Linnanniemestä Turun uusi arvokeidas

Turun linnan ympäristö nousee uuteen arvoon, jos Linnanniemen alueen ideakilpailu tuottaa kansainvälisen tason tuloksen, joka on myös toteutuskelpoinen.

Aurajokisuun merellisen niemen ainutlaatuisuus avautui silmien eteen viimeistään runsas vuosi sitten. Silloin Turun kaupunki, Turun Satama Oy, Viking Line Abp ja Tallink Silja Oy solmivat aiesopimuksen, jonka perustana oli yhteisterminaalin luominen laivayhtiöille.

Kun miljoonien matkustajien liikenne saadaan kulkemaan kahden sijasta yhteisterminaalin kautta, satama-aluetta vapautuu laajalti uuteen käyttöön.

Turun Satama Oy:n omistama 45 miljoonan euron Ferry Terminal Turku sijoittuisi Siljan nykyisen terminaalin naapuriin aikataulutavoitteen mukaan alkuvuonna 2025. Vikingin nykyterminaali voisi palvella risteilyliikennettä.

Turun linnan ympäristön luonne on muuttumassa niin ratkaisevasti, että kansainvälisen ideakilpailun järjestäminen kohteesta vielä tänä syksynä on enemmän kuin perusteltua.

Turku kutsui kaupunkilaiset viime helmikuussa avoimeen tilaisuuteen kehittämään myös Kanavaniemenä tunnettua aluetta. Linnankadun, Satamakadun, Vallihaudankadun, Meritullinkadun ja Aurajokisuiston väliin rajautuvalla alueella Turulla on muutoksen avaimet käsissään. Vaikka linna on valtion, muun alueen omistaja on kaupunki.

Turkua kehitetään jo laajalti aina ydinkeskustasta Kupittaalle ja ratapiha-alueesta Kakolaan. Linnan ympäristö on kaupungin ehdoton kärkialue, jossa merellisyys ja historia ovat läsnä Suomessa ainutlaatuisella tavalla.

Alueen tulevaisuus on esillä Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostossa maanantaina.

Historiallisesti merkittävälle alueelle kulttuurikohteet sopivat erinomaisesti. Uuden Historian museon sijoittumisesta linnan kupeeseen 2029 on päätetty, ja naapurustossa on jo merellisyyttä korostava Forum Marinum. Tarkastella kannattanee sitäkin, voiko uusi konserttitalo sopia Linnanniemeen veden äärelle Lahden Sibelius-talon, Reykjavikin Harpan tai Oslon oopperatalon tapaan.

Turun strategiseksi maankäytön hankkeeksi luonnehditusta niemestä tavoitellaan ympäri vuoden elävää ja viihtyisää monipuolista tapahtumien keskusta, ei asumiseen keskittyvää luksusaluetta. Tavoite on kannatettava.

Liikenneratkaisut on syytä ottaa alusta lähtien huomioon. Sujuva saavutettavuus on taattava, vaikka alue on rauhoitettava turhalta liikenteeltä.

Joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn korostaminen on perusteltua, samoin kaavailut terminaalin autoliikenteen ohjaamisesta Suikkilantien kautta. Matkustajasatamaan johtavan junaliikenteen tulevaisuus vaatii neuvotteluja, sillä kaupunki haluaa nykyraiteen alueelta pois.

Linnan ympäristö on kaupungin ehdoton kärkialue, jossa merellisyys ja historia ovat läsnä Suomessa ainutlaatuisella tavalla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.