Vetovoiman ja riskien punnintaa

Turkulainen päätöksenteko on toisinaan verkkaista. Torinaluspysäköinnistä taitettiin peistä liki kaksi vuosikymmentä, ennen kuin maansiirtokoneet pääsivät töihin.

On myös hankkeita, joissa päätöstahti on rivakampi. Musiikkitalon rakentaminen on yksi esimerkki, historian museo toinen, ammattikorkeakoulun kampus kolmas. Käytännön toteuttamiseen on tosin näissäkin vielä pitkä matka.

Turun kaupunginhallitus teki maanantai-iltana merkittäviä päätöksiä. Nykyisen konserttitalon peruskorjauksen sijasta kaupunkiin rakennetaan musiikkitalo, jonka alustava hinta-arvio on 57,5 miljoonaa euroa. Runsaat 26 miljoonaa euroa maksava historian museo rakennetaan Turun linnan kupeeseen Viking Linelta vapautuvalle lastausalueelle.

Hankkeista kalleimman, 72,4 miljoonaa euroa maksavan ammattikorkeakoulun kampuksen, on määrä valmistua Kupittaan ja Itäharjun yhdistävälle Tiedepuiston kannelle. Rakennustyöt jaksotetaan niin, että musiikkitalo rakennetaan ensimmäisenä, kampus toisena ja historian museo kolmantena Turun 800-vuotisjuhliin.

Alun perin Turku oli peruskorjaamassa nykyistä konserttitaloa. Korjauskustannusten tarkentuminen, muutokset virkajohdossa, väistötilaongelmat sekä tieto siitä, että salin kapasiteetti olisi korjauksessa supistunut saivat päättäjät toisiin ajatuksiin.

Uuden talon nettokustannuksia katetaan konserttitalon ja ammatti-instituutin alueen tontinluovutuksella ja jatkojalostuksella. Hankesuunnitelmissa selvitetään muun muassa rakennuksen paikkaa. Tarjolla ovat Aurajokivarren Hämähäkkitontti, Ratapihan alue, Turun linnan tienoo ja Kauppahallin kortteli.

Jos ammatti-instituutin jatkokäyttö onnistuu odotetusti, uuden musiikkitalon rakentaminen on vanhan remontointia perustellumpaa. Kaupunginteatteri muistuttaa vanhan korjaamiseen liittyvistä ongelmista.

Suuriin rakennushankkeisiin sisältyy suuria riskejä. Jos vanhalle konserttitalolle ei löydy kannattavaa käyttöä, Turku saa syliinsä kaksinkertaiset käyttömenot. Kiinteistömarkkinoiden tilanne on selvitettävä tarkkaan, jottei sellaiseen tilanteeseen ajauduta.

Kolmen suuren rakennushankkeen perättäinen toteuttaminen sitoo kaupungin investointipotentiaalin pitkäksi aikaa. Samaan aikaan rakentamistarpeita on muun muassa opetuksessa ja varhaiskasvatuksessa. Sote-ratkaisun vaikutukset alan investointeihin ovat täsmentymättä.

Raiteisiin tai superbusseihin perustuva joukkoliikenneratkaisu hotkaisee parhaimmillaan tai pahimmillaan satoja miljoonia euroja alijäämää tekevän kaupungin varoja.

Kasvava kaupunki tarvitsee kuitenkin palveluja, vetovoimaa ja uskoa tulevaisuuteen. Viisaasti toteutetut investoinnit maksavat itsensä aikanaan takaisin.

Kasvava kaupunki tarvitsee kuitenkin palveluja, vetovoimaa ja uskoa tulevaisuuteen.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.