kunnille. Kokonaishyöty on lisäksi kovin abstraktinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muumimamma
Miksi?
Miksi on pidettävä esillä.Sitä rataa/ratoja EI VOI perustella ympäristösyillä,eikä taloudellisuudella.Ne rahat on laitettava nykyisten ratojen korjauksiin ja korjausvelan pienentämiseen.Tutkimus kertoo,ettei ratoja koskaan saada kannattavaksi.EU raha on meidän kaikkien maksamaa rahaa/velkarahaa.Se ei ole mitään ylimääräistä rahaa.Ympäristösyyt,ne vasta huonoja ovatkin.Ilmastonmuutos ja hiilidioksidi on pienin murheista.On menossa ympäristökatastrofi sähköistämisen takia.Kannattaa katsoa yle areenasta Likaista vihreää energiaa.Siinä jopa mainittiin,että vihreä siirtymä aiheuttaa enemmän päästöjä,kuin fossiilisia polttamalla.Sen lisäksi ilman saastumisen lisäksi saastutetaan maaperä ja pohjavedet.Surunlisinta tässä on se ETTÄ VALTIOT tukevat tälläistä toimintaa,Kahdenkymmenen vuoden päästä huomataan että hitto,ilmastonmuutos ei pysähtynytkään ja päästöt vain lisääntyi ja toinen puoli maapallosta on asuinkelvoton.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Miksi?
Muuten yhdyn tähän näkökantaan, mutta sähköjunat saadaan liikkeelle myös ydinvoimalla. Paha vihreä sähkö koski lähinnä akkujen kautta saatua liikennettä, siis sähköautoja. Toki junienkin moottoreissa on maametalleja mutta vähemmän.

Tulevaisuutta ajatellen yksi ratasuunta olisi Uusikaupunki-Vaasa ja siitä edelleen Merenkurkun yli Ruotsiin ja edelleen Atlantin rannalle Norjaan. Reitti vastaisi Välirauhan ajan tietä Liinahamariin. Merenkurkun ylittävän sillan yhteyteen Vihreät saisivat rakentaa "tuulimyllypuiston".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kebasaarelta
Tunnin juna roskiin
Ainoa järkevä ratayhteys täällä käpykylässä Suomessa on Helsinki -Rovaniemi yhteys ja samalla nopea maantieyhteys samalle välille.
Turku -Helsinki moottoritie remonttiin ja koko matkalle yksi kaista lisään suuntaansa. Munkkivuoren T risteyden muuttaminen niin että se jaetaan ja ajetaan tunneliin heti Kehä 1 jälkeen.
Mä en suostu menemään junalla Helsinkiin enää ikinä, jos tarvii taksi ottaa siitä tolpalta.. se on niin pelottavaa ja vaatteet haisee viikon sen jälkeen.
Suomi tarvisi nyt niitä patruunoita hoitamaan tämä maa kuntoon, hävettää tämä koko keskustelu Tunnin junasta tai jostain raitiovaunuista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maakuntalainen
Jarru päälle Tunnin junalle
Hehkutuksissa Tunnin juna on osa TEN-T-verkkoa ja ScanMed-käytävää. Tukholman kauppakamari ei näitä edes mainitse 2019 ilmestyneessä julkaisussaan ”Nej till högkostnadståg”. https://www.chamber.se/rapporter/nej-till-hoghastighetstag.htm

Matkustaja- ja tavarankuljetusmäärillä mitaten päärata onkin maanlaajuisesti ajatellen huomattavasti Tunnin junaa tärkeämpi kehittämiskohde. Lisäksi Tunnin junaa on edistetty liioitellulla ja vanhentuneella tiedolla. Lisää aiheesta esim. Osmo Kivivuoren blogissa https://www.osmokivivuori.fi/2020/09/yleinen/329/ ja Salon Seudun Sanomissa ”Tunnin junan verkkosivut hämmentävät ratakeskustelua” https://www.sss.fi/2020/08/kuntien-verkkosivut-hammentavat-tunnin-junaa/.

Millä Tunnin junan H/K-suhde 0,44 saadaan nostettua tasolle 1? Se on ehtona CEF-tuelle. Sitä mukaa kun Tunnin junan kustannukset nousevat (2019 n. 2,2 Mrd €, 2021 n. 3,8 Mrd €, kasvu kahdessa vuodessa n. 1,6 Mrd €), tuntuu hoppu ”kuokan lyömisestä maahan” kasvavan Turun suunnalla. Sattumaako?

Nyt tulisi Valtiontalouden tarkastusviraston kiireesti ottaa suurnopeusjunahankkeet tarkkaan syyniin. Ruotsissa Riksrevisionen on paikallisten hankkeiden osalta antanut lausuntonsa 2019 ”Att tänkä efter före : statens planering av höghastighetsjärnväg” https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2019/att-tanka-efter-fore---statens-planering-av-hoghastighetsjarnvag.html.

Ennen toteuttamisesta haaveilua on selvitettävä kustannustehokkaat ja vaihtoehtoiset tavat ratkaista elinkeinopolitiikan, liikenteen ja liikenteen päästöjen ongelmat. On syytä lyödä jarru päälle Tunnin junalle ja katsoa, miten korona-aika ja siitä selviäminen vaikuttaa matkustajamääriin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Jarru päälle Tunnin junalle
👍 kerrankin vahvaa tekstiä päätöksen teon tueksi!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää