Uusi veneilylaki ei yksin riitä

Airistolla lauantaina kaksi kuolonuhria vaatinut veneonnettomuus on surullinen muistutus vapaa-ajan merilläliikkumiseen liittyvistä vaaroista. Kauniina kesäpäivänä veneliikenne on vilkasta ja uhkaavia tilanteita voi syntyä, vaikka sääolosuhteet merellä olisivat suotuisat, kuten vakavan onnettomuuden sattuessa Airistolla.

Poliisi ja Onnettomuustutkintakeskus selvittävät moottoriveneen ja ilmeisesti purjeet alhaalla eli moottorialuksena ajaneen purjeveneen yhteentörmäystä.

Viime kesänä Nauvon vesillä vältyttiin kuolonuhreilta, mutta kolme ihmistä loukkaantui kahden moottoriveneen törmäyksessä. Tänä kesänä vesilläliikkujat ovat raportoineet läheltä piti -tilanteista ja Merivartiosto on muistuttanut turvallisen veneilyn vaatimuksista.

Merivartiosto kirjasi vakavan onnettomuuden lisäksi samana lauantaina sekä sunnuntaiyönä lukuisia tehtäviä: Vesiskootterit törmäsivät yhteen Kemiössä, kolme henkilöä putosi epäillyn ruorijuopon veneestä Taivassalossa, kahden perämoottoriveneen törmäyksessä Paraisilla kuljettajat joutuivat veden varaan. Ahvenanmaalla kolmea miestä epäillään ruorijuopumuksesta, vaikka kyseessä oli yksi ja sama vene. Muutama poiminta pelastajien tehtävälistalta kertoo, että viranomaiset eivät turhaan kuuluta vastuullisuutta vesille.

Ensi kesäkuun alusta voimaan tuleva uusi veneliikennelaki korostaa erityisesti päällikön vastuuta. Tätä vastuuta on lakiin selkeytetty Merivartioston ja poliisin vaatimuksesta. Kansallisen purjehdus ja veneily -lajiliiton puheenjohtajana aikanaan toiminut Turun pursiseuran kommodori Samuli Salanterä oli mukana lain valmistelussa ja muistuttaa, että veneessä ratin takana ei välttämättä ole päällikkö. Ruoria voi pyörittää joku muukin, mutta päällikkö antaa ohjeet ja on aina vastuussa (TS 4.8.).

Aiheellista on kysyä, onko turvallisen veneilyn edellyttämä taito kasvanut samaa tahtia veneiden koon kanssa. Ajoittaisista vaatimuksista huolimatta uuteen lakiin ei sisällytetty veneilyajokorttia. Asiantuntijat ovat pitäneet sitä ongelmallisena, koska veneet ovat hyvin erilaisia pienistä perämoottoriveneistä

suuriin moottorialuksiin ja valtaviin purjeveneisiin.

Aluksen koosta riippumatta merellä tärkeintä on tähystys, sillä yllättäviä tilanteita syntyy myös aavalla merellä.

Huviveneilyn yhtenä suurista riskitekijöistä Salanterä pitää sähköiseen reittisuunnitelmaan nojaavaa automaattiohjausta, jonka vuoksi päällikön tarkkaavaisuus voi herpaantua (TS 4.8.).

Vakavat onnettomuudet mutta myös täpärästi vältetyt törmäykset muistuttavat vaaroista vesillä. Vesilläliikkumisen vapaus on hieno asia. Pakollisen veneilyajokortin sijaan tietoja, taitoja ja osaamista voi ja on syytä kartuttaa vapaaehtoisesti.

Pakollisen veneilyajokortin sijaan tietoja, taitoja ja osaamista voi ja on syytä kartuttaa vapaaehtoisesti.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
S.F.
Vapaaehtoisuus ei enää toimi
"Pakollisen veneilyajokortin sijaan tietoja, taitoja ja osaamista voi ja on syytä kartuttaa vapaaehtoisesti."
- valitettavasti tuo ei toimi enää nykyaikana. Ihmiset ovat vuosi vuodelta yhä tyhmempiä, itsekkäämpiä, välinpitämättömämpiä ja säännöistä piittaamattomia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
JMS
Viranomaisyhteistyö
Pidättäydyn kommentoimasta toissapäiväistä tragediaa Airistolla sen enempää, mutta yksi asia on pakko nostaa jälleen esille:
Rajaheko tuli pinnassa vastaan Orhisaaren sivuitse uhri/ uhrit kyydissään ALLE 30 min. hälytyksestä.
Itse asiassa kone oli jo palaamassa edelliseltä tehtävältä, joten apu tuli onnettomuuspaikalle kirjaimellisesti "lennosta."
Missään muualla koko maailmassa ei tiettävästi ole yhtä tehokasta pelastusvalmiutta 24/7/365..
Pitäkäämme yhdessä huoli siitä, että jatkossakin Rajan päivystys pysyy Turussa, eivätkä poliitikot, tai muut päättäjät siirrä sitä säästösyistä lennonvalvonnan yöpäivystyksen ongelmiin, tai muihin logistisiin haasteisiin vedoten pääkaupunkiseudulle.
Iso käsi kaikille pelastusviranomaisille & vapaaehtoisille!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Kun tapahtuu..., herätään
Kuka muistaa, mistä puhuttiin ennen vaaleja joka päivä monissa yhteyksissä. Uskon, ettei kovin moni. Silloinhan olivat päivittäin esillä yksityisten hoivafirmojen toiminnat ja asiakkaiden kohtelu, josta löytyi moitittavaa, vaikka miten. Nyt törmäsivät veneet ja nyt löytyy tahoja, jotka ovat valmiit tarttumaan toimeen sen hyväksi, että veneily tulisi turvallisemmaksi. Monissa yhteyksissä on todettu, etteivät nykyaikaisten nopeiden ja suurten veneiden ohjaajat välttämättä tunne edes tapoja, saati sitten sääntöjä, joilla ohjataan liikkumaan turvallisesti vesillä. Samalla veneilijät vastustavat jo ennakolta mahdollisen ns. veneajokortin käyttöön ottamista, eikä siitä oikeastaan virkamiespiireissäkään kovin innostuneita olla. Omituinen on ollut kiista siitä, miten humalassa veneen ohjaaja saa olla. Mahdollisesti suurtakin joukkoa kuljettavan veneen kippari voi nyt olla promillen humalassa täysin luvallisesti. Joillekin meistä se tarkoittaa lähes tajuttomuutta. Silti promillerajan laskemista vastustetaan jopa sillä perusteella, ettei ennenkään mitään rajoja ollut ja useimmiten päästiin perille. Ehkä se on jonkun mielestä sosiaalinen ongelma, jos kipparin tai ohjaajan täytyy koko ajan ymmärtää, mitä ympärillä tapahtuu. Kauanko päättäjien mielenkiinto tällä kerralla riittää ratkomaan vesiliikenteen turvallisuutta heikentäviä ongelmia ja niiden ratkaisuja? Ehkä suunnilleen saman ajan, jonka tapaus säilyy otsikoissa. Tämä arvaus perustuu siihen, että saman tapaisia onnettomuuksia on tapahtunut ennenkin, eikä niistä kaikista kovin kauaa ole, mutta säännöt eivät ole korjaantuneet. Tuskin niin käy nytkään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »