Ruokabisnes vaihteeksi kannattavaa

Suurilla elintarvikeyhtiöillä menee taloudellisesti hyvin. Pari viikkoa sitten Atria kertoi osavuosikatsauksessaan, että vuoden kolmas neljännes oli yhtiölle vahva jakso. Toimitusjohtaja Juha Grön sanoi, että parantuneen tuloksen perusteena oli muun muassa "hinnoittelun hallinta". Maininta tarkoittanee, että tuotteita pystyttiin myymään aiempaa korkeammalla hinnalla.

Samansuuntaiset luonnehdinnat kuultiin myös varsinaissuomalaisten ruokayhtiöiden toimitusjohtajilta. Tero Hemmilä HK Scanista kertoi, että punaisen lihan myynnin arvo kasvoi heinä–syyskuussa yli viisi prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, vaikka "markkina oli alavireinen" eli sian- ja naudanlihan kulutus väheni. Elintarvikeyhtiö Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi puolestaan totesi, että "huolimatta kohonneista myyntihinnoista Elovenan myynti nousi Suomessa edelleen volyymin kärsimättä".

Teollisuus vahvisti näin Pellervon taloustutkimuksen (PTT) maaliskuussa julkistaman ennusteen, jonka mukaan ruuan hinnan nousu jatkuu. Syyskuussa PTT toisti arvionsa korostamalla lihan kallistuvan tuntuvasti.

HK Scanin kohdalla tulosparannusta voi pitää toivottuna käänteenä. Yhtiö on Rauman broileritehtaan epäonnistumisten kautta vajonnut vakavaan ahdinkoon. Tilannetta ei vieläkään voi pitää valoisana. Toimitusjohtaja Hemmilä kiteytti, että "suunta ja etumerkki ovat oikeat, mutta tulostaso on yhä täysin väärällä tasolla" (TS 7.11.).

Turussa päämajaansa pitävä yhtiö on saavuttanut markkinajohtajuuden siipikarjanlihassa. Kehitys on ollut yhtiölle otollinen, koska broilerin kulutuksen kasvulla on paikattu punaisen lihan menekin vähenemistä.

Hemmilän mukaan lihatalo arvioi siipikarjanlihan kulutuksen kasvun jatkuvan myös tulevina vuosina. Tätä ennustetta varjostaa PTT:n syyskuinen kirjoitus, jossa tutkimuslaitos totesi, että "siipikarjanlihan kulutuksen kasvu on ollut yksi keskeisimmistä ruokatrendeistä viime vuosina, joten kulutuksen kasvun pysähtyminen ravistelee lihamarkkinoita". PTT arvioi tämän tapahtuvan vielä kuluvan vuoden aikana.

Ruuan kallistuminen näkyy nyt monella tavalla. Jopa viitisen vuotta sitten kuluttajille lanseerattu termi halpuuttaminen on tullut tiensä päähän. Halpuuttamisen käyttöön ottanut S-ryhmä ilmoitti, että markkinoinnissa pääosaan nostetaan myymälöiden tarjonta ja valikoimat (Maaseudun Tulevaisuus 4.11.).

Kuluttajille ruuan hinnan nousu ei ole mieluisaa. Tilanne heijastuu muuallekin kuin yksittäisiin kotitalouksiin. Ruokaan käytetty raha on pois muista ostoksista eli paljon puhuttu ostovoima on koetuksella.

Ruuan kallistuminen näkyy nyt monella tavalla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.