Rinteen hallitus paljon vartijana

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallitus oli torstaina työnsä tehnyt ja sai mennä. Paraatiovista tervehdyskäynnille presidentinlinnaan marssi Antti Rinteen (sd) johtama ministeristö.

Kolme ministeriä osallistui sekä lähtö- että tervetuloseremoniaan. Keskustalaiset Annika Saarikko, Mika Lintilä ja Jari Leppä jatkavat myös Rinteen johtamassa kokoonpanossa.

Hallituksen arki alkaa välittömästi. EU-puheenjohtajuusvuoro koittaa runsaan kolmen viikon kuluttua, budjetin ja talousraamien valmistelu on täydessä vauhdissa ja 190-sivuisen hallitusohjelman toteuttaminen odottaa aloituskomentoa.

Hallituksen yhteistyökyky ja suosio ovat huipussaan vaalikauden alussa. Kuherruskausi on hallitus hallitukselta lyhentynyt. Jos sote- ja sotu-uudistusten ja nopeiden ratayhteyksien kaltaiset jättihankkeet halutaan saada kunnialla maaliin tai edes liikkeelle, hallituskauden kaksi ensimmäistä vuotta ovat ratkaisevia.

Rinteen hallituksessa on 19 ministeriä. Sipilän hallituksen aloittaessa ministereitä oli 14, loppuvaiheessa 17.

Jo nyt tiedetään, että tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon perhevapaan sijaisena toimii vuoden verran Hanna Kosonen (kesk). Sosiaali- ja terveysministerinä toimii ensimmäiset kaksi vuotta Aino-Kaisa Pekonen (vas), toiset kaksi Hanna Sarkkinen (vas).

Todennäköistä on sekin, että valtiovarainministeri vaihtuu keskustan valittua syyskuussa itselleen uuden puheenjohtajan.

Ministereiden määrä ei ole hallituksen toiminnassa olennaista. Olennaista on toimiva työnjako ja ohjelma sekä yhteistyökyky.

Rinteen hallituksen kokoonpanossa kolme pienintä puoluetta onnistuivat hyvin: vihreät ja Vasemmistoliitto salkkujaossa, Rkp ohjelmassa ja ministerimäärässä.

Kaikkien onnistumista mitataan kuitenkin siinä, ylletäänkö 75 prosentin työllistysasteeseen ja velkaantumisen pysäyttämiseen.

Positiivisen rakennemuutoksen tukeminen, Tunnin juna, tekniikan korkeakoulutuksen lisääminen Turun yliopistossa ja Saaristomeren tilan parantaminen ovat Varsinais-Suomen näkökulmasta keskeisiä tavoitteita tälle vaalikaudelle.

Koska opetusministeriö on tiukasti Li Anderssonin (vas) ja Annika Saarikon johdossa, ainakin tekniikan korkeakouluopetuksen kohentamista on lupa Turun seudulla odottaa.

Tunnin juna puolestaan tukee erinomaisesti hallituksen ympäristö- ja kasvutavoitteita. Aika näyttää, mitä suunnittelussa pisimmällä olevan nopean ratahankkeen toteuttamiselle tarkoittaa liikenneministerin salkun päätyminen tamperelaiselle Sanna Marinille (sd).

Varsinaissuomalaisten sosiaalidemokraattien on joka tapauksessa syytä pohtia, mikseivät puolueen täkäläiset edustajat ole yltäneet hallitukseen kolmeen vuosikymmeneen.

Hallituksen yhteistyökyky ja suosio ovat huipussaan vaalikauden alussa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.