Aliot

Valitsemmeko vastuullisen vai rajattoman sananvapauden?

PUHEENVUORO

Tiedämme hyvin, että islamin uskonnossa on kiellettyä näyttää profeetta Muhammedia kuvin tai piirroksin. Ranskalaiselle opettajalle Charles Paylle kävi kalliiksi se, että sananvapautta käsitellessään hän näytti pilakuvia profeetasta. Suuttunut islamisti surmasi hänet kostoksi.

Presidentti Macron piti vihaisen puheen, jossa hän puolusti sananvapautta ja ilmoitti Payn surman olleen hyökkäys Ranskaa vastaan. Yleisön reaktiot Ranskassa puolsivat Macronia. Tämä kuohahdutti useita vahvasti islamhenkisiä valtioita, joissa mielenosoittajat syyttivät Ranskaa profeetan häpäisemisyrityksestä ja joissa ranskalaisen tuotteiden boikotteja julistettiin. Tämä oli toisintoa aiempien Jyllands Posten -sanomalehden ja Charlie Hebdo -pilalehden julkaisemien Muhammed-pilakuvien aikaansaamista reaktioista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uusimassa kiistassa Turkin presidentti Erdogan reagoi vihaisesti ja vastauksen hän sai Charlie Hebdolta, joka julkaisi pilakuvan Erdoganista ilman housuja. Ranskan ja Turkin välit kiristyivät.

Sananvapaus on yksi länsimaailman eniten vaalimista ihmisoikeuksista, olennainen osa demokraattista yhteiskuntajärjestystä. Tärkeä se ilman muuta onkin, mutta ihmisoikeussopimukset tekevät selväksi, ettei sananvapaus ole siinä mielessä ehdoton, etteikö siihen saisi säätää rajoituksia.

Niiden viesti on, että sananvapauden käyttö merkitsee erityistä vastuuta ja sitä voidaan rajoittaa toisten henkilöiden oikeuksien tai maineen suojelemiseksi taikka valtion turvallisuuden, yleisen järjestyksen, terveydenhoidon tai moraalin suojelemiseksi. Tässä tapauksessa avainsanoja ovat vastuullinen sananvapauden käyttö sekä toisten henkilöiden oikeudet ja yleinen järjestys.

Ihmisoikeusasiakirjat eivät anna selvää vastausta siihen, miten Muhammed-pilakuviin tulisi suhtautua. Monessa länsimaassa puolletaan laajaa sananvapautta, jota ei rajoita se, että jotkut ihmisryhmät kokevat tunteitaan loukatun.

Yleisesti sananvapauden ala on länsimaissa laajempi kuin muualla. Esimerkiksi lännessä elää vahvana näkemys, ettei jumalanpilkka ole pätevä syy sananvapauden rajoittamiselle. Tarkoittaako se, että toisten uskonnon pyhiä arvoja saa vapaasti pilkata? Saako Jeesuksesta ja Maria Magdalenasta julkaista millaisia pilakuvia tahansa?

Millainen vaikutus on toisten pyhiä arvoja pilkkaavilla kuvilla? Pilkattu voi kokea itsensä nöyryytetyksi – naurunalaiseksi tehdyksi – ja reagoida turhautuneella vihalla. Valtaosa maailman 1,5 miljardista muslimista kokee pilakuvat Muhammedista ilkeämielisiksi. Siitä seuraa ongelmia tulevaisuudessa.

Me elämme länsimaisen erinomaisuutemme kuplassa ja katselemme muita maita ylimielisesti ylhäältäpäin. Olemme vakuuttuneet siitä, että meidän tapamme tulkita ihmisoikeuksia on ainoa oikea.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Länsimaiden ulkopuolella sen sijaan vedetään yhtäläisyydet siirtomaa-aikaan, jolloin länsimaat hallitsivat muita kansoja – riistäen niiden työvoimaa ja luonnonvaroja. Nyt pitäisi alistua länsimaiden harjoittamaan pilkkaan.

Me sanomme olevamme monikulttuurisia yhteiskuntia, jotka pääsääntöisesti kunnioittavat vähemmistöjen arvoja. Kun valtaväestön tiedotusvälineet tekevät pilaa vähemmistön kustannuksella, seuraa helposti eräänlainen kissa ja hiiri -leikki, joka herättää vähemmistössä syrjinnän pelkoa ja vieraantuneisuutta. Se on vastoin monikulttuurisuuden aatetta.

Uskontotieteen professori Tuula Sakaranaho kysyy, kuinka pitkälle on tarkoituksenmukaista puolustaa sananvapautta, jossa ei kunnioiteta ketään eikä mitään. Kenen etua sellainen sananvapaus ajaa?

Monet eurooppalaiset tiedotusvälineet julkaisivat Jyllands Postenin ja Charlie Hebdon pilakuvia, mutta eivät kaikki. Suomalaiset tiedotusvälineet pidättäytyivät julkaisemasta.

Lukuisia ihmisiä kuoli julkaisemisia seuranneissa terroriteoissa ja mielenosoituksissa. Se oli jokin arabimaailman lehti, joka tuolloin julkaisi pilakuvan: siinä paholainen istui konttorissaan ja sai vieraan, eurooppalaisen median edustajan. Paholainen virkkoi: ”Hyvin tehty, poikaseni.”

Kirjoittaja on kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Turun yliopistosta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Eurooppalaiset arvot vaarassa
Länsimaissa esim. jumalanpilkan suhteen ollaan menty jatkuvasti vapaamielisempään suuntaan. 50 vuotta sitten Sikamessias- teos toi tekijälleen jumalanpilkkasyytteet ja sakkotuomion. Nykyään teos on esillä taidemuseossa eikä sellaisesta enää tulisi sakkotuomiota.

On vaarallista, jos Euroopassa ruvetaan kääntämään kelloja satoja vuosia taaksepäin ja aletaan soveltamaan uudestaan vanhentuneiksi todettuja moraalisääntöjä. Yhtä vaarallista on se, jos eri uskonnot ja kulttuurit asetetaan eri asemaan. Sananvapauden ohella tasa-arvo on keskeisimpiä eurooppalaisia arvoja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Buster
Vast: Eurooppalaiset arvot vaarassa
Euroopan, itseään muita parempina pitävät liberaalit ja vihervasemmisto edellyttävät, että kantaväestön pitää sopeutua maahanmuuttajien keskiaikaisiin arvoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jorma Yli-Pietilä
Onko sananvapaus perusoikeus ja keskeinen länsimainen arvo, jota tulisi puolustaa?
Tässä ei ole kysymys niinkään sananvapauden vastuullisuudesta, kuin sananvapaudesta oikeutena. Onko ylipäänsä oikeutta julkaista jotain sellaista, josta joku tietty ihmisjoukko saattaa - syystä tai toisesta - hermostua?

Jyllands Postenin kuvat olivat täysin harmittomia. Muslimien keskuudessa masinoidut mielenosoitukset eivät olleet missään suhteessa kuvien loukkaavuuteen. Suurin osa mieltään osoittaneista muslimeista ei edes ollut nähnyt kuvia. Heille oli vain kerrottu, että profeettaa on loukattu verisesti.

Monille muslimeille ei koskaan ole annettu vaihtoehtoa olla olematta muslimi. Pilapiirroksista raivoavat muslimit eivät edusta kaikkia muslimeja tai muslimeiksi oletettuja ihmisiä.

Hannikaisen väite "islamin uskonnossa on kiellettyä näyttää profeetta Muhammedia kuvin tai piirroksin", ei pidä paikkaansa.

Pilapiirrokset ovat eräs ilmaisumuoto muiden joukossa mm. kirjoitetun tekstin rinnalla. Profeetta Muhammedista piirretyissä pilapiirroksissa on kyse islamiin kohdistuvasta kritiikistä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Onko sananvapaus perusoikeus ja keskeinen länsimainen arvo, jota tulisi puolustaa?
Jorma Yli-Pietilä: "Pilapiirrokset ovat eräs ilmaisumuoto muiden joukossa mm. kirjoitetun tekstin rinnalla. Profeetta Muhammedista piirretyissä pilapiirroksissa on kyse islamiin kohdistuvasta kritiikistä."

Mitenkäs tämä tuorein kohun nostattanut tapaus?
Siinä ei ollut profeetta Muhammedia lainkaan, oli vain Erdogan ja uhkean takamuksen omaava nainen.
Oliko se pilakuva, siinä mielessä että se olisi hauskuuttanut?
Löytyykö siitä hakemallakaan islam-kritiikkiä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Onko sananvapaus perusoikeus ja keskeinen länsimainen arvo, jota tulisi puolustaa?
Helppo vastata. Mielestäni kuka saa sanoa, kirjoittaa, ilmaista itseään ihan miten haluaa. Jos antaa väärää tietoa henkilöön liittyen, voivat asianomaiset viedä asian käräjille. Siinäpä se. Muuten, antaa vaan mielipiteiden ja ajatuksien kukkia. En tosiaan keksii mitään aihetta, mistä ei saisi mielipidettään kertoa. Jokaisen oma asia onko samaa mieltä,.mutta mieltä on turha sellaisesta pahoittaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ratamo
Omat tai jonkun muun arvot
Ei tuommoista kysymystä olekaan. Joko valitsemme sananvapauden tai sitten emme valitse sananvapautta.

Valistusideaalien kanssa yritetään tässä sovittaa niiden kanssa yhteensopimaton monikulttuurisuuden idea. Toinen ongelma on unelma kaikenkattavasta ja ristiriidattomasta moraalijärjestelmästä. Sekään ei ole seitsemän miljardin ihmisen maapallolla mahdollinen, vaan konfliktit ja ristiriidat ihmisten jvälillä ovat väistämättömyys. Niiden mahdollisuus ei saisi johtaa haluun alistua.

Ongelman juurisyy on tekstissäkin mainittu länsimaiden omahyväisyyskupla. Länsimaisen ihmisen pitää rakentaa ja ylläpitää monikulttuurista valtiota, mutta samalla tällä itsellään ei saisi olla mitään kulttuuria, koska silloin hän ei olisi monikulttuurinen. Taustalla on näkemys ”niistä kulttuureista” holhoamista kaipaavana ja länsimaalaisesta niiden yläpuolella olevana yli-ihmisenä, joka tätä holhousta voi tarjota. Ajattelun ja ilmaisunvapauden kanssa yhteensopiva ei ole myöskään yksilöihin kohdistettu vaatimus ylläpitää muiden statusta, joka palkitsee egoistisimmat ja kunniantuntoisimmat yksilöt ja ryhmät, jotka näiden ominaisuuksiensa vuoksi kaikkein huonoimmin soveltuvat elämään moniarvoisissa ja -kulttuurisissa yhteiskunnissa.

Konflikteihin ei tokikaan ehdoin tahdoin kannata pyrkiä ja hyvä yhteiskunta on niin moniarvoinen kuin se voi olla ilman, että yhteiskunta hajoaa keskenään riiteleviin porukoihin. Siksi omia arvoja ei tarvitse tarpeettomasti hieroa muiden naamaan, mutta tarvittaessa kyllä puolustaa omaa mahdollisuuttaan elää niiden mukaan. Joko elää omien arvojensa mukaan tai sitten jonkun muun.
Erityisen taantumuksellista ja pelkurimaista on valmius luopua omista arvoistaan ja jopa pyrkiä pakottamaan siihen haluttomat tekemään niin väkivallan uhan edessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Bimbo
Arvot
Vastuullisessa sananvapaudessa on se vika, että joku jossain päättää mikä on vastuullista ja sen myötä siis mitä saa sanoa ja mitä ei. Esimerkkejä vastuullisen sananvapauden väärinkäytösttä löytyy sekä historiasta että nykyajasta. En ole ollenkaan varma, mutta tuntuu, että vastuullisuuden vaatimus vain lisää eriarvoisuutta ja -kuplaisuutta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juutas
Vast: Arvot
"Vastuullinen sananvapaus" on samanlainen idiotismi, kuin "vastikkeellinen työttömyyskorvaus".

Yhdessä sinun on tehtävä töitä ansaitaksesi työttömyykorvausta.
Toisessa sinun on rajoitettava sananvapauttasi, koska olet vastuullisesti sananvapaa.

Eihän kummassakaan mitään järkeä ole näin kaduntallaajan järjenjuoksulla, mutta jostain kumman syystä nämä nykyajan "vastikkeelliset" poliitikot väittävät, että kumpikin on tosi hyvä idea. Olen eri mieltä.

Laista löytyy jo tarvittavat mekanismit, jotka rajoittavat sananvapautta siltä osin kuin on tarvis, eli löytyy kansanryhmää vastaan kiihotukset, herjaukset sun muut. Oma näkemykseni on, että jumalanpilkan pykälä olisi pitänyt poistaa laista jo kauan, kauan sitten ja tehdä kerralla selväksi, että ihmisoikeudet ajavat aina yli tuollaisten rajoitettujen yhteisöjen oikeuksien, sanoi räsänen sitten mitä hyvänsä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää