Kolumnit

Islamin todelliset viholliset

Esko Valtaoja
Esko Valtaoja

En ole varmaan ainoa, jonka mieleen uutisia katsellessa väkisinkin nousee poliittisesti täysin epäkorrekti ajatus: ”Siellä ne rättipäät taas riehuu.” Jos profeetta Muhammadia tökerösti pilkkaava elokuva on ääliömäinen teko, niin vähintään yhtä ääliömäistä on viattomia länsimaalaisia vastaan kohdistunut mellakointi ja väkivalta. Mielenosoittajat itse tekevät juuri sitä, mitä vastaan he protestoivat: vetävät lokaan uskontonsa ja kulttuurinsa.

Ja media sen kun kannustaa. Aina löytyy joku ”uskonoppinut”, joka vaatii tappamista ainoana kohtuullisena ja oikeutettuna toimenpiteenä. Siitä sitä vasta uutisotsikkoja saadaankin, piiloviestinä se, että kyllä nuo musulmaanit sitten ovat barbaarisia ja tuo islam hirveä uskonto.

KAIKKI KUNNIA Suomen muslimiyhteisölle, joka selväsanaisesti tuomitsi sekä elokuvan että väkivallan, ja muistutti islamin opettavan, että vääryyttä ei voi korjata vääryydellä. ”Kun provosoidumme, emme toimi uskontomme hengessä, vaan lisäämme pahuutta ja kaaosta.” Harhateille mentiin kuitenkin väitettäessä, että muslimien pyhät arvot ovat koko ajan hyökkäysten kohteena lännessä, ja kuvaa islamista halutaan vääristää. Kyllä fundamentalistit ja mielenosoittajat huolehtivat ihan itse vääristämisestä, ei siinä muutama läntinen rääväsuu paljon paina.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sopii myös muistaa, että länsimaissa kaikkia uskontoja kyseenalaistetaan koko ajan, enemmän tai vähemmän sivistyneesti. Yksi uskonto ei voi vaatia itselleen yleismaailmallista ehdotonta koskemattomuutta, kun sitä ei muillekaan enää sivistysvaltioissa taata.

Mikään uskonto tuskin muuttuu paremmaksi pilkkaamisella. Terve kriittisyys, sekä uskonnon sisältä että sen ulkopuolelta tuleva, on kuitenkin välttämätöntä. Sen puuttuessa käy niin kuin koko islamin maailmalle ja kulttuurille on käynyt: jämähdetään paikoilleen, ja kun omaa itseään ei voida eikä haluta arvioida kriittisesti ja muutoshenkisesti, suunnataan turhautunut raivo ulkopuoliseen maailmaan.

”Yksi uskonto ei voi
vaatia itselleen yleismaailmallista ehdotonta koskemattomuutta, kun sitä ei muillekaan enää sivistysvaltioissa taata.”

TUOREESSA KIRJASSAAN Uskomaton matka uskovien maailmaan Kari Enqvist muistuttaa tylystä tosiasiasta: islamilaisen maailman varsinainen vihollinen on se itse eikä suinkaan länsi. Hän siteeraa pakistanilaisen ydinfyysikon Pervez Hoodbhoyn laskelmia. Muslimimaat tuottavat vain 1,2 prosenttia maailman luonnontieteellisestä kirjallisuudesta, tuskin kaksi kertaa enemmän kuin piskuinen Suomi.

Rappio alkoi jo kauan sitten. ”Koko arabimaailma on kääntänyt tuhannen vuoden aikana yhtä monta vieraskielistä kirjaa kuin Espanjassa käännetään vuodessa”, toteaa Enqvist. Omassa kohta ilmestyvässä kirjassani kerron, kuinka ottomaanien mahtavassa valtakunnassa painettiin ensimmäinen arabiankielinen kirja vasta vuonna 1729. Kolmetoista vuotta myöhemmin, kolmesataa vuotta Johannes Gutenbergin jälkeen, oli painettu kokonaista seitsemäntoista kirjaa, mutta sekin oli liikaa uskonoppineille ja kirjapaino suljettiin.

Kairon Al-Azhar-yliopistossa opetettiin vielä viisikymmentä vuotta sitten, että Aurinko kiertää maata. Elokuvantekijän surmaamista vaatinut uskonoppinut sattui muuten olemaan Al-Azharin professori.

MUSLIMIMAAILMAN JÄLKEENJÄÄNEISYYS ei ole kenenkään etu. Mutta ehkä parempaa on luvassa. Tuorlan kansainvälisessä maisteriohjelmassa on nyt opiskelijoita Pakistanista, Iranista ja Irakista. ”Yhtäkään merkittävää löytöä tai keksintöä ei islamilaisesta maailmasta ole tullut yli seitsemään vuosisataan”, sanoo Hoodbhoy. Jospa muutos olisi lopultakin alkamassa?

Esko Valtaoja

Kirjoittaja on avaruustähtitieteen professori Turun yliopistossa

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (134)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Rautapupu
Näillä mennään.
Juuri näin. Iroonista tässä onkin, se että esim Saudi-Arabian alue, ennen muslimilaiseksi vallaksi siirtymistä oli yksi erittäi keskeinen tieteen kehto. Siellä asiat kulkivat eteenpäin kun euroopassa saman aikaisesti katollinen kirkko pyrki kitkemään viimeisenkin järjevalon euroopasta. Nyt on osat kääntyneet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
filosofi
Vast: Näillä mennään.
Olen osittain samaa mieltä; Saudi-Arabia ja islamilainen maailma oli kaikessa edellä eurooppalaisia aina 1600- luvulle asti
Nykyään on vain surettavaa katsella kun tuolta alueelta tuodaan esille vain itsemurhapommittajat ja ahneet öljysheikit. Ketään ei kiinnosta lukea uutisia tavallisesta saudiarabialaisesta, joka käy töissä, rakastaa perhettään ja ottanut Allahin sydämeensä. Sen sijaan uutistoimistot saavat mässäilyn aiheita nimenomaan uutisista, joilla koko islam saatetaan huonoon valoon. Meininki on siis ihan sama kuin keskiajalla, jolloin katoliset pyrkivät esittämään muslimit satanistisina seksihulluina
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niinpäniin
Vast: Näillä mennään.
Siinähän se muslimimaiden ongelma onkin pähkinänkuoressa: Allah sydämessä.
Kuten Esko tuolla kirjoittikin, muslimit saavat kyllä itsensä pidettyä huonossa valossa ihan omin avuin.
Tuntuu kuin et olisi lukenut Eskon kirjoitusta lainkaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pesusieni
Vast: Näillä mennään.
Eikös se ole ihan normaalia, että esille tuodaan vain "itsemurhapommittajat ja ahneet öljysheikit"? Koska olet mediassa kuullut tavallisesta kristitystä perheenisästä joka käy töissä, rakastaa perhettään ja on ottanut Jeesuksen sydämeensä? :)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jp
arabimaissa sorretaan vähemmistöjä
Arabimaissa kristittyjen ja muiden vähemmistöjen sorto sekä halveksunta on arkipäivää. Usein valtio- ja uskonnolinenjohto tukevat tätä.
Tapahtuu sitä täälläkin, mutta ainakin siitä yritetään päästä eroon.
Kummallista on, että tuhannet ja taas tuhannet pyrkivät pois sieltä. Liikettä toiseen suuntaan ei juuri ole. Kummallisempaa on, että useat tulijat haluavat kuitenkin tänne samaa ahdasmielisyyttä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
R
Vast: arabimaissa sorretaan vähemmistöjä
Olet väärässä. Olen asunut arabimaissa vuosia ja harvoin vähemmistöjä on halveksuttu. Niistä harvoista tapauksista aina onnistutaan raportoimaan ja niitä suurennellaan. Kukaan ei koskaan kerro, kuinka siellä halutaan ymmärtää vähemmistöjä ja miten ihmiset siellä ovat paljon ystävällisempiä kuin täällä, missä "yritetään päästä eroon vähemmistöjen sortamisesta ja halveksunnasta". Täällä ei itse kansa halua sitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
VV
Vast: arabimaissa sorretaan vähemmistöjä
Äläs nyt mustamaalaa asioita;
Suomessa sorretaan/ halveksitaan yhtä paljon vähemmistöjä sun muuta tavallisuudesta poikkeavaa. Islamilaisessa maailmassa JOTKIN valtiolliset ja uskonnolliset tahot tukevat sitä. Meininki on ihan samanlaista täällä Suomessakin kun kukaan ei puolusta vainottuja (= osallistuu vainoon)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Maahanmuuttotaustainen
Vast: arabimaissa sorretaan vähemmistöjä
Osittain totta. Isäni muutti Suomeen kasarin lopulla Saudi-Arabiasta, koska häntä vainottiin homoutensa takia. Hän sanoo että palkasi henkensä puolesta koska oli nähnyt muita kivitettävän yms... Ehkäpä syrjimista tapahtuu prosentteina saman verran, en väitä vastaa, Mutta en ole kuullut kenenkään pakenevan täältä henkensä uhalla. Järki käteen, "Suomessa sorretaan/ halveksitaan yhtä paljon vähemmistöjä" ehkäpä, mutta miten se sorto tapahtuu täällä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Atso Eerikäinen
Tieteen historia on toisenlainen
Valtaoja ja Enqvist yrittävät olla profeettoja myös oman tieteenalansa ulkopuolella. Se kuitenkin edellyttäisi tieteen historian perusteellista tuntemusta.

Jos he edes tutustuisivat Wikipedian artikkeleihin, puhumattakaan spesialistien tuhansiin teoksiin, profeetalliset lausahdukset voisi saman tien olla päästämättä suusta.

Tosiasiahan on, että ilman islamilaista tiedettä ja filosofiaa, Euroopassa ei tiedettäisi Aristoteleestä ja Platonista juuri mitään. Islamin välityksellä noiden herrojen viisaudet tulivat Eurooppaan ja sen tiede ja filosofia saattoivat alkaa.

"Islaminuskoisessa Lähi-idässä eri tieteenalojen tutkimiseen panostettiin selvästi Eurooppaa enemmän. Luonnontieteiden osalta taso Lähi-idässä ja Persian alueilla oli Eurooppaan verrattuna hyvin korkealla." (Wikipedia)

Eräs merkittävimmistä antiikin ajan tiedemiehistä oli kuitenkin kristitty Filoponos, joka puolestaan vaikutti myös islamilaisen maailman tieteen kehitykseen.

"Johannes Filoponos oli merkittävä 500-luvun filosofi, joka eli noin vuosina 490–570. Hänen teoksensa julistettiin pannaan 681, missä ne pysyivät seuraavat 600 vuotta.Filoponos oli aikansa johtava fyysikko ja loi pohjaa modernille tieteelle, sen kriittiselle ajattelulle ja analyysille. Hän kritisoi Aristoteleen ja Platonin ajattelun virheitä mm. todistamalla heidän gravitaatioteoriansa ja oppinsa tyhjyyden mahdottomuudesta vääräksi. Kyseessä oli kappaleen putoamiskiihtyvyyden riippuvuus kappaleen tiheydestä. Liikelaiksi hän ehdotti hitauden periaatetta (impetusteoria), jonka vaikutuksesta kappaleet jatkavat liikettään.

Noin vuoden 1200 paikkeilla Filoponoksen työt löydettiin uudelleen. Ne vaikuttivat mm. Bonaventuran, Gersonidesin, Jean Buridaniin, Nicole Oresmen ja Galileo Galilein ajatteluun." (Wkipedia)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vaizo
Vast: Tieteen historia on toisenlainen
Muuten olet täysin oikeassa, mutta tekstissä ei missään väitetty etteikö islamilaisessa tiedemaailmassa olisi tehty suuria tekoja aiemmin, vaan puhe oli nykyisestä (tai viimeisistä 700 vuodesta, pakistanilaisen ydinfyysikon mukaan) tilasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Anomuumi
Vast: Tieteen historia on toisenlainen
Kuinka huolellisesti luit artikkelin? Eihän Valtaoja edes puhunut niistä kaukaisista ajoista, kun islamilaisten maiden tiede oli omaa luokkaansa. Sitä suuremmalla syyllä on syytä pohtia, mistä romahdus on tullut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kesäinen teoria
Vast: Tieteen historia on toisenlainen
Nyt kun olet tutustunut spesialistien tuhansiin teoksiin osaat varmasti jättää Wikipedia-tiedon omaan arvoonsa?

Valtaoja tarkoittanee että islamilaisilla valtioilla (+Intia?) on ollut merkitystä lähinnä vain länsimaisen tieteen säilyttämisessä läpi Euroopan pimeän keskiajan. Missään vaiheessa ei ole kielletty etteikö islamilaisissa valtioissa olisi omaakin tiedettä, se vaan on huomattavasti pienimuotoisempaa. Jos katolinen kirkko on jarruttanut kehitystä länsimaissa kautta aikojen niin voit vain miettiä kuinka vaikeaa islamilaisissa maissa on harjoittaa tiedettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
FK
Vast: Tieteen historia on toisenlainen
Valtaoja puhui nykyajasta, sinä puhut historiasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Goijari
Vast: Tieteen historia on toisenlainen
Platon syntyi ateenassa 400-luvulla eaa. ja Aristoteles Makedoniassa 300-luvulla eaa. Tuskimpa Islamilaisia tarvittiin heidän tuntemiseen euroopassa (Koraanihan koottiin 600-luvulla). Totta on, että Islamilaisessa maailmassa koettiin kultainen aika vuosina 750-1258 tieteen alalla. Tämä perustui intialaisen, iranilaisen ja erityisesti kreikkalaisen filosofian ja tieteen kääntämiseen arabian kielelle. Näiden perustietojen pohjalta pystyttiin tekemään suuria keksintöjä usealla eri tieteenalalla (matematiikka, tähtitiede, lääketiede erityisesti).

Loppukaneettina sanottakoon, että ilman Aristotelestä ja Platonia olisi myös islamilaisen maailman kultainen aika jäänyt köyhemmäksi. Ilman heidän tekstiensä kääntämistä arabiaksi olisivat Aristoteles ja Platon tunnettuja vain "länsimaissa".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Johannes Riuttala
Vast: Tieteen historia on toisenlainen
Olisi mielenkiintoista tietää onko arabimaailman suuret tieteelliset saavutukset tulleet nimenomaan islaminuskon pohjalta, mitä Eerikäinen haluaisi osoittaa. Hänellä on runsaasti nippelitietoa filosofian ja tieteen edustajista arabimaissa, mutta senkin pohjalta esitelty Filoponos osoittautuu kristityksi, ei muhamettilaiseksi. 500 -lukuhan oli Muhammedin elämän ja Koraanin sekä islamin syntymisen ja kehittymisen aikaa, jolloin islaminuskolla sellaisena uskontona, jona me sen nykyään ymmärrämme, ei voinut olla suurta merkitystä itse tieteelle. Mieluummin ehkä sammuttajana, kuten katolinen kirkko Euroopassa keskiajan lopulla uudelle ajalle tultaessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tieteen historia on toisenlainen
Johannes Riuttala kirjoittaa:
"500 -lukuhan oli Muhammedin elämän ja Koraanin sekä islamin syntymisen ja kehittymisen aikaa, jolloin islaminuskolla sellaisena uskontona, jona me sen nykyään ymmärrämme, ei voinut olla suurta merkitystä itse tieteelle. Mieluummin ehkä sammuttajana, kuten katolinen kirkko Euroopassa keskiajan lopulla uudelle ajalle tultaessa."

Jos haluaa tietoa vanhasta islamilaisesta lääketieteestä kannattaa katsoa Wikipedian artikkeli: Medicine in the medieval Islamic world
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
OrsonWelles
Vast: Tieteen historia on toisenlainen
Luitko sä edes mitä Esko tuolla kirjoitti?

"Muslimimaat tuottavat vain 1,2 prosenttia maailman luonnontieteellisestä kirjallisuudesta, tuskin kaksi kertaa enemmän kuin piskuinen Suomi."
"”Koko arabimaailma on kääntänyt tuhannen vuoden aikana yhtä monta vieraskielistä kirjaa kuin Espanjassa käännetään vuodessa”"
Yms. Yms.

Jos sulla on jotain jolla kumota näitä, niin laita faktaa kehiin ja lopeta tekemästä itsestäsi uunoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Opiskellut
Vast: Tieteen historia on toisenlainen
En kommentoi muuta kuin, että Wikipedia ei ole missään nimessä hyväksyttävä (tieteellinen) lähde. Sen kautta pääsee kyllä käsiksi ihan oikeisiin, luotettaviin lähdeteoksiin ja -sivustoihin, mutta kenen tahansa muokattavissa oleva tietopankki on vain tiedonhaun hyvä apuväline, ei (tieteellisen) tiedonlähde, jonka voi/kannattaa laittaa (uskottavan) tutkimuksen tai asiatekstin viite-/lähdeluetteloon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
peejiiäm
Kokemuksia
Kirjoituksesta tuli mieleeni episodi 90-luvulta jolloin olin töissä Libyan Tripolissa. Kävelin yhden tavanomaisen kaupunkilähiön poikki. Lähiön keskellä oli aivan normaali miehen korkuinen tunkio, jota vielä koristi katolleen kasan päälle käännetty romuauto. Pysähdyin ja otin kameran olalta. Yläpuolelta parvekkeelta huudettiin minulle. En siitä välittänyt vaan rauhallisesti räpsäytin valokuvan, heitin kameran olalleni ja lähdin kävelemään pois. Huudot jatkuivat ja sitten kolahti kivi vieressäni olleeseen autoon. Onneksi ei minuun. Siis: Siinä maassa ei ollutkaan tarkoitus korjata epäkohtia, ainoastaan estää niistä tiedottaminen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää