Pääkirjoitus

Ikäloput yhteysalukset harmina

SAARISTOLIIKENNE. Verovaroilla aikoinaan hankitut, hyväkuntoiset yhteysalukset makaavat nyt käyttämättöminä laitureissa (TS 23.2.). Mataliin vesiin ja Saaristomeren jääolosuhteisiin varta vasten suunnitellut alukset on syrjäytetty, kun liikennöinti on kilpailutuksen kautta annettu yksityisille toimijoille.

Saaristomeren olosuhteet ovat ainutlaatuiset. Yrittäjien on vaikeaa löytää juuri näille vesille soveltuvia aluksia käytettyinä. Toisaalta lyhyiden sopimuskausien vuoksi yksityisillä toimijoilla ei ole resursseja rakentaa uusiakaan. Niinpä saaristossa liikennöi nyt 50–60-vuotiaita aluksia, joilla on esiintynyt ongelmia ensimetreiltä saakka. Ongelmat ovat kasvaneet ja kasautuneet, kun liikennöitsijöillä ei ole ollut vastoinkäymisten sattuessa kunnollisia vara-aluksia.

Toimiva saaristoliikenne on tärkeää erityisesti vakituisen väestön kannalta. Myös matkailu kärsii epäluotettavista yhteyksistä. On kummallista, että saaristoa yritetään nostaa Varsinais-Suomen matkailun kärkituotteeksi, kun samalla toimivaa yhteysalusliikennettä rapautetaan pikkuhiljaa onnettomilla yhteysalushankinnoilla.