Kolumnit

Jos puhut kaikille, et puhu kenellekään

Anna Eriksson
Anna Eriksson

Yksi taiteen parhaimpia puolia on se, että useimmilla on siitä jotain sanottavaa. Luen ahmien levy- ja konserttiarvosteluja ja paljon muutakin taidekritiikkiä huolimatta siitä, tunnistanko taiteilijaa tai tiedänkö teoksesta tai aiheesta mitään. Ihmisten havainnot ja mielipiteet ovat minusta kiehtovia, ja luettuaanhan sitä aina toivoo olevansa piirun verran viisaampi.

Toisinaan arvostelut jäävät mieleen taideteosta ja taiteilijaakin paremmin. Sekin voi olla elämys, sillä parhaimmillaan kritiikki saa lukijan kiinnostumaan ja innostumaan, ajattelemaan. Se pyrkii kasvattamaan tilaa teoksen ympärille, tarjoamaan uusia näkökulmia ja herättämään keskustelua. Hyvä kritiikki sivistää ja ylevöittää taiteen tavoin.

Useimmiten näin ei kuitenkaan käy, vaan lukija joutuu törmäilemään kirjoittajan mielen seinämiin, hapuilemaan pimeässä klaustrofobiaa tuntien ja etsimään nopeinta ulospääsyä. Arvostelu on epäonnistunut silloin, kun se pyörii kirjoittajansa ympärillä ja ulottuu vain hänen kokemuspohjansa sallimaan syvyyteen.

Koska kriitikolla on valtaa, hänellä tulisi olla vähintään yhtä puhtaat motiivit kuin taiteilijallakin. Jos kriitikon käsi osoittelee enemmän kuin ohjaa, hän vie lukijalta mahdollisuuden sukeltaa kirkkaaseen veteen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Parin viikon takainen Helsingin Sanomien kulttuuriessee ”Eliitti ja moukat” oli sameaa vettä. Se ei ollut arvostelu, mutta oli sitä kuitenkin. Toimittaja kirjoitti korkeakulttuurista ja modernista taiteesta niin alleviivatun rehellisesti, että sai epäilykseni heräämään.

Esseestä paistoi läpi kansan syvien rivien kosiskelu, ja kirjoitus yllätyksettömästi pohjautuikin siihen, ettei toimittaja ponnisteluistaan huolimatta kykene ymmärtämään ”vaikeaa” ja usein ”teennäistä” nykytaidetta.

Anteeksi vain, mutta minusta on aika insinöörimäistä edes yrittää ymmärtää taidetta. Aivan kuin se olisi jokin kaava, joka pitäisi ratkaista. Tämä johtaa väistämättä siihen, että taide on hyvää vain, jos se pysyy älyllisen ymmärryksen rajoissa.

Taiteen voima ei ole kommunikaatiossa vaan reaktiossa; siinä, mitä se saa aikaan, eikä siinä, mitä se kertoo. Lukematon määrä vaikuttavia taideteoksia olisi jäänyt tekemättä, jos niiden olisi pitänyt syntyä täysin tietoisessa mielessä ja katsojan ymmärrystä palvellen.

Paras ja koskettavin taide heijastelee elämää itseään, ja toisinaan elämä on kaiken ymmärryksen ulkopuolella ja vain tunteen ja kokemisen kautta lähestyttävissä.

Korkeakulttuurin piikittelyssähän ei ole mitään pahaa, mutta tosiasia on, että nykypäivänä se on vähän vaarallista. Taide popularisoituu ja tieto pinnallistuu sellaista vauhtia, ettei sitä Helsingin Sanomien kaltaisen tahon tulisi yhtään jouduttaa.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun törmäsin tämäntyyppiseen kirjoitteluun lehden sivuilla. Mieleen väistämättä tulee, yrittääkö Helsingin Sanomien kulttuuritoimitus ottaa välimatkaa korkeakulttuurista ja viihteellistää tarjontaansa, vai onko tässä vain kysymys siitä, että toimittajistakin on tulossa oman mediansa torppareita. Kohderyhmät ja stereotypiat ovat alkaneet ohjata heidänkin työtään.

Sivistys tarvitsee puolustajia, ja kulttuuritoimitusten on seistävä etulinjassa. Vaikka ajat ovat kovat, pitäisi toimittajien yrittää säilyttää rohkeutensa aivan samalla tavalla kuin taiteilijoidenkin.

Ajattelu, luovuus ja omaperäisyys eivät ole elitismiä sen enempää kuin hämmennys tai ymmärtämättömyys moukkamaista. Ylimielistä sitä vastoin on aliarvioida lukijaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Anna Eriksson

Kirjoittaja on taiteilija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vastaa
Mummo keinutuolissaan
Kulttuuri ja sivistystietous jäämässä viihteen varjoon

Bravo Anna, tämä oli todellinen syväluotaus Hesarissa julkaistuun esseeseen! Itsekin tuon esseen luin ja niin pinnallinen se oli, ettei jättänyt minkäänlaista ajatuksen säröä tai sirpaletta mielen poimuihin.

Viihteellistämisen vaara väijyy nykyisin kaikkialla. Se on kuin kevyttä, höttöistä pikaruokaa, jota tarjoillaan kaikkialla kirkoista lehtien kulttuuritoimituksiin. Muotinäytöksiä
kirkossa, kevyttä sketsiä tuutin täydeltä televisiossa - emmehän tahdo selvitä enää ostoksistakaan ilman oheistapahtumia, ainakaan suuremmissa marketeissa.

Jutun paras anti oli kuitenkin taiteen oivaltavassa määrittelyssä:

"Taiteen voima ei ole kommunikaatiossa vaan reaktiossa; siinä mitä se saa aikaan, eikä siinä, mitä se kertoo. -- "Paras ja koskettavin taide heijastelee elämää itseään, ja toisinaan elämä on kaiken ymmärryksen ulkopuolella ja vain tunteen ja kokemisen kautta lähestyttävissä."

Juuri noinhan se on, samoin se, että sivistys tarvitsee puolustajia. Ennen kaikkea se uhkaavan heiveröiseksi käyvä yleinen sivistystaso joka meillä Suomessa on, ja joka on tukehtumassa kaikenmoisen viihteellistämisen jalkoihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tabloidi
Upea kolumni!
Arvonsa voi myydä vain kerran. Muistaakseni Anna kirjoitti näin yhdessä edellisistä kolumneistaan. Toivottavasti kulttuuritoimituksissa on voimia taistella sivistyksen puolesta. Hieno kolumni kerta kaikkiaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kertsu 59
kipakkaa
Teatterin ja musiikin ja yleensä esittävän taiteen kritisoinnissa on se probleema ,mitä enemmän käytät kyseistä "tuotetta" sitä kriittisemmäksi tulet .
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maestro
Missä korkeakulttuurin ja muun viihteen ero?
Mikä on se mystinen raja, joka erottaa kulttuurin ja viihteen? Ja miksi toista pitäisi erityisesti "puolustaa", ja miltä? Miksi Charles Bukowski koetaan sivistykseksi mutta Juha Vuorista ei niinkään? Onko syy taiteilijan syntymävuodessa vai kansallisuudessa?

Miksei viihde voi olla sivistävää ja sivistys viihdyttävää? Miksi nämä kaksi asiaa, jotka useinkin ovat erottamattomat, pitää asettaa vastakkain?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää