Aliot

Lataushybridin virallinen kulutus on poliittinen päätös

ALIO

Viime päivinä on keskusteltu lataushybridiautojen kulutuksesta ja hiilidioksidi- eli CO2-päästöistä. Lataushybridiauto on yleisimmin bensiinikäyttöinen auto, jossa on myös sähkömoottori sekä akku,...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
maanviljelijä
Mitä järkee?
Kulutus 3,6 l ja päästöt 97 g. Ja sitä varten tarvitaan kallis ladattava hybridi. Toyotan perushybridi, Auris/Corolla, joka ei ole ladattava, vaan ns itselataava, ei paljon ladattavan lukemista jää jälkeen. Kärryjen hintataso lienee 15 - 25 tuhatta halvempi kuin ladattavilla. Tuolla hintaerolla siis saavutetaan vajaan litran säästö ja n. 10 g:n päästösäästö. Ei mene jakeluun. Tulee tosiaan mieleen, että lobbarit ovat onnistuneet sekoittamaan päättäjien aivot, kun tuollaisista "säästöistä" annetaan niin merkittavat autoverohelpotukset.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Mitä järkee?
Vaan jos ajaa pääasiassa lyhyitä matkoja, kuten valtaosa suomalaisista autoilijoista, pääsee pelkällä sähköllä. Päästöt 0 g. Lataushybridillä ajelee sähköllä kymmeniä kilometrejä parhaassa tapauksessa, se riittää useimpien yhden päivän ajoihin. Yöksi vaan lataukseen ja taas mennään päivä sähköllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
cancelled
Vast: Mitä järkee?
maanviljelijä; Samaa ihmetellyt itsekin, että mitä järkeä. Toki on ymmärrettävä, että käyttötarpeita on autoille erilaisia ja joku voi ihan aidosti pärjätä enimmäkseen lyhyiden matkojen ajelulla. Tosin jos perustelee hybridi- tai sähköauton ostoa itselleen ekotekona, niin miksi edes ajaa lyhyitä matkoja autolla? Itselläni on diesel, jolla pääsee 104g CO2 arvoihin ja tankillisella 1400-1500km ajonopeuksista ja -olosuhteista riippuen. Melko merkityksetön ero tuohon 97g CO2 arvoihin. Täyssähköautojen osalta menee vielä hetki, ennenkuin ollaan järkevissä toimintamatkoissa, mutta sitten kun se päivä joskus koittaa, ovat nämä hybridit aika epähaluttavaa ongelmajätettä ainakin eko-huijausmielessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Huijaus
Markku Ikonen kysyy: "Onko kyseessä huijaus?"

Kyllä, huijaus tässä on.
Tai ainakin osittain. Nimittäin lataushybridejä on niin kovin monenlaisia. Olin kerran marketin parkkihallissa lataamassa täyssähköautoani. Viereen ajoi rouva Mini lataushybrididillä. Hän kehui että kun ajaa melko vähän niin hän saa kauppareissun aikana ladattua melkein päivän kilometrit, järkevää.
Mutta sitten se ongelmallinen ääripää. Eli tämä veroetu on johtanut siihen että premium luokan SUV-autojen myynti on lisääntynyt kutakuinkin räjähdysmäisesti. Näitä Mersun, Audin, Volvon ja BMW:n isoja katumaastureita menee nyt kaupaksi hyvin, pääasiassa työsuhdeautoiksi.

Vaan miten on jos on 200 kilometrin mökkimatka ja sähköllä pääsee 50 kilometriä. Kun on kiire mökille niin pysähtyykö autoilija kolmasti useammaksi tunniksi lataamaan vai ajaako bensalla.
Satuin erään nettiportaalin etusivulta lukemaan että usein näissä autoissa joissa viralliset päästöt ovat mittausjärjestelmän avulla painettu tosi alas voivat todellisessa käytössä CO2 -päästöt olla luokkaa 200.
Näitä sähköautokeskusteluja on käyty nyt jo useita. Tässä poiminta yhdestä viestistä:
"Tehokkaita hybridejä olen ostanut veroedun takia ja pääasiassa ajanut bensalla."
Hyvin kiteytetty nykytilanne, veronmaksajan kukkarolla käydään ympäristöystävällisyyden nimissä mutta päästöt vain lisääntyvät.

Markku Ikonen: "Laskenta on muodostunut autonvalmistajille edulliseksi mahdollisesti lobbarien myötävaikutuksella."
Noinhan siinä kävi. EU asetti tavoitteet sähköisen autoilun osuuden nostamiseksi ja lobbarit hoitivat sen että muutetulla mittausjärjestelmällä tavoitteeseen päästään.
Silmänkääntötemppu, ja ikävää tässä on se ettei esimerkiksi Suomi pysty mitenkään näitä systeemeistä irtautumaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.