Pääkirjoitus

Ajokortin poikkeuslupia tiukennettava

Vuoden 2018 ajokorttiuudistus on tuonut Suomen teille arvioitua enemmän alle 18-vuotiaita, jotka ovat saaneet henkilöauton ajokortin poikkeusluvalla.

Ennen lakiuudistusta arvioitiin, että B-luokan ajok...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ajattelija
Ei kai se
Ei kai se ikää katso eli näitä omasta mielestään rallikunkaita taitaa löytä yhtä paljon 17 kuin 18 vuotiaista ja löytyy myös paljon yli 20 vuotiaista.
Laitetaan se vanha kunnon 80 lätkä näille alle 18 vuotialle kuskeille niin ei niin helposti lähde kaasujalka painamaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ei kai se
Ilmeisesti vielä odotellaan tilastoja ja niiden tulkintoja ainakin mitä tulee 17-vuotiaisiin, mutta viitteitä on siitä, että mitä nuorempi, sitä villimpi kuljettaja. Keskimäärin 17-vuotias on huolimattomampi (tai mitä sanaa sitten käytetäänkin) kuin 18-vuotias, joka taas on huolimattomampi kuin 20-vuotias, joka taas on huolimattomampi kuin 25-vuotias jne. Näin siis keskimäärin. Ilman muuta 17-vuotias voi olla vastuullisempi kuljettaja kuin 45-vuotias. Koska tilastollisesti pätee "mitä nuorempi, sen vastuuttomampi", ajokortin ikäraja ei ole pelkästään kosmeettinen tai teoreettinen kysymys.

80:n lätkä tuoreelle kuljettajalle - ikään katsomatta - voisi kyllä olla hyvä palauttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Ei kai se
Lisäksi olisi hyvä muistaa, että joukossa tyhmyys tiivistyy. Nuori, jonka tapaat ilman ”tukijoukkoja” saattaa osoittautua erittäin tietoiseksi ja välittäväksi, mutta kun seuraan saapuu kaveri, tai useampi fiksuus saattaa hävitä kuin tuhka tuuleen. Aivan kuin järki katoaisi.

Siksi olen myös rajoitteiden kannalla. Harvalla on harrastuksia kello 20-22 jälkeen, joten ajokielto öisin olisi ainakin yksi (osa)ratkaisu, 80-lätkän lisäksi. Näiden lisäksi yhden, kahden jopa kolmen vuoden ajokielto, riippuen rikkeestä (ilman poliisin harkintaa) - aivan kaikille ikäryhmille.
Voisi olla tyyliin 20 km ylinopeus 1 vuosi, 40 km 2 vuotta jne.

Toisaalta, autourheiluseurat voisivat tehdä omansa, eli panostaa nuoriin ja järjestää (mahdollisuuksia hajoittaa auto) entisajan soramontturalleja, jossa jokainen saa painaa miten sielu antaa periksi. Siellä oppisi samalla ajotaitoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Ikärajaa nostettava
Ajokortin ikärajan voisi nostaa 20 vuoteen ja vain poikkeusluvalla kortin saisi 18-vuotiaana. Ajat ovat muuttuneet ja nykyään yksityisautoilua pyritään monin tavoin vähentämään. Ajokorttisäädösten tiukennus olisi tämän kanssa hyvin linjassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Ikärajaa nostettava
Kyllä 18-vuotiaskin oppii vastuulliseksi jos joutuu itse vastaamaan autonsa hankinnasta ja korjauksista ja kaikesta autoon liittyvästä. Jos (mopo)autoja ei ostettaisi 15-vuotislahjoiksi ja myöhemmin oikeita autoja samoin, yksityisautoilu vähenisi automaattisesti.

Sitten on toisen keskustelun paikka, kuinka saataisiin julkinen liikenne sille tasolle, että poikkeusluville ei olisi enää mitään syitä. Aina ei tarvitsisi kokonaista bussiliikennettäkään valjastaa joka reitille, iltaisin riittäisi varmaan isompi taksikin (ne, jotka päivisin ajaa koulukyytejä).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kuormajuhta
Poikkeusluvat harkittuja päätöksiä
Nuo poikkeuslupapäätökset ovat kuulemma kaikki yksittäin harkittuja. Niiden suuri määrää kuvastaa vain sitä, että julkinen liikenne vähänkin taajaman ulkopuolella on aivan onnetonta. Yksityisautoilun vähentämisestä puhuminen on yhtä tyhjän kanssa niin kauan kuin tilanne säilyy samanlaisena. Enkä tarkoita puollustella yksityisautoilua, mutta kepin tarjoaminen tällaisessa tilanteessa on väärä keino.
Mitä tulee 17-vuotiaisiin ja liikennekäyttäytymiseen, toivoa sopii, että ei päädytä tavanomaiseen tapaan rankaisemaan koko ikäluokkaa muutaman törttöilijän tekosista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.