Saaret tarvitsevat toisen sillan
Turun saarten eli Hirvensalon, Satavan ja Kakskerran lisärakentamisesta on käyty vilkasta keskustelua vuosikymmenten ajan. Keskustelua ovat herättäneet erityisesti asukasmitoitukset, tie- ja siltayhteydet, joukkoliikenne sekä kerrostalorakentaminen.
Painopiste saarten rakentamisessa on Hirvensalossa, jota koskeva yleiskaava on vuodelta 2002. Aika pian yleiskaavan hyväksymisen jälkeen kävi ilmi, ettei kaava ole lähitulevaisuuden tasalla – pitemmän aikavälin tavoitteista puhumattakaan.
Uutta osayleiskaavaa ryhdyttiin valmistelemaan 2007. Turun kaupunkiseudun rakennemallin laatiminen sekä liikenneverkko- ja Natura-selvitykset keskeyttivät valmistelutyön, joka on nyt yhtä kaupunginvaltuuston kokousta vaille valmiina.
Maanantaina kaava jäi vielä pöydälle, mutta tuhti enemmistö näyttäisi olevan sen hyväksymisen kannalla.
Hirvensalossa on noin 10 000 asukasta. Uuden osayleiskaavan mukaan asukasluku voi kasvaa 25 000:een.
Rakennettavissa olevien kohteiden lisäksi Turku on jo asemakaavoittamassa rakentamista Kakskerrantien varteen ja Särkilahteen. Yleiskaavan mahdollistamia kohteita on aikanaan tarjolla myös Tammistontien jatkeella, Uittamoa vastapäätä, Syvälahdessa sekä Latokarin ja Lauttarannan suunnalla.
Olemassa olevan yhteyden kapasiteetti on jo nykyisillä liikennemäärillä ajoittain koetuksella.
Asukasmitoitusta tiukempi poliittinen vääntö on käyty toisesta siltayhteydestä mantereelle. Yleiskaavaesityksessä toisen sillan paikka on piirretty Uittamon ja Sorttamäen väliin. Sen sijaan kevyen liikenteen silta Lauttarannasta Korppolaismäkeen saa valtuutetuilta yksimielisen hyväksynnän.
Asukasluvun ja liikennemäärien kasvaessa toinen silta tarvitaan. Olemassa olevan yhteyden ja sen jatkeen kapasiteetti on jo nykyisillä liikennemäärillä ajoittain koetuksella. Hyvällä ja kaikki liikennemuodot huomioon ottavalla suunnittelulla uuden siltayhteyden haitat ovat minimoitavissa, jos ja kun silta joskus kymmenen vuoden kuluttua rakennetaan.
Hirvensalo, Satava ja Kakskerta ovat olennainen osa merellistä Turkua, jota ei pidä rakentaa liian tiiviisti. Sen sijaan kantakaupungin alueella täydennysrakentaminen yhdistettynä joukkoliikenteen kohentuviin palveluihin on kestävän kaupunkikehityksen mukaista.
Merellisen kaupungin tuntumaa haetaan myös Linnakaupungin nimellä tunnetulle alueelle Turun sataman suunnalla. Linnan lähelle on nousemassa 4 400 asukkaan Herttuankulma.
Tiistaina lähialueiden asukkaille esiteltiin Portsan ja Iso-Heikkilän välille suunniteltua Kirstinpuistoa, jonne noussee lähivuosina koti 3 000 asukkaalle. Alueelle on ideoitu lähinnä 3–7-kerroksisia taloja, mutta myös korkeampaa rakentamista.
Ennätyksellisen vilkkaan asuntorakentamisen tahdissa myös palvelutarjonnasta on pidettävä hyvä huoli.
ts.paakirjoitus@ts.fi