Tunnin juna nytkähti eteenpäin

Pitkin kesää ja alkusyksyä on arvuuteltu, aikooko hallitus tosissaan edistää nopeita ratayhteyksiä Helsingistä länteen, pohjoiseen ja itään. Ja jos, niin minkälaisessa järjestyksessä. Kumpaankin kysymykseen saatiin vastauksia tiistaina.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) esitteli hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan ratkaisun, jonka mukaan neuvottelut Turun tunnin junan ja Helsingistä Tampereelle suuntautuvan Suomi-radan hankeyhtiöiden perustamisesta käynnistetään. Itäisen yhteyden suunnittelu edellyttää vielä linjausvaihtoehtojen selvittämistä.

Hankeyhtiöt olisivat suunnitteluyhtiöitä, joihin edellytetään kuntien ja muiden radasta hyötyvien julkisyhteisöjen mukaantuloa. Valtiolla olisi hankeyhtiöistä 51 prosentin enemmistö. Samassa suhteessa jaettaisiin pääomitukseen tarvittavat eurot. Valtio kustantaisi Suomi-radan hankeyhtiöstä 76,5 miljoonaa euroa ja Tunnin junan jäljellä olevasta suunnittelusta 38,25 miljoonaa.

EU:n rahoituksen "häntähakukierrokselta" eli rahoituskauden lopun varoista toivotaan 50 prosentin osuutta suunnittelukuluista. Summa vähentäisi valtion, kuntien ja muiden mukaan tulevien kuluja.

Ministerivaliokunnan linjaus on iso askel eteenpäin. Samalla se muistuttaa koko hallituksen tuesta.

Aluksi kyse on vasta suunnitteluyhtiöitä koskevasta neuvottelusta. Suunnittelun jälkeen päätetään toteutuksesta ja sitä varten perustettavista hankeyhtiöistä.

Yleissuunnitelmiin yva-selvityksineen ja ratasuunnitelmineen arvioidaan kuluvan 6–8 vuotta. Tunnin junan alustava kustannusarvio on 2,4–2,8 miljardia euroa, Suomi-radan noin viisi miljardia. Liikennöinti nopeilla yhteyksillä alkaisi joskus 2030-luvulla.

Aikatauluissa kannattaa muistaa, ettei ratayhteyksien suunnittelu ole yhteismitallista.

Tunnin junalla on vuosien etumatka. Siihen kuuluva Espoon kaupunkirata odottaa enää rakentamispäätöstä. Turun ratapihalla työt voitaisiin aloittaa ensi vuonna. Espoo–Lohja–Salo-yhteysvälin yleissuunnittelu ja ympäristövaikutusten arviointi valmistuvat keväällä 2020. Hyvässä lykyssä Espoon kaupunkiradalla liikennöidään 2025.

Nopeat ratayhteydet muokkaavat eteläisestä Suomesta yhtenäistä työssäkäyntialuetta. Liikennepäästöjen vähentämisessä ne ovat välttämättömiä.

Toivottavasti valtio, kunnat ja muut julkisyhteisöt pääsevät nopeasti neuvottelutulokseen suunnitteluyhtiöistä. Radanvarren kunnilla ja kaupungeilla on taloushaasteensa, mutta ensikommenttien mukaan kunnista yhtiöiden perustaminen ei jää kiinni.

Itse toteutuksessa valtiolta vaaditaan yli hallituskausien ulottuvaa sitoutumista. Samaa vaaditaan muilta julkisilta toimijoilta, vaikkapa eläkeyhtiöiltä.

Hyvässä lykyssä Espoon kaupunkiradalla liikennöidään 2025.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
ESA&YVA
Tunnin junalla piikki auki
Lokakuussa 2018 Väylä arvio strategiakortissaan ”Helsinki − Turku nopea raideyhteys” -hankkeen kustannuksiksi 2,115 miljoonaa euroa https://vayla.fi/documents/20473/513506/Helsinki-Turku+nopea+ratayhteys.pdf/e2d621aa-6ccd-4e6e-9ff0-04cd1191379b. Päiväämättömässä strategiakortissa 5/2019 kustannukset olivat nousseet 2,745 miljoonaan euroon https://vayla.fi/documents/20473/513506/Helsinki-Turku+nopea+junayhteys_strategia+kortti/97c4ba71-ad79-4a6d-82b6-ec3cb1c384da. Eniten, n. 500 miljoonaa, euroa olivat kasvaneet Espoo − Salo välin kustannukset.

Kuinka suureen summaan tätä menoa vielä päädytäänkään?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tunnin junalla piikki auki
Nimimerkki ESA&YVA on lukenut Väylän strategiakortteja ja tekee sitten kysymyksensä:
"Kuinka suureen summaan tätä menoa vielä päädytäänkään?"

Pitää kuitenkin muistaa että tämä Turun ja Helsingin välinen nopea raideyhteys on vasta kovin varhaisessa vaiheessa ja epävarmuustekijöitä riittää yllin kyllin.

Se on täysin normaalia että jonkin projektin kustannuslaskelmat vaihtelevat alkuvaiheessa, juuri siksikin että monet asiat ovat auki.

Mutta tuo nimimerkin ESA&YVA kysymys pitää sisällän sen ajatuksen että kustannusarviot aina vain nousevat.
Kysymys on siis kovin asenteellinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »