Ruuan verkkoshoppailusta tuli tapa
Ruuan verkkokaupan käyttöön linkittyy monia mielipiteitä. Jotenkin ruuan kotiinkuljetus kuulostaa elitistiseltä, kuluuko siihen liikaa rahaa, voiko sellaista palvelua käyttää, mitä naapuritkin sanovat. Samaa pohdin keväällä koronaepidemian kiihtyessä.
Mietin myös sitä, tuodaanko kotiovelle ruuat tuoreena, ovatko vihannekset, hedelmät ja leivät vastaavia, joita itse keräisin kärryyn. Elämäntilanne kuitenkin pakotti kokeilemaan.
Joulukuun alussa Yle uutisoi ruuan verkkokaupan kasvaneen kuluvana vuonna räjähdysmäisesti. Koronaepidemian alussa suosio kasvoi huimasti, mutta yhä useammalle asiakkaalle ruuan hankkimisesta verkosta on tullut arkipäivää.
Keskon mukaan parhaimmillaan kuukausitasolla kasvua oli yli 800 prosenttia. Suurista kasvuluvuista on puhe edelleen. Itsekin kuulun siihen osaan ihmisistä, jotka eivät ole käyneet ruokakaupassa kuukausiin satunnaisia pikkuostoksia lukuun ottamatta.
Kun ensimmäiset ostokset saapuivat kotiin kuljetettuna, tilanne oli erikoinen, miten tässä kuuluu käyttäytyä. Nopeasti kuitenkin harmittelin, miksi ihmeessä en ollut kokeillut tätä palvelua aikaisemmin, vaikka jo vuosia sitten.
Neljän ihmisen taloudessa palvelu helpottaa arkea suunnattomasti. Rahaakin säästyy suunnitellessa koko viikon menu kerralla. Suunnittelu rutinoitui nopeaksi toimeksi muutamassa viikossa. Teinienkään mitä tänään syödään -kysymykseen ei tarvitse joka kerta vastata. Viikon menu näkyy jääkaapinovessa.
Vaikka ruoka on kuljetettu kotiovellemme jo monta kuukautta, edelleen se tuntuu vähän jännältä. Aivan kuin jouluaattona, montakohan pussillista sitä tällä kertaa ovelle saapuu.
Kirjoittaja on toimittaja