Kevytauto tuo riskejä liikenteeseen

Juha Sipilän (kesk) hallituksen esitys viime vuonna oli hyvää tarkoittava. "Tavoitteena on mahdollistaa uusi liikkumisen muoto erityisesti nuorille, 15-17-vuotiaille, ottamalla käyttöön uusi ajoneuvoryhmä. Nuoret liikkuvat paljon ja liikkumiseen käytetään usein mopoa tai mopoautoa. Kevytauto toisi näiden rinnalle uuden vaihtoehdon. Esityksen tavoitteena on lisäksi parantaa erityisesti nuorten liikenneturvallisuutta."

Uuden lain myötä alle 18-vuotiaiden kuljettamat, kevytautoiksi kutsutut henkilöautot tulevat liikenteeseen marraskuun alussa. Niillä körötellään enintään 60 kilometrin tuntinopeudella kaduilla, maanteillä ja valtateillä. Lainsäätäjän huolettomuutta kuvaa, että lakimuutosten seurauksena vaadittavia asetusten muutoksia on yhä työn alla.

Asetuksia varten pyydettiin lausuntoja 20.6. saakka. Odotetuin lausunto tuli Suomen Autokoululiitosta. Se haluaa, että kevytauton ajamiseen tarvittavan AM-luokan ajokortin saaminen edellyttää 6-10 ajotuntia ja neljää teoriatuntia. Tätä nykyä kortin saamiseen riittää neljä teoriatuntia.

Autokoulut ymmärrettävästi haluavat myydä nuorille oppitunteja, mutta liiton perusteluissa on myös vinha perä. "Kevytauto on teknisesti lähes henkilöauto, jonka nopeus 60 km/h ja paino 1500 kg tuovat isoja riskejä liikenteessä. Koulutuksella saadaan uudet kuljettajat tunnistamaan nämä riskit onnettomuuksien välttämiseksi", lausunnossa todetaan.

Poliisihallituksessa marraskuuta odotetaan huolestuneena. Poliisitarkastaja Konsta Arvelin sanoo, että "voi olla kylmää kyytiä, kun kokemattomat lähtevät moottoriliikenteen sekaan" (TS 15.7.).

Poliisi ja moni liikenteestä työkseen riippuvainen epäilee, että nuoret virittelevät autojensa nopeusrajoittimia eli käytännössä kaahaavat ylinopeutta. Nuoret ovat tällaista menettelyä harrastaneet vuosikymmenten ajan, kun mopedien rattaita on vaihdettu ajokin nopeuden lisäämiseksi.

Eduskunnan vaatimuksesta on tulossa asetus, jonka mukaan kevytautossa on oltava hitaan ajoneuvon kilpi. Nykyään mopoautoissa hitaudesta varoittava kolmio on kenties kevytautossa liian huonosti näkyvä. Mopoauto erottuu liikenteessä pienuutensa ansiosta, mutta hidas kevytauto voi olla isohko maastoauto.

Kevytauton hitaus on omiaan aiheuttamaan liikenteessä riskejä siinä missä sen liiallinen nopeuskin. Ymmärrettävästi raskaan liikenteen kuljettajat ovat huolissaan tien tukkoina olevista ajoneuvoista. Tähän saakka hitaus on koettu hankaluudeksi valtateillä vain maatalouden kylvö- ja puintiaikoina.

Hitaasti kulkevien autojen lisääntyminen liikenteessä lisää vääjäämättä vaarallisia ohituksia.

Kevytauton hitaus on omiaan aiheuttamaan liikenteessä riskejä siinä missä sen liiallinen nopeuskin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.