Aliot

Viranomaisten yhteistyö auttaa sosiaaliturvan asiakasta

ALIO

Pelkkä puhe sosiaaliturvan uudistamistarpeista ei auta sosiaaliturvaa eikä sosiaaliturvan asiakasta eteenpäin. Viranomaisten välisen yhteistyön ja tiedonkulun vahvistaminen on asiakkaan etu.

Koronaepidemian varjossa on keväällä käynnistetty sekä sosiaaliturvan kokonaisuudistus että erillinen toimeentulotuen uudistus. Keskustelu sosiaaliturvan tulevaisuudesta on hyvässä vauhdissa, ja koronakeväästä saadut opit ovat tuoneet työhön oman lisänsä.

Sosiaaliturvan kipukohdat olivat tiedossa jo ennen korona-aikaa. Sosiaaliturvaa syytetään usein monimutkaisuudesta, eikä täysin turhaan. Nyt keskustelussa olisi päästävä konkreettisemmalle tasolle.

Ennen kuin sosiaaliturvan muutoksia mietitään, on syytä ymmärtää, millaista tilannetta monimutkaisuus koskee ja mistä se milloinkin johtuu. Liian yksisilmäinen yksinkertaisuuden tavoittelu voi johtaa sosiaaliturvaan tukeutuvan ihmisen kannalta kohtuuttomaan tilanteeseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kriisi on osoittanut suomalaisen sosiaaliturvan kestävyyden. Epidemian alkuvaiheessa tilanne oli hyvin vaikea: työttömyysturvan, sairauspäivärahan ja toimeentulotuen hakijamäärien arvioitiin nousevan nopeasti. Kaiken epävarmuuden keskellä Kela oli mukana luomassa kokonaan uusia tukia ja toimeenpani useita lakimuutoksia.

Oli hienoa huomata, miten osaavasti ja sitoutuneesti sosiaaliturvan eri toimijat pystyivät vastaamaan tilanteeseen, joka vyöryi ylitse täysin poikkeuksellisella nopeudella ja voimalla. Viranomaiset tukivat toisiaan kriisin keskellä ja tekivät yhteistyötä asiakkaiden parhaaksi. Nämä opit on syytä muistaa, kun sosiaaliturvaa uudistetaan.

Asiakkaat eivät ole yhtenäinen joukko, ja sama järjestelmä voi toimia tuen saajille monella eri tavalla. Erityistä huomiota olisi kiinnitettävä useita etuuksia ja palveluita tarvitsevien asiakkaiden tilanteen parantamiseen.

Järjestelmän vaikeaselkoisuus ja asiakkaan kohtaama byrokratia korostuvat tilanteissa, joissa ihminen on useamman tuen tai palvelun piirissä tai siirtyy etuudelta toiselle. Myös sosiaaliturvan taloudellisia kannustimia pitäisi tarkastella koko tukikokonaisuus huomioiden. Asiakkaan väärä tieto järjestelmästä kumoaa herkästi ne hyödyt, joita järjestelmän taloudellisilla kannustimilla haetaan.

Järjestelmän vaikeaselkoisuus ja asiakkaan kohtaama byrokratia korostuvat tilanteissa, joissa ihminen on useamman tuen tai palvelun piirissä tai siirtyy etuudelta toiselle.

Uudistustyössä on tärkeää huomioida myös viranomaisten näkökulma. Jos lakien toimeenpanosta ei saada sujuvaa, koituvat hankaluudet viime kädessä asiakkaan harmiksi. Sujuvuuteen vaikuttaa esimerkiksi se, tarvitseeko asiakkaan kuljettaa tietoja paperilla viranomaiselta toiselle, edellyttääkö tuen hakeminen asiakkaan toimittamaa hakemusta tai voiko tuen tarkistaa hyödyntämällä automaatiota.

Uudistuksissa pitäisi hyödyntää Kelan kattavia asiakastietoja, ja Kelan pitäisi saada kattavammin tietoa muilta toimijoilta. Viime vuosien kokemukset viranomaisten välisestä verkostomaisesta toiminnasta ovat erittäin rohkaisevia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kela on ollut mukana muun muassa eri viranomaisten yhteisissä toimipisteissä ja virtuaalisissa verkostoissa hoitamassa omaa osuuttaan yhteisten asiakkaiden asioista.

Sosiaaliturvan uudistusta on käytännössä mahdotonta toteuttaa ilman toimeentulotuen muutoksia. Uudistamisen yhtenä keskeisenä tavoitteena pitäisi olla se, että viimesijaiseksi tarkoitettuun toimeentulotukeen joutuisi tulevaisuudessa turvautumaan entistä harvempi.

Lainsäädännön pitäisi tukea paremmin Kelan ja kuntien välistä yhteistyötä, jonka piirissä ovat nimenomaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevat. Nyt toimijoilla on käytössään erilaiset tiedot samasta asiakkaasta osin siksi, että lainsäädäntö ei mahdollista ennakoivaa tietojen vaihtoa.

Jos tieto ei liiku, asiakkaat joutuvat viranomaisten eriaikaisen toiminnan ja erilaisten näkemysten ristipaineeseen.

Aina ei siis tarvitse muuttaa järjestelmän sisältöä tai vaihtaa toimeenpanijaa. Paremman tuloksen voi saavuttaa muuttamalla menettelytapoja ja kehittämällä tietojärjestelmiä. Arjen työtä selkeyttävillä muutoksilla ei saada aikaan lennokasta keskustelua, mutta sosiaaliturvaa tarvitsevat ihmiset saattavat silti hyötyä niistä enemmän kuin suurista sisällön mullistuksista.

Aikaa ei ole hukattavaksi. Sosiaaliturvaan tukeutuvat ihmiset ansaitsevat järjestelmän, joka tukee yksilöitä heidän pyrkimyksissään ja joka on kaikkien saavutettavissa.

Kirjoittaja on Kelan toimeentuloturvaetuuksien osaamiskeskuksen päällikkö.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.