Kolumni

Vaikuttajia ja seuraajia

Yksi esittelee uusia rakennekynsiään, kasvohoidon jälkeistä kuulasta ihoaan ja parhaista parhaimpia talvikenkiä. Toinen kehuu lasten uusia, kotimaisia toppavaatteita ja -kenkiä, ja siinä sivussa myös kaikkien kolmen lapsen vasta paketista kaivettuja kevätvaatteita, reppuja ja harrastusvälineitä. Kolmas hehkuttaa perheen Lapin lomaa, mihin kuuluvat niin majoitus luksusmökissä, koiravaljakkoajelu kuin lasten hiihtokoulut laskettelurinteessä ja usean ruokalajin menut paikallisissa ravintoloissa.

Sosiaalisessa mediassa tulee yhä enemmän vastaan vaikuttajamarkkinoijaksi nimitettyjen bloggareiden, instagrammaajien ja muiden sisällöntuottajien päivityksiä, joissa seuraajille kaupataan kaikenlaista aamupuuroista nukahtamislääkkeisiin ja ihmeseerumeista hotellimajoituksiin.

Nämä sosiaalisen median markkinointitykit tekevät erinäisten tahojen, kuten yritysten ja järjestöjen kanssa yhteistyötä. He saavat tuotteita, ja osa jopa suuria summia rahaa, ja vastineeksi he lupautuvat esittelemään ja testaamaan eli mainostamaan tuotteita omissa somekanavissaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ruudun toisella puolella seuraajat ihastelevat vaikuttajamarkkinoijan upeaa kotia, ihoa, vaatevarastoa, luksuselämää ja ties mitä. Markkinointikikka toimii: seuraaja hankkii ihailemansa esikuvan esittelemiä tuotteita ja uskoo siinä samalla ostavansa myös paremman, kauniimman ja onnellisemman elämän. Ketjuun tulee säröjä vain, jos vaikuttajan kehumat tuotteet eivät sovikaan itselle. Tosin silloinkin rahansa menettänyt seuraaja saattaa ajatella, että vika on hänessä, ei myydyssä tuotteessa.

Moni ammattimainen vaikuttajamarkkinoija toimii varmasti vastuullisesti ja kehuu vain tuotteita, joihin uskoo ja luottaa. Kokemuksen kautta vaikuttaja osaa jo valita yhteistyökumppanit, joiden tuotteita on helppo hymyssä suin hehkuttaa. Arvostelemaan ja haukkumaan ei kannata ryhtyä, sillä myönteiset postaukset tietävät lisää yhteistyötä, rahaa ja tavaraa.

Väkisinkin herää kysymys, mikä olisi asian laita, jos vaikuttaja ei saisikaan tuotteita ilmaiseksi vaan hän tekisi valintojaan niin kuin tavalliset kuluttajat. Olisivatko satojen eurojen kotimaiset talvikengät yhä ne parhaimmat? Hyytyisikö hymy Lapin perhelomalla, kun majoitus, ruoat ja aktiviteetit pitäisi kustantaa omasta kukkarosta? Ja olisiko sittenkin ihan ok jättää ylihintaiset vaatteet verkkokaupan hyllylle ja hankkia lapsille parin vuoden takaisen malliston talvihaalarit kirpputorilta?

Kirjoittaja on toimittaja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.