Kolumnit
Tiina Lindfors:

Jos historian tietämyksessä on yleissivistyksen kokoinen aukko, lähes mitä hyvänsä voidaan tarjoilla totuutena

Historian opetuksen kohtalo Suomen kouluissa herättää minussa yhä kauhua. Isoja ja merkittäviä osia menneisyydestä voi valita luettavakseen. Tai olla valitsematta. Kuten Suomen yli 700 vuotta osana Ru...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vastaa
Orfeus
KAIKKI EI MAHDU PERUS- JA LUKIO-OPETUKSEENKAAN!
Aina toisinaan ilmaantuu näitä yksittäisiä esiintuloja, että perus- tai lukio-opetukseen pitäisi lisätä sitä tai tätä itselle mieluista, vaikka koululaisten ja opiskelijoiden työpäivät ovat nytkin melko täynnä. Tilaa koulupäivistä vie esimerkiksi kahden kotimaisen kielen opetus. Uskontoakin opetetaan. Joissain maissa se kuuluu koulun ulkopuolelle. Tanssija-Lindfors viittaa filosofiaan, jonka asema lukiossa on muun kustannuksella lisääntynyt aikojen saatossa. Ja tarvitaanko sitä liikunnan opetustakaan nuorten lukion pakollisena aineena - aikuiten oppimäärissä sitä ei olekaan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: KAIKKI EI MAHDU PERUS- JA LUKIO-OPETUKSEENKAAN!
Lindfors peräänkuulutti nähdäkseni lähinnä edes jotenkin yleissivistävää historian opetusta. Uskonto voidaan minusta raakata oppisisällöistä, samoin pakollisena toinen kotimainen, ja liikuntaakaan ei tarvitse enää toisella asteella "opettaa" (tosin terveystieto on hyödyllistä, ja oppilaitosten tulisi tarjota nuorille mahdollisuuksia monenlaiseen liikuntaan, kenties opastustakin liikuntaharrastuksissa jos mahdollista). Filosofia lienee valinnainen aine ja hyvä niin. Muidenkin oppiaineiden mielekkyyttä ja varsinkin opiskelun laajuutta on aina syytä arvioida kriittisesti, varsinkin toisella asteella.

Mutta olen kyllä samaa mieltä Lindforsin kanssa siitä, että ihmisen ei pitäisi voida päättää peruskoulua, saati toista astetta, tuntematta historiaa ainakin päällisin puolin. Historia on kuulunut koulujen opetusohjelmaan "aina" ja hyvästä syystä, joten hyvin kummalliseksi on maailma mennyt, jos nyt enää siihen ei ole aikaa, resursseja tai tarvetta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pete Kallio
Yleisivistykestä
Niinpä niin, se kuuluisa aukko. Ensinnäkin, se oliJuvenalis, joka lanseerasi mietelmän "leivästä ja sirkushuveista".. Propagandaa käytettiin huomattavasti ennen A Hitleriä ja Herakleitosin, misogyynin ja ylipäätään ihmisvihaajan, aforismin ”Panta rhei” esiin tuominen tässä asia yhteydessä on vähintäänkin kummallinen. ottaen huomioon T Lindforsin kolumnin loppuajatelman sukupuolisuuntaumisesta ja sen opetuksesta koulussa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PeterPan
Vast: Yleisivistykestä
Latinan "lentävät lauseet" eivät välttämättä ole kaikkein oleellisinta materiaalia historianopetuksessa ja -oppimäärissä, mutta sen sijaan äidinkieli näyttäisi kaipaavan kohennusta yhden ja toisen kirjoitusten perusteella. Jos jo suomen yhdyssanat ja lauseenjäsentelyn perusteet tuottavat vaikeuksia, on mahdotonta voida odottaa edes toisen kotimaisen kielen, saati vieraan kielen oppimäärän hallintaa edes lukio-, saati peruskoulutasolla.
Tiina ei ole tainnut käyttää aikaansa korttipöydässä: siinä kun pakan pitääkin olla sekaisin - jollei tehdä kortti- eli "taikatemppuja". Virvelöintiä en ymmärtänyt: virvelihän on kalastusväline, joka koostuu yleensä vavasta, siimasta & uistimesta ja kelasta mitenkään korttipakkaan liittymättä: siiman sekaantumistahan pyritään kaikin tavoin välttämään.
Sukupuolivalistus ja sen määrä ovat kai nykyään mallillaan, kun oppilaat usein tietävät jo esimurrosikäisinä opettajaansakin paremmin sen, että kuinka "tietoa" haetaan netistä. Ehkä koululaitos voisikin auttaa nuorta erottamaan normaaliin kasvuun, kehitykseen lisääntymiseen liittyvän seksuaalisuuden pornosta ja perversioista. (Voidaankin kysyä, mistä johtuu, etteivät nykyiset nuoret aikuisemme ole kiinnostuneita lisääntymisestä eivätkä välttämättä edes kiinteästä parisuhteesta.) Avioliiton määrittelyssä ei sittenkään tarvitse välttämättä mennä itänaapurin linjoille, ja tässä(kin) haluankin tukea Tiinan ajattelua! "Antiikin Tarinoita" -nimisen tiiliskiven toivoisi kuuluvan jokaisen kansalaisen lukemistoon, vaikk´ei sitä mitenkään saadakaan mahdutetuksi historianopetukseen, kun jo Ruotsin-vallan aika on monille ylioppilaillekin yhtä tuntematonta kuin Keskiaikakin. Kaikkien yleissivistykseen voisi tietenkin vielä lisätä Shakespearen kootut näytelmät suomennettuina!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Yleisivistykestä
"Jos jo suomen yhdyssanat ja lauseenjäsentelyn perusteet tuottavat vaikeuksia, on mahdotonta voida odottaa edes toisen kotimaisen kielen, saati vieraan kielen oppimäärän hallintaa edes lukio-, saati peruskoulutasolla" = ... on mahdotonta hallita toisen kotimaisen, saati vieraan kielen oppimäärää. Mikä tuskin pitää paikkansa. Suomen yhdyssanojen osaamisella ei ole merkitystä toisen kielen osaamiselle.

Kappaleet erotetaan tällaisissa teksteissä vakiintuneesti tyhjällä rivillä.

"... kehitykseen lisääntymiseen" = kehitykseen ja lisääntymiseen.

Keskiaika kirjoitetaan pienellä, ja itse kirjoittaisin Ruotsin vallan aika.

Yleisesti olen sitä mieltä, että kukin kommentoikoon sillä kielitaidolla, jonka omaa. Mutta kun metsään huutaa, niin vastaahan se :-)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TIINA LINDFORS
Pete Kalliolle ystävällisesti
Kiitos Pete kommentistasi. Kolumnissani lukee Caesar käsitti, ei Caesar lanseerasi. Eli vallankäytössä oli välineenä tuo Juvenaliksen kiteyttämä ajatus jo ennen sen muotoon saattamista. Toki populistiset keinot ovat Hitleriä varhaisemmat. Valitsin hänet mukaan kolumnin kulkuun yhtenä esimerkkinä vallankäyttäjistä, en filosofeista. Samoin on Caesarin laita.
”Kaikki virtaa” ja ”Kaikki liike on mahdoton”, ovat mukana puolestaan palvelemassa kolumnin humoristista osuutta. Mikäli tämän havaitsee.

Tiina Lindfors
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.