Aliot

Aikaisemmin siasta käytettiin lähes kaikki osat

ALIO

Sika oli ensimmäisiä kotieläimiä. Afrikassa ihmisen esi-isien jäänteiden rinnalta on löytynyt merkkejä sioista. Sikojen fossiileja tutkimalla on saatu tietoa kivityökaluja käyttäneistä ihmisyhteisöistä ja heidän elinympäristöstään.

Sian kasvatus levisi Eurooppaan Lähi-idästä noin 6 000 vuotta sitten. Akatemiatutkija Auli Bläuer Luonnonvarakeskuksesta arvioi, että rautakauden ja keskiajan siat olivat nykysikoja pienempiä ja kaarevaselkäisiä. Ne olivat kirjavia tai ruskeita.

Paastoaminen ja lihan syönnin rajoittaminen kuuluivat keskiajan katoliseen elämäntapaan. Suomessa keskiaika päättyi 1520-luvulla uskonpuhdistukseen ja erottiin katolisesta kirkosta. Kun kirkon paastosta ei tarvinnut enää välittää, laitettiin liharuokia useammin. Myöhempinä vuosisatoina sianliha muodosti tärkeän osan ruoasta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

1700-luvulta eteenpäin on kasvatettu varsinaista lihakarjaa. Suomalainen maatiaissika on hävinnyt, vain luita löydetään joskus vanhojen tunkioiden maakerroksista. Ateneumin taidekokoelmassa on kuitenkin kuva, jonka sanotaan esittävän sukupuuttoon kuollutta sikaa, jota pidetään suomalaisena maatiaissikana. Lintumaalarina kuuluisaksi tulleen Ferdinand von Wrightin maalaus Sikoja ja harakoita on vuodelta 1875.

Vanhoja maalauksia tutkittaessa on ihmetelty, kun eläin, jonka pitäisi uskonnollisen aihepiirin mukaan olla sika, näyttääkin lampaalta. Vanhojen sikojen karvaisuus selittää asiaa: maatiaissiat näyttivät villaisilta, koska ne olivat kokonaan harjasten peittämiä.

Paksu karvapeite oli tarpeen, kun siat liikkuivat keväästä syksyyn, koko lämpimän vuodenajan, puolivilleinä metsissä syömässä, eikä talvinen sikolättikään ollut kovin lämmin. Mutta siat palasivat ruokakaukaloiden ääreen, kun syksy kylmeni ja maa jäätyi.

Syysaikaan aloitettiin myös teurastaminen. Teurastuksessa kaikki ruhon osat hyödynnettiin. Sikalahti oli tärkeä tapahtuma ja se valmisteltiin huolellisesti.

Teurastuspäivä oli sovittu etukäteen ja teurastajaa varten kuumennettiin vettä saunan muuripadassa jo aikaisin aamulla. Lahtaaminen eteni vaiheittain. Ensin veri otettiin talteen ja vatkattiin. Sitten siasta kaltattiin karvat pois kuumalla vedellä ja puhdas ruho nostettiin riippumaan orteen tai ”kinneripuuhun”. Elimet ja suolet otettiin käsittelyyn ja teurastaja halkaisi ruhon riiputtamista varten.

Tuore liha oli säilyvyydenkin takia esillä vain hetken: se piti savustaa tai suolata, hapattaa tai kuivata – tai syödä sopivan riiputtamisajan kuluttua. Tavallisesti sianliha suolattiin tiinuihin pitkin vuotta käytettäviksi. Saunan padassa keitetty vahva suolalaukka ja lihapalojen väliin ripoteltu karkea suola säilöivät lihan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Päästä keitettiin sianpääsylttyä. Sian suolet käännettiin ja pestiin makkaroiden tekoa varten. Ennen lihamyllyjen käyttöä sisälmykset, eli keuhkot, maksat, sydämet ja munuaiset, hienonnettiin seisaaltaan pitkävartisella petkeleellä lattialle laitetussa kaukalossa makkaran täytteeksi. Hakkaaminen oli miesten iltapuhdetyötä.

Sikoja kasvatetaan nykyisin pitkälti lihan tuotantoa varten, mutta ennen omavaraistaloudessa siitä saatiin myös muuta tarpeellista. Sen karvat olivat jäykkiä harjaksia, joista tehtiin harjoja esimerkiksi pellavien käsittelyyn ja moniin muihin tarkoituksiin. Suutarit käyttivät sian harjaksia pikilangalla kenkiä tikatessa.

Saippuan tekoa varten otettiin talteen kaikki ravinnoksi kelpaamaton ihra ja elinten rasva. Niitä keitettiin padassa lipeän kanssa niin kauan, että pintaan muodostui ruskeaa saippuaa. Sitä tarvittiin kaikenlaiseen pesuun pyykkiä, siivoamista ja peseytymistä varten.

Sian virtsarakoista tehtiin miehille tupakkapusseja ja lapsille ilmapalloja. Kuivatetuista rakoista saatiin myös värikkäitä lyhtyjä juhlistamaan pimeitä iltoja.

Entisaikoina sian komeita torahampaita käytettiin korujen tapaan riipuksena tai amulettina. Sian torahammasta käytettiin myös tekstiilien käsittelyyn: sillä hangaten silitettiin pitsiä. Perinteisen kansanpuvun myssyn pitsi laitettiin lipeävedellä keittämisen jälkeen pitsipölkylle ja kiillotettiin sitten sian torahampaalla.

Kirjoittaja on filosofian maisteri.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Dragofix
Oikeutta eläimille.
Myös ihmisestä käytettiin lähes kaikki osat kannibalismiaikoina. Se ei tarkoita sitä, että meidän pitäisi sitä edelleen tehdä. Myös kymmenessä käskyssä lukee että "älä tapa". Eläin pakotetaan kuolemaan väkivaltaisesti jotta saadaan näitä eikä se ole enää nykypäivää kun meillä on olemassa vaihtoehtoja muiden eläinlajien massalahtaamiselle ja riistolle, aivan kuten meillä on vaihtoehtoja orjuudelle josta myös luovuttiin ja se on kiellettyä nykyään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
P.L.
maatalousyhteiskunta oli aikaansa edellä
Vanha maatalousyhteiskunta toteutti täydellistä kiertotaloutta, sieltä löytyisi kaikki todellisen kiertotalouden periaatteet, jos ne nykyporukkaa oikeasti kiinnostaisivat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Huh huh
Sikahan on kuin hoitajansa , kunnioitetaan molempia
Enää ei tarvitseisi siankaan kuten myös muittenkaan eläinten kuolla ihmisen ravinnon tai muitten tuotteitten valmistamisen takia : On soijaa , nyhtökauraa , tofua ja tofumakkaraa kauramaitoa , kookoskermaa , seitankinkkua ja paljon muita vastaavia ei eläinperäisiä herkkuja saatavilla ja B12 vitamiininkin saamme purkista tabletteina jolloin liha on korvattu . Sallikaamme sialle pitkä elämä kotieläinpuistojen nähtävyytenä ja muistutuksena ajasta jolloin ihminen ei ollut vielä sivistynyt kasvissyöjä .
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jose
Sika
Possunliha on hyvää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Dragofix
Vast: Sika
Outo kommentti kun lukee tuon nimimerkin ja kommentin heti perään. Syötkö useinkin itseäsi? :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.