Tunnin junaa yritetään sivuraiteelle

Suomen Tietotoimiston perjantaina kertomien tietojen mukaan liikenne- ja viestintäministeriössä on ollut jo pitkään selvä näkemys siitä, ettei Helsingin ja Turun välisestä uudesta ratayhteydestä eli Tunnin junasta tule hankeyhtiönä kannattavaa. Asialla ovat ministeriön virkamiehet, jotka viestittävät, että Tunnin juna on rakennettava puhtaasti julkisella rahalla.

Perjantaina ei tullut ilmi tarkempia tietoja virkamiehistä eikä myöskään, miksi he haluavat näkemyksensä nyt julkisuuteen. Ajankohta on sikäli outo, että Suomen jättimäisten ratahankkeiden käsittelyssä ollaan edelleen suunnittelun asteella.

Syyskuussa hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi, että neuvottelut Tunnin junan sekä Helsingistä Tampereelle suuntautuvan Suomi-radan hankeyhtiöiden perustamisesta käynnistetään. Samalla tähdennettiin, että kyse on suunnitteluyhtiöistä, joiden osakkaiksi edellytetään kuntia ja muita radasta hyötyviä julkisyhteisöjä.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä annetaan ymmärtää, että erityisesti Tunnin junan rahoitus on epäselvä. Näin siitä huolimatta, ettei rahoitusta ole aiemminkaan perustettu yksityisten sijoittajien varaan. Koko ajan mukaan on laskettu valtion lisäksi kunnat ja mahdolliset julkisyhteisöt.

Hankeyhtiön on joka tapauksessa rahoitettava uutta rautatieyhteyttä velkarahalla. Tällä haavaa velka on edullista.

Yksityisten sijoittajien kiinnostus ymmärrettävästi perustuu valmiin radan tuottoihin, mutta yhteiskunnan tasolla hyödyt koetaan pitkällä aikavälillä ja ne mitataan kokonaistaloudellisesti. Tässä katsannossa Tunnin juna on erittäin kannattava.

Tosin liikenne- ja viestintäministeriö on pyrkinyt vähättelemään Turun radan kannattavuutta ja korostamaan Tampereen eli Suomi-radan etuja. Ministeriössä on esimerkiksi nähty vaivaa ja arvioitu erikseen Tampereen yhteydestä aiheutuvia kiinteistöjen ja maapohjan arvonnousuja.

Tunnin junan arvioidaan maksavan 2,4–2,8 miljardia euroa ja Suomi-radan 5,5 miljardia. Osa kustannuksista voidaan kattaa EU:sta haettavalla rahalla. Taannoisen arvion mukaan Tunnin junaan olisi saatavilla jopa 400 miljoonaa euroa EU-rahaa, mutta kansallisen päätöksen viivästymisen takia mahdollisuus lienee heikentynyt.

Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehillä voi olla omia mieltymyksiä, mutta virkatoimissa pitää olla objektiivinen. Räikeä esimerkki on uusien ratayhteyksien matkustajamäärien arviointi.

Ministeriö ennustaa Suomi-radalle 6,5 miljoonaa ja Tunnin junalle 1,6 miljoonaa matkaa vuodessa. Ministeriö uskoo jostain syystä, että Tunnin junalla matkoja tehdään saman verran kuin hitaalla rantaradalla viime vuonna.

Hankeyhtiön on joka tapauksessa rahoitettava uutta rautatieyhteyttä velkarahalla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vastaa
Ra Lo
RKP:tä ei kiinnosta koko maan etu.
RKP haluaa, että juna kulkee jatkossakin Karjaan kautta. Ei RKP välitä tässä asiassa koko maan edusta vaan ainoastaan ruotsinkielisten kuvitelluista eduista. Katsokaa kartasta kuinka älytön rantaradan nykyinen rantaradan linjaus on.

Vanhan radan korjaaminen on kallista, (vanha ratapohja on kelvoton nopealle raideliikenteelle, etenkin Perniön alueella). Monin paikoin rantarata on kalliimpi korjata kuin rakentaa uutta. Lisäksi rantarataa parantamalle ei matka-aikaa saada juurikaan saada lyhenemään. Ainoa oikea ratkaisu on rakentaa uusi rata Lohjan kautta!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: RKP:tä ei kiinnosta koko maan etu.
Nimimerkki Ra Lo: "Vanhan radan korjaaminen on kallista, (vanha ratapohja on kelvoton nopealle raideliikenteelle, etenkin Perniön alueella). Monin paikoin rantarata on kalliimpi korjata kuin rakentaa uutta. Lisäksi rantarataa parantamalle ei matka-aikaa saada juurikaan saada lyhenemään. Ainoa oikea ratkaisu on rakentaa uusi rata Lohjan kautta!"

Katsoin teksti-tv:stä nykyisiä matka-aikoja.
IC, Helsinki 5.28 - Turku 7.23, aika 1h 55min.
Pendolino, Helsinki 9.37 -Turku 11.34, aika 1h 57min.

Tunnin junallahan on omat nettisivunsa. Siellä kerrotaan:
"Alkuvaiheessa matka-aika lyhenee reilulla puolella tunnilla. Kun kalusto saadaan uusittua ja radalla voidaan ajaa maksiminopeutta (300km/h), matka-aika lyhenee lähes tunnilla. Tavoitetila on, että matka kestää Turun keskustasta Helsingin keskustaan tunnin ja viisitoista minuuttia. "

Aluksi siis puolen tunnin säästö ajassa. Se lienee täysin auki että milloin tulisivat ne nopeammat junat, ja se tavoiteaika 1h 15min.
Tuosta sitten tulisi nykyiseen verrattuna aikasäästöä 40 minuuttia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
HyväVeli
Veronmaksajat kiittävät
Näin kalliita investointeja ei tarvita muutaman sadan kiireisen ihmisen takia, 1,5 tunnin juna riittää ihan hyvin näin ilmastotalkoiden aikakaudella. Salolaiset ovat sen jo ymmärtäneet mutta kun turkulaisten pitää kaikessa matkia Tamperetta niin älytöntä ja turhaa projektia viedään eteenpäin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Seppo Koskelainen
Vast: Veronmaksajat kiittävät
Hyvä veli, olen samaa mieltä. Miksi meidän muiden pitäisi maksaa siitä, että muutamat turkulaiset haluavat käydä töissä Helsingissä ja asua Turussa, Kyllä vielä viime vuosituhannella piti muuttaa sinne, missä oli työpaikka. Silloin VR kuljetti ihmisiä asemien välillä, nyt junat porhaltavat kylmien asemien ohi,. Hyvä kun kaupungeissa hieman hidastavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Husseli
Mikä on kuntien osuus
Mielenkiinnolla kuulisin, miten paljon vaikkapa Turku on valmis sijoittamaan tähän hankkeeseen. Arve puhuu jo budjettirahoituksesta. Oletetaanko, että kyllä valtio tämän maksaa kunhan saadaan hanke liikkeelle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ilkka Salo
Tunninjunaa Turkuun tarvitsee nimenomaan pk-seutu
Turun on syytä vahvemmin liittyä Suur-Tukholman talousalueeseen ja Tunninjunalla myös pk-seutu ja Tampere voivat päästä kasvuun kiinni, kun 2030-luvulla kerosiinilla lentäminen EU:n sisällä tehdään kannattamattomaksi.

Jo 2030-luvulla toteutuu yhtenäinen Turun ja Tukholman työssäkäyntialue, missä Arlandan suurnopeusjuna- & lentoaseman ja Turun lentoaseman väliä sukkuloi sähkölentokoneiden vuorot paljon tiheämmin kuin nykyiset kerosiinilentobussit. Arlandan suurnopeusjuna-asemalta pääseekin kohti Hampuria mukavasti ja nopeasti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »