Kolumni

Vaikuttajia ja seuraajia

Yksi esittelee uusia rakennekynsiään, kasvohoidon jälkeistä kuulasta ihoaan ja parhaista parhaimpia talvikenkiä. Toinen kehuu lasten uusia, kotimaisia toppavaatteita ja -kenkiä, ja siinä sivussa myös kaikkien kolmen lapsen vasta paketista kaivettuja kevätvaatteita, reppuja ja harrastusvälineitä. Kolmas hehkuttaa perheen Lapin lomaa, mihin kuuluvat niin majoitus luksusmökissä, koiravaljakkoajelu kuin lasten hiihtokoulut laskettelurinteessä ja usean ruokalajin menut paikallisissa ravintoloissa.

Sosiaalisessa mediassa tulee yhä enemmän vastaan vaikuttajamarkkinoijaksi nimitettyjen bloggareiden, instagrammaajien ja muiden sisällöntuottajien päivityksiä, joissa seuraajille kaupataan kaikenlaista aamupuuroista nukahtamislääkkeisiin ja ihmeseerumeista hotellimajoituksiin.

Nämä sosiaalisen median markkinointitykit tekevät erinäisten tahojen, kuten yritysten ja järjestöjen kanssa yhteistyötä. He saavat tuotteita, ja osa jopa suuria summia rahaa, ja vastineeksi he lupautuvat esittelemään ja testaamaan eli mainostamaan tuotteita omissa somekanavissaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ruudun toisella puolella seuraajat ihastelevat vaikuttajamarkkinoijan upeaa kotia, ihoa, vaatevarastoa, luksuselämää ja ties mitä. Markkinointikikka toimii: seuraaja hankkii ihailemansa esikuvan esittelemiä tuotteita ja uskoo siinä samalla ostavansa myös paremman, kauniimman ja onnellisemman elämän. Ketjuun tulee säröjä vain, jos vaikuttajan kehumat tuotteet eivät sovikaan itselle. Tosin silloinkin rahansa menettänyt seuraaja saattaa ajatella, että vika on hänessä, ei myydyssä tuotteessa.

Moni ammattimainen vaikuttajamarkkinoija toimii varmasti vastuullisesti ja kehuu vain tuotteita, joihin uskoo ja luottaa. Kokemuksen kautta vaikuttaja osaa jo valita yhteistyökumppanit, joiden tuotteita on helppo hymyssä suin hehkuttaa. Arvostelemaan ja haukkumaan ei kannata ryhtyä, sillä myönteiset postaukset tietävät lisää yhteistyötä, rahaa ja tavaraa.

Väkisinkin herää kysymys, mikä olisi asian laita, jos vaikuttaja ei saisikaan tuotteita ilmaiseksi vaan hän tekisi valintojaan niin kuin tavalliset kuluttajat. Olisivatko satojen eurojen kotimaiset talvikengät yhä ne parhaimmat? Hyytyisikö hymy Lapin perhelomalla, kun majoitus, ruoat ja aktiviteetit pitäisi kustantaa omasta kukkarosta? Ja olisiko sittenkin ihan ok jättää ylihintaiset vaatteet verkkokaupan hyllylle ja hankkia lapsille parin vuoden takaisen malliston talvihaalarit kirpputorilta?

Kirjoittaja on toimittaja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​