Kolumnit
Esko Valtaoja:

Menneisyyttä ei voi rangaista

”Menneisyys on vieras maa, siellä asiat tehdään toisin”, aloitti englantilainen kirjailija L. P. Hartley romaaninsa Sananviejä. Tuo lause on tullut usein mieleeni viime aikoina.

Ympäri maailmaa menneis...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vastaa
Angus
Samaan suuntaan ajattelen
On mielestäni järkyttävä ajatus, että historia säännöllisin väliajoin siivottaisiin kaikesta rumasta ja pahasta. Kun vuosikymmenten tai jopa -satojen mittaan on pikku hiljaa edistytty historian objektiivisuudessa ja monipuolisuudessa, nyt moni haluaa ottaa takapakkia. Miten voimme oppia mitään historiasta, ellei siitä saa puhua - siitä kaikesta, ei vain kivoista ja uljaista asioista? Liian kauan historia oli nimenomaan voittajien historiaa, eikö siitäkään mitään opittu?

Olen myös samaa mieltä siitä, että jos karsimaan ruvetaan, ei jäljelle jää mitään. Esim. useimmilla etelävaltioiden varakkailla oli jossain vaiheessa orjia - olipa aikanaan muuten pohjoisvaltiolaisillakin. Jos sieltä siis vaietaan kuoliaaksi kaikki orjanomistajat, vaietaan saman tien lähes kokonainen alakulttuuri. On tärkeää, että afroamerkkalaisetkin saavat vihdoin äänensä kuuluviin historiassa, mutta onko siksi toisen osapuolen kokonaan vaiettava? Yhdenlaisesta yksipuolisuudesta toisenlaiseen?

On myös tärkeää ja itsestäni mielenkiintoista, että myös pahaksi koettu pääsee ääneen. Haluan tietää, miten natsit ajattelivat natsismista tai orjien omistajat orjuudesta, vaikka mielipiteet taatusti eroavat omistani jyrkästi. Miten ihmeessä voimme oppia mitään, ellemme kestä kuulla muita, ehkä mielestämme hyvinkin vastenmielisiä ajatuksia? Joten julkaistakoon Tarzaneita ja Tuulen viemää edelleen.

Vanhemmilla, aikuisilla kaikkiaan ja koululla on toki suuri vastuu selittää asioita lapsille ja nuorille. Samalla vaivalla, kun kertoo lapselle, kuka on Mannerheimin patsaassa, voi selittää hänen ansionsa ja virheensä pääpiirteittäin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Samaan suuntaan ajattelen
"Angus" kirjoittaa yllä : "Haluan tietää, miten natsit ajattelivat natsismista tai orjien omistajat orjuudesta,". Mutta: Mitä kolmatta kaatunutta hirmutyranniamaailmanjärjesteltemää: kommunismia aikanaan kanttaneet nykyään ajttelevat, sekö ei kiinnosta? Kommunismin puuttumisesta luettelosta voisi siispä vetää johtopäätöksen "Anguksen" poliittisesta kannasta, taikka sitten, että asustaa USAssa, jossa natsien pahuudesta jaksetaan jauhaa TV- ja elokuvamediassa jostain syystä jatkuvasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Samaan suuntaan ajattelen
Äärioikeiston edustajat kyllä jaksavat muistuttaa kommunismin historiasta, jos se muilta sattuu unohtumaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Samaan suuntaan ajattelen
Hohhoijaa. Natsit ja orjien omistajat ovat esimerkkejä, onko tuttu käsite? Tiedän historiasta paljon muitakin ikäviä ilmiöitä kuin ne, ja kommunismiin liittyneet vääryydet. En millään voi lyhyessä kommentissa luetella kaikkia mahdollisia pahuuksia, ja kaksi esimerkkiä ei nähdäkseni ole "luettelo", josta puuttuisi jokin yksittäinen asia.

Miksi tuo muotoilu "Mitä kolmatta kaatunutta hirmutyranniamaailmanjärjesteltemää: kommunismia aikanaan kanttaneet nykyään ajttelevat, sekö ei kiinnosta?"? Puhuin ennen kaikkea historiassa eläneiden itsensä näkemyksistä, siis ESIM. natsien tai orjien omistajien. Jossain määrin toki kiinnostaa, mitä uusnatsien päässä liikkuu tai ketkä nykyään suhtautuvat sallivasti orjuuteen ja miksi, mutta omasta ajasta käsin. Minua ei niinkään kiinnosta heidän näkemyksensä historiasta. Samoin kuulisin kaikin mokomin nykykommunistien näkemyksiä, mutta haluaisin kuulla myös kommunismissa itse eläneiden ja sitä ehkä kannattaneiden (ja vastustaneiden) ajatuksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Samaan suuntaan ajattelen
Kyllä näissä maolaisten kulttuurivallankumouksien värinää aina on. Diktatuureissa poltetaan kirjoja, koska hallinto haluaa monopolisoida historian ja sen tulkinnat. Henkistä väkivaltaa ne ovat yhtä kaikki.

Paranoidi suhtautuminen nimenomaan yhdysvaltalaiseen orjuuteen juontaa juurensa johonkin Amerikka- ja nykyhetkikeskiseen maailmankuvaan. Amerikkalaisten poikkeuksellinen asema maailmassa on ollut pitkään henkistä todellisuutta aina Manifest Destiny -aatteesta lähtien. Orjuushan on ollut maailmanhistoriassa pikemminkin normi kuin poikkeus, ja samaan aikaan kun mustat orjat työskentelivät USA:n ja Etelä-Amerikan plantaaseilla, valtaosa Itä-Euroopan väestöstä eli maaorjuudessa. Ottomaanien keisarikunnasta orjuus poistui vasta 1900-luvulla, kiitos erityisesti Iso-Britannian painostuksen.

Kielteinen suhtautuminen orjuuteen on ollut varmaan länsimaailman 1700–1800-lukujen suuria innovaatioita, ja pitäisi olla kiitollinen siitä, että se löi itsensä läpi, eikä katkera siitä, että niin ei aina ole ollut. Orjuus ja suuret elintasoerot olivat ainoa todellisuus, jonka siinä ajassa eläneet tunsivat. Valtaosa orjistakaan on tuskin tuolloin osannut ajatella orjuuden moraalista oikeutusta, vaan lähinnä sitä, että olisi mukavaa jos heidän itsensä ei tarvitsisi olla orjia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Samaan suuntaan ajattelen
Ja kun orjuudesta puhutaan niin kyllä orjuudesta on kärsineet myös euroopalaiset,muutkin kuin venäläiset maaorjat.1550-1850 joutui yli miljoona eurooppalaista orjaksi Afrikkaan,lähinnä ottomaanien toimesta.Pohjoisimmat Islannista josta hakivat orjia laivalla.Myös suomalaisia on päätynyt afrikkaan orjiksi venäläisten myyminä.Kuuluisin Afrikassa orjana ollut ja vapaaksi ostettu oli kirjailia Cervantes.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Samaan suuntaan ajattelen
Koba: Suomessa on vielä tänä päivänäkin orjuutta. Nimittäin velkaorjuutta. Siitä ei voi syyttää afrikkalaisia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Samaan suuntaan ajattelen
Nimimerkki Ratamo: "Kyllä näissä maolaisten kulttuurivallankumouksien värinää aina on. Diktatuureissa poltetaan kirjoja, koska hallinto haluaa monopolisoida historian ja sen tulkinnat. Henkistä väkivaltaa ne ovat yhtä kaikki."

Tuli oitis mieleen kuinka yksi maailman suurimmat valtaoikeudet omaava hallitsija on nyt kaikin mahdollisin keinoin yrittänyt estää erään kirjan julkaisun.
No tietysti vaalit ovat tulossa ja kirjassa on paljon kovin kiusallista aineistoa nykyiselle hallitsijalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Samaan suuntaan ajattelen
Ei sekään kovin henkevää toimintaa ole. Tässä tilannetta kuitenkin parantaa se, että kyseinen toimi ei ollut ilmeisesti ollut kovinkaan lähellä läpi menemistä, ja valittu linja on muutenkin todennäköisesti tulossa vuodenvaihteessa tiensä päähän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Joku©Muu
Virkistävää
Vaihteeksi virkistävää lukea järkevääkin tekstiä. Eritoten täällä kommentointiosioissa näyttää olevan liikaakin mm. näitä patsaankaatajien, vandaalien ja BLM-öyhöttäjien ymmärtäjiä.
Toki ymmärrän että trendit muuttuu ja aina on riittävästi "tyhjäpäisiä", joiden tekisi kuitenkin kovasti mieli olla jotain mieltä edes jostain, mutta kun ei millään jaksaisi itse perehtyä mihinkään.
Sitten syntyykin sosiaalinen tilaus tämmöisille ylimeneville pöljyyksille. Konsepti ja aatteet on valmiikse kerrottuna, ei tarvitse itse ajatella, menet vaan muiden mukaan riehumaan ja olet sen myötä aikaasiseuraava trendikäs tiedostaja.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rahaa_On
Aamen.
Viisaita sanoja. Ei tuohon lisättävää enää ole.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentattori
Kehitysmaat ja diktatuurit
Lähtökohtaisesti historiaa tuhotaan kehitysmaissa ja totalitäärisissä valtioissa, joissa vallanpitäjät pelkääväät kaikenlaisia faktoja ja todisteita.

En ole varma syy-seurausuhteen suunnasta, mutta voi olla niinkin päin, että kun hävitetään mennyttä, kuljetaan hiljalleen kehityksessä takapakkia niin taloudellisesti kuin teknologisestikin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Kehitysmaat ja diktatuurit
Talouden ja innovaatioiden on vaikeaa kukoistaa tällaisissa oloissa. Itsenäiset ajattelijat ja uudet ideat ovat näille hallinnoille uhkia, ja ne pyritään tukehduttamaan. Huipulle päästäkseen on myötäiltävä ideologista valtaklikkiä, joten menestystä saa miellyttämällä sitä, ei yhteiskuntaa hyödyttävällä toiminnalla. Tämä nepotismi vie talouden syöksyyn ja mikä kurjinta, nämä tavat periytyvät viheliäisen usein seuraavalllekin hallinnolle, vaikka yksi kaatuisikin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.