Kaahaus vie rekkain alle

Parin viime kuukauden aikana Turun seudulla on sattunut lukuisia liikenneonnettomuuksia, joissa toisena osapuolena on ollut rekka- tai kuorma-auto (TS 25.9.). Hätäisimmät vetävät johtopäätöksen, että raskaan liikenteen kuljettajat ovat ryhtyneet ajamaan holtittomasti. Tämä ei suinkaan pidä paikkaansa.

Liikkuvasta poliisista arvioidaan asiallisesti, että rekat joutuvat usein onnettomuuksiin, koska niitä on liikenteessä paljon. Valitettavasti taustalla on joskus myös poliisin mukaan autoilijoiden itsetuhokäyttäytymistä, joka suunnataan isoihin ajoneuvoihin. Näin menettelevät saattavat aiheuttaa rekan kuljettajalle henkisen vamman loppuiäksi.

Poliisi arvioi, että suuri osa onnettomuuksista aiheutuu siitä, että liikennekuri on yleisesti höltynyt. Kärjistetysti ilmaistuna rekan kanssa törmäyskurssille joutuva ajaa ylinopeutta alkoholin vaikutuksen alaisena ilman turvavyötä. Onnettomuusherkkyys kasvaa vähemmälläkin, jos ei piitata turvaväleistä, puhutaan kännykkään tai keskitytään muihin asioihin kuin liikenteeseen.

Toki raskaalla ajoneuvollakin voi olla osuutensa onnettomuudessa. Poliisin mukaan osa rekoista ajaa ylinopeutta, joka lievänäkin voi johtaa vakaviin seurauksiin. Taantuman seurauksena kuorma-autoyrittäjällä saattaa olla taloudellisia vaikeuksia, mikä heijastuu kaluston kunnossapitoon ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen.

Valistus näyttää purevan liikennekurittomuuteen valitettavan heikosti. Siksi viranomaisten on tehostettava valvontaa. Se kohdistuu muun muassa ylinopeuksiin, joiden sakotuskäytäntö yhdenmukaistuu ensi viikolla. Järjestely on tarpeen, sillä tähän saakka rikesakon kynnys on vaihdellut eri puolilla maata. Kaahailun ehkäisyyn muutoksella tuskin on vaikutusta.