Liika vapaus ei sovi takseille

Suomessa on perinteisesti ollut useita monopolien kaltaisia järjestelyjä. Kansalaiset ovat purnanneet niistä vuosikymmenien ajan, ja yhtä pitkään toimialat ovat kamppailleet yksinoikeuksiensa puolesta.

Kamppailussa parhaiten ovat menestyneet apteekit vauraan liittonsa ansiosta. Kun edellinen hallitus teki näennäisen apteekkiuudistuksen, liitto teetti tutkimuksen, jonka mukaan kansalaiset olivat siihen hyvin tyytyväisiä.

Äskettäin päättyi piirinuohoojien monopoli, mutta uudistuksen pelätään vaikeuttavan haja-asutusalueiden asukkaiden nuohouspalveluiden saantia. Linja-autoliikenteessä vanhojen yritysten etuoikeudet ovat olleet historiaa jo jonkun aikaa, mikä on halpojen hintojen lisäksi näkynyt paikoin bussivuorojen vähenemisenä.

Taksien vapauttamista meillä toivottiin kauan, mutta ministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla viime vaalikaudella valmisteltu uudistus herätti paljon kielteistä ja varoittelevaa keskustelua. Nyt on vuoden aikana havaittu, että uudistuksen tarjoamat vapaudet ovat olleet liialliset.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti, että ministeri Sanna Marin (sd) on käynnistänyt työn taksisääntelyn ongelmien korjaamiseksi (TS 2.7.). Ensimmäinen ongelma tässä työssä on se, että toimialan yrittäjien kannalta tärkeä ennustettavuus heikkenee, jos vuoden vanhaan lainsäädäntöön tehdään isoja muutoksia.

Niitä on kuitenkin tehtävä. Yksi keskeinen muutos on taksamittarien palauttaminen.

Taksissa on lain mukaan oltava taksamittari tai muu vastaava laite vain silloin, jos hinnoittelu perustuu matkaan tai aikaan. Eli mittari ei ole pakollinen esimerkiksi, jos käytetään kiinteää hinnoittelua.

Mittarin puuttuminen edistää osaltaan harmaata taloutta. Taksiliiton keräämien tietojen mukaan arvonlisäverorekisteriin on vuoden mittaan ilmoittanut itsensä vain 165 yrittäjää, vaikka uusia taksilupia on myönnetty noin 4 000. Viime joulukuussa taksiliikenteen alv-kertymä väheni 5,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Taksiliitolla oli tietysti oma pirssi ojassa, kun se tiedotti, että kansalaisten luottamus taksiin on uudistuksen takia heikentynyt. Mutta ei liitto ihan väärässäkään ole.

Sinällään pieneltä vaikuttava muutos eli taksivalon pakollisuuden poistuminen on ollut kansalaisia hämmentävä. Kuljettajan ammattitaitoon liittyvien laatuvaatimusten puuttuminen on tuonut alalle pahimmillaan lähes suomen kieltä taitamattomia kuskeja.

Ministeri Marinin luettelossa vuoden vanhan taksiuudistuksen yhtenä ongelmana on hintojen nousu. Berner lupaili taksien halventuvan, mutta hajanaiset selvitykset kertovat, että taksilla ajaminen on kallistunut.

Viime joulukuussa taksiliikenteen alv-kertymä väheni 5,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Toni Lajos
Verot
Verotulojen raju väheneminen huolettaa päättäjiä, viis kansalaisten huolista. Katteettomien lupausten lunastamiseen rahat puuttuu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Toimihenkilö
Taksamittarit rajoittavat
Jos taksamittarit päätetään palauttaa takseihin, tällöin suljetaan Boltin ja Uberin kaltaiset online kanavaan perustuvat modernit taksipalvelut pois joka tasen rajoittaa kilpailua.
Selkeästi Taksiliiton masinoima hyökkäys liiton ulkopuolisia toimijoita vastaan, mitä SDP muuta tekisi kuin suojelisi ay liikettä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »