Kolumnit
Kirsi Vainio-Korhonen:

Turun uusvanhat uusperheet

Luostarinmäen museoalue on sulkeutunut syksyn hiljaisuuteen, mutta pari sataa vuotta sitten mäen kortteleissa vilisi lapsia ja aikuisia. Lasten taustat olivat moninaisia, mutta orvoillekin löytyi ylee...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Tosiaan
Artikkeli on mainio muistutus siitä, että "vanha kunnon oikea perhemalli", ydinperhe eli isä, äiti ja yhteiset lapset (mahdollisesti isovanhemmalla/-milla täydennettynä), ei ole ehkä koskaan ollut Suomessa kovin yksipuolisesti vallitseva. Historian saatossa se lienee ollut välillä tavallisempi, välillä vähemmän tavallinen. Samoin vaihtelua on ollut yhteisluokkien kesken.

Tälläkin palstalla näkee tavan takaa mielipiteitä, että "lapsella pitää olla (yksi) (biologinen) isä ja äiti". Perhemallit vaihtelevat hurjasti. Perinteinen ydinperhemalli ei ole aina edes paras. Se voi olla jopa vahingollinen, kun jompikumpi vanhempi tai molemmat ovat vahvasti ongelmaisia ihmisiä.

Ydinperhemallin jopa kiihkoisa puolustaminen voi osua kipeästi niihin, joilla sitä ei ole tai ole ollut. Sen esittäminen ainoana oikeana voi saada ihmisen tuntemaan itsensä rikkonaiseksi, vajaaksi, poikkeavaksi. Kannattaa muistaa, että ilman sitäkin elämä voi olla erittäin hyvää ja siinä voi olla rakkautta jopa enemmän kuin ydinperheessä.

Ja ei, en vastusta ydinperhettä tai hyökkää sitä vastaa. Luonnostaan useimmat ihmiset hakeutuvat vastakkaista sukupuolta olevan seuraan, ja useimmiten lapsia hankitaan tai niitä tulee jossain vaiheessa jossain suhteessa. Jos perhe silloin toimii hyvin, niin ei toki ole mitään syytä etsiä jotain muuta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JT9
Vast: Tosiaan
Samaa mieltä. Naisperheet olivat ennen tavallisia, kun leskeksi jäänyt hoiti lapset äitinsä tai sisarensa kanssa ja ihan ihmisiä näistä lapsista kasvoi. Miehen mallia ei ollut lähimaillakaan, eikä mitään isähahmoja osattu kaivatakaan.
Oma äitini kasvoi perheessä, joka oli kahden lesken liitto. Lapsia oli siis kolmenlaisia ja loppujen lopuksi kävi niin että isä lähti Amerikkaan tienaamaan talorahoja ja jäi sille tielleen. Pienten lasten äiti kuoli, ja niin pienimmät jäi aikuistuvan isosiskonsa kasvatettaviksi. Ei ollut siis isää ei äitiä. Vaan kunnon ihmisiä lapsista silti kasvoi, naapurin tätienkin tuella. Niin että siinä sitä on teille, nykyajan kamaluuden päivittelijät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.