Pääkirjoitus

Kaupunkikeskustoihin vetovoimaa

Keskustan kehittämisprojekteja on käynnissä noin kolmessakymmenessä suomalaiskaupungissa. Kaupunkien yhteisenä huolena on ollut palveluiden ja erikoisliikkeiden karkaaminen kauas kehäteiden varteen.

Samalla kaupunkikeskustojen palvelurakenne on kaventunut ja muuttunut toimistovaltaiseksi.

Huolta on kannettu myös siitä, että hypermarket-buumi on lisännyt yksityisautoilua. Julkisten tilojen ja kaupunkilaisten olohuoneiden lisäämis- ja kehittämistarpeista on kuultu voimistuvia vaatimuksia.

Kun kaupunkien asukasluku ja merkitys kasvavat, yhä enemmän on tarvetta julkisille tiloille, jotka ovat asukkaiden ja matkailijoiden käytössä muulloinkin kuin kesäkuukausina.

Turussa ydinkeskustan kehittämisestä on valmistunut luonnoksia tiiviiseen tahtiin vuosikymmenien ajan. Kauppatoria pysäköintilaitoksineen ja kävelyalueineen ollaan jo uudistamassa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viime kesänä julkistettu keskustavisio 2050 hahmottelee Turun ydintä uuteen muottiin liikennejärjestelyineen, kulttuurirantoineen ja katualueineen. Historiallinen Vanhakaupunki on tarkoitus nostaa sille kuuluvaan arvoonsa.

Betoni- ja risteyskaupungin leima istuu kaupungin julkikuvassa sitkeästi.

Kaarinakin on uusimassa keskustaansa. Naantali haluaa kohentaa torin ja linja-autoaseman alueen vetovoimaa.

Raisio on laatinut pitkään suunnitelmia keskusta-alueensa elävöittämiseksi. Betoni- ja risteyskaupungin leima istuu kaupungin julkikuvassa sitkeästi. Tiistaina julkistetussa kunnianhimoisessa keskustavisiossa vanhasta maineesta pyritään vähitellen mutta määrätietoisesti eroon (TS 23.5.).

Raision keskustan kehittämiseen avautui oiva mahdollisuus, kun valtio aikoo vetää E18-tien nelikaistaisena 450-metriseen tunneliin keskustan kohdalla.

Visiossa tunnelin päälle aiotaan rakentaa keskuspuisto kaupunkilaisten olohuoneeksi. Alueelle on tarkoitus houkutella uusia yrityksiä ja palveluita. Keskuspuiston ympärille suunnitellaan korkeaa rakentamista.

Puiston ympärillä kaupunkirakenne tiivistyisi. Maamerkiksi on nousemassa kaksi tornitaloa ja niiden väliin talvipuutarha.

Visiossa on otettu huomioon seudullisen joukkoliikenneratkaisun mahdollisuus. Raitiovaunujen tai superbussien päätepysäkki saattaa sijaita keskuspuiston tuntumassa.

Visioiden laatiminen käy ripeämmin kuin kaavoitus ja rakentamispäätökset. Tunnelin tekoon päästäneen kolmen vuoden kuluttua, mutta muutoin vision toteuttaminen edennee vaiheittain vuosien tai vuosikymmenten kuluessa – missä laajuudessa sitten eteneekin.

Kaupunkikeskustojen vetovoimaan on syytä kiinnittää kasvavaa huomiota. Asumisviihtyisyydestä ja palveluiden saatavuudesta ei pidä tinkiä. Peltomarkettien rakentamisen sijasta kannattaa keskittyä kestävän kaupunkirakenteen ylläpitämiseen.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
stone
Kalliopuistojen Turku
Raisio porautuu kallioon. Aiemmin on kuljettu maanpinnan yläpuolella nyt mennään sen alle.
Turku on kalliopuistojen kaupunki. Täällä jos missä kannattaisi käyttää hyväksi kalliorakentamisen edut. Joukkoliikenne, pysäköinti ja varastointi olisi järkevää rakentaa kallioon. Jos kaikki ajoneuvopysäköinti olisi maanäalaista saisi Turun keskusta aivan uuden ilmeen. Olisi avaruutta ja väljyyttä.
Turun keskustan ykkösongelma on Puistkadun-Koulukadun Eteläkaarelta tuleva läpikulkuliikenne.Se kun saataisiin siirrettyä ohikulkutieksi Eteläkaarelta sataman kautta Suikkilantielle saataisiin Turun kekustasta edustuskelpoinen.
Tuo keskustan täydennysrakentaminen ei sovi viihtyisän kaupungin imagoon. Keskustassakin on syytä olla ilmavuutta.Auringon pitää voida paistaa ihmisille, eikä pelkästään talojen seiniin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.