Ympäristö unohtui dieselpäätöksessä

Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallitus julisti toimeen ryhtyessään, että se haluaa puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Budjettiriihen päätösten valossa tämä tavoite ei ole ainakaan tällä hetkellä päällimmäisenä hallituksen asialistalla.

Hallitus päätti budjettiriihessä poistaa parafiinisen dieselin kevyemmän verokohtelun. Epäselvää tällä hetkellä on, koskeeko päätös sekä fossiilisista että uusiutuvista raaka-aineista valmistettua parafiinista dieseliä. Jos päätös koskee molempia laatuja, valtio saa lisätuloja 120–150 miljoonaa euroa.

Dieselpäätöstä valmisteli elinkeinoministeri Katri Kulmunin (kesk) asettama valtiosihteerityöryhmä yritystukien vähentämiseksi. Huomionarvoista on, ettei työryhmä puuttunut turpeen normaalia alempaan verokantaan. Siihen tarttumalla valtio olisi kerännyt jopa isommat lisätulot, ja päätös olisi ollut ympäristön kannalta perustellumpi.

Hallitus on puolustellut parafiinisen dieselin veroedun poistoa sillä, että autojen päästöjen puhdistusteknologia on viime vuosina kehittynyt merkittävästi. Sen vuoksi alempaa verokantaa ei enää tarvita. Nykyaikaisella katalysaattorilla ja Euro 6 -päästönormit täyttävällä dieselmoottorisella ajoneuvolla esimerkiksi pienhiukkaspäästöt eivät enää ole ongelma.

Tämä on kuitenkin vain osa totuudesta. Pulmia syntyy siitä, että Suomessa ajetaan vanhoilla autoilla. Käytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen ikä on 12 vuotta ja kuorma-autojenkin 13,6 vuotta. Esimerkiksi käytössä olevista noin 750 000 dieselhenkilöautosta noin 600 000 on niin vanhoja, ettei niissä ole typpioksidipäästöjä vähentäviä katalysaattoreita AdBlue-järjestelmistä puhumattakaan.

Parafiininen diesel eroaa perinteisestä dieselistä siten, että se palaa vanhassakin moottorissa täydellisemmin. Täydellisempi palaminen tarkoittaa, että moottorin pakokaasut ovat puhtaampia ja esimerkiksi pienhiukkaspäästöjä on vähemmän.

Parafiinisen dieselöljyn kevyempää verokohtelua perusteltiin kahdeksan vuotta sitten ympäristösyillä. Samalla polttoaineverotuksen painopiste siirtyi hiilidioksidiveroon, kun aiemmin valtio verotti polttoaineen energiasisältöä.

Suomessa myytävä uusiutuva diesel on lähes kauttaaltaan parafiinista. Kun parafiinisen dieselöljyn kevyempi verokohtelu poistetaan, uusiutuvan dieselin hinta vääjäämättä nousee. Samalla tavoitteet liikenteen päästöjen vähentämisestä etääntyvät.

Liikenteen verojen nostaminen on helppo tapa tilkitä menojen kasvusta paisunutta valtion budjettia. Hallituksen dieselratkaisun perusteet voi kuitenkin tällä kertaa kyseenalaistaa.

Parafiininen diesel eroaa perinteisestä dieselistä siten, että se palaa vanhassakin moottorissa täydellisemmin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Mankala
Ei tavoitteet mihinkään karkaa tällä päätöksellä
Monien vääntelyiden jälkeen oppositio yrittää osoittaa että turhan yritystuen poisto vaikeuttaa ilmastonmuutoksen torjuntaa. Perusteet ontuvat eivätkä kestä päivänvaloa. Seuraavaksi on saatava turpeen tukeminen loppumaan. Nämä ovat vasta alkusoittoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Saastuttaja maksaa
Linjauksilla valtiovalta kaitsee kaupunkikeskustoja kohti puhtaampaa ilmaa ja viihtyisyyttä, eli painottaa raiteita ja sähköä. Pitäisi Turunkin änkyröiden tulevaisuus jo tajuta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »