Rauman telakan tulevaisuus varmentui

Hallitus päätti torstaina rakennuttaa Puolustusvoimille neljä korvettia eli merivoimien sotalaivaa. Pohjanmaa-luokan korvetit rakentaa Rauma Marine Constructions (RMC), ja aluksien taistelujärjestelmät toimittaa ruotsalainen Saab. Korvetit rakennetaan Raumalla vuosina 2022–2026 ja ne ovat palveluskäytössä vuodesta 2028 lähtien.

Yli sata metriä pitkien alusten hinnaksi tulee yhteensä 1,3 miljardia euroa. Rauman telakan osuus kauppahinnasta on noin 650 miljoonaa euroa, kun Saabin taistelujärjestelmien hinta on noin 410 miljoonaa euroa.

Tilauksen varmistuminen on otettu Rauman seudulla ymmärrettävästi iloisena vastaan. Korvettien rakentaminen tuo uutta työtä paikkakunnalle vuosiksi eteenpäin. RMC on arvioinut, että Laivue 2020 -nimellä kulkevan hankkeen työllisyysvaikutus on projektin koko osalta noin 3 600 henkilötyövuotta.

Sopimuksen saaminen oli Rauman telakalle valtava ponnistus, vaikka sillä ei varsinaisia kilpailijoita ollutkaan. Sotalaivat oli päätetty huoltovarmuus- ja työllisyyssyistä rakentaa Suomessa, eikä muita mahdollisia rakentajia ole ollut tarjolla. Turun telakkaa rakentaminen ei kiinnostanut ja Helsingin telakka on venäläisomistuksessa.

Neuvotteluja venytti ja puolustushallinnolle ongelmia aiheutti Rauma Marine Constructions -yhtiön pieni koko. Vasta 2014 perustettu RMC on varsinaisesti noin 120 työntekijän rakennuttajaorganisaatio ja puolustushallinto käytti paljon vaivaa tarkistaakseen, että RMC kykenee selviytymään velvoitteistaan.

Korvettien rakentamisen lisäksi huoltovarmuus on keskeinen osa tilauspäätöstä. Laivue 2020 -hanke ei pääty siihen, kun neljäs laiva aikanaan valmistuu Rauman telakalla. Sotalaivoja pitää myös huoltaa. Noin 15 vuoden käytön jälkeen tarvittaneen peruskorjausta, jossa muun muassa asejärjestelmiä uusitaan. Tarkoitus on, että alukset ovat käytössä 2060-luvulle saakka.

Rauman seudulle korvettitilaus on tervetullut piristysruiske metsäteollisuudesta tulleiden huonojen uutisten jälkeen. Se tuo myös uusia työpaikkoja tilanteessa, jossa Olkiluodon ydinvoimalatyömaa vähitellen hiljenee, kun kolmosreaktori vihdoin valmistuu.

Talouden käänteet voivat olla nopeita. Turun ja Rauman telakat omistanut korealainen STX Finland ilmoitti syyskuussa vuonna 2013 lopettavansa Rauman telakan ja samalla irtisanovansa noin 600 työntekijää.

Nyt kuusi vuotta myöhemmin Rauman telakan tilanne näyttää erittäin hyvältä. Rauma valmistaa Turun telakalla rakennettaviin risteilijöihin lohkoja. Puolustusvoimien korvettien lisäksi telakalla on tilauskannassa yksi alus Tallinkille, ja viime maanantaina Rauman telakalla juhlittiin Wasalinelle rakennettavan RoPax-aluksen kölinlaskua.

Sopimuksen saaminen oli Rauman telakalle valtava ponnistus, vaikka sillä ei varsinaisia kilpailijoita ollutkaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
JMS
Laivue 2020
Lopputiivistelmä kertoo kaiken:
"...vaikka sillä ei varsinaisia kilpailijoita ollutkaan."
Rauman telakka oli/ on ainut, joka kykenee täyttämään vaaditut ehdot, ja tilauskirja ei ole tupaten täynnä.
Turussa ei ole valmista infraa, ja tilauksia on muutenkin kylliksi.
Helsinki ei sattuneesta syystä käy, edes periaatteessa.
Salon Teijo ei riitä.
Raumalla on pitkät perinteet, joiden puitteissa on hyvä jatkaa.
Projektin erityisvaatimukset tiedostetaan, ja niihin on varauduttu.
Hiljaa hyvä tulee, ja nykykalustolle on pelkästään suotavaa saada lisää meripäiviä, koskapa niitä ei tarvitse erikseen "pihdata" kauas epämääräiseen tulevaisuuteen.
Laivat on tehty ajettaviksi, meri on niiden elementti!
Toivottavasti valtiovaltakin ymmärtää, että meritaitoja karttuu varusmiehille vain merellä, ei laiturissa maatessa.
⚓🇫🇮
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »