Tunnin junaa ei pidä viivyttää

Hallitusneuvotteluista saatujen tietojen mukaan suuret rautatiehankkeet ovat mukana työlistalla. On kerrottu, että pohdinnassa on rahan antaminen kolmen hankkeen suunnitteluun. Summaksi on mainittu 200 miljoonaa euroa.

Kaksi näistä kolmesta hankkeesta on alkutekijöissään. Suomi-radaksi kutsuttu Helsinki–Tampere sekä Itäradaksi nimetty Helsinki–Kouvola tarvitsevat puheena ollutta suunnittelurahaa.

Tunnin junalle välillä Helsinki–Turku on jo myönnetty 40 miljoonan euron suunnitteluraha. Tunnin junan pitäisi erottua joukosta ja siirtyä suunnittelusta rakentamisvaiheeseen.

Käytännössä niin, että hankkeen osana olevalle Espoon kaupunkiradalle on saatava nopeasti rakentamispäätös. Sitä varten on mahdollista hakea jo ensi syksynä EU:n rahoitusta 2020 päättyvän budjettikauden rahoista. Onnistuessaan menettely johtaa melko varmasti siihen, että Tunnin juna pääsee mukaan myös 2021 alkavalle rahoituskierrokselle.

Tunnin junan arvioidaan maksavan kaikkineen kaksi miljardia euroa. EU-rahoitus olisi tervetullut. On huolestuttavaa, että hallitusneuvotteluissa ratahankkeet saatetaan paketoida niin, että Tunnin junan eteneminen samalla hidastuu tai pysähtyy vuosikausiksi.

Ikävä kyllä Tampereen ja Kouvolan suunnalla tätä realiteettia ei tunnusteta ainakaan julkisesti. Sekä Suomi-rata että Itärata ovat erittäin tärkeitä, ja ne tulee toteuttaa ajallaan, mutta hankkeiden järjestelyssä ei pidä eksyä sivuraiteelle.

Sekin on ymmärrettävä, ettei Suomessa ole järkevää eikä oikein mahdollistakaan rakentaa kolmea suurta väylää yhtä aikaa. Suomi-radan on laskettu maksavan 5,5 miljardia euroa ja Itäradan 1,8 miljardia euroa.

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen kiteyttää, että Tunnin junan kohdalla olisi tyhmää jättää käyttämättä mahdollisuus EU-rahoituksesta. Selvää on, ettei unionista saa mitään tukea ilman kansallista toteuttamispäätöstä. Yhden arvion mukaan Tunnin juna voisi saada EU:lta jopa 400 miljoonaa euroa (TS 17.5.).

Hallitusneuvotteluissa mukana olevat puoluejohtajat ovat olleet varovaisia, kun on kysytty ratahankkeista. Tunnin junaa kannattava Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson muotoili, että "tämä on kokonaisuus, jota pitää katsoa yhdessä" (HS 16.5.).

Joukkoliikenteen asiantuntija Antero Alku sanoi Ylen haastattelussa torstaina, että ratahankkeet olisi hyvä aloittaa Espoon ja Salon välisestä oikoradasta, koska kyseessä on selkeä reitin eli junamatkan lyhentyminen 35 kilometrillä. Hallitusneuvotteluissa kokonaisuutta voi katsoa myös realistisen toteuttamisjärjestyksen näkökulmasta.

Selvää on, ettei unionista saa mitään tukea ilman kansallista toteuttamispäätöstä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vastaa
objektiivi
Rakennuskustannukset 2 miljardia
Tunnin junan avulla arvioidaan tapahtuvan alle 2 miljoonaa matkaa vuodessa.
Junan rakennuskustannuksiksi arvioidaan 2 mrd eli 2000 miljoonaa euroa.

Tämä tarkoittaa, että yhden vuoden aikana yhteen matkaan kohdistuva radan hinnan kuoletus on yli tuhat euroa. Jos ajatellaan investoinnin iäksi 50 vuotta niin tällä matkustajamäärällä yksittäiseen matkaan kohdistuu pelkästä radasta 20 € kustannus.

Tämä tarkoittaa, että vaikka energia ja henkilökunnan palkat olisivat 0€, matka yhteen suuntaan ei taitu alle 20 eurolla. Käytännössä siis matkan hinta pitäisi olla vähintään 30 €, että toiminta on liiketoiminnallisesta näkökulmasta jollain tapaa kannattavaa. Näillä hinnoilla taas voi olla, että matkustajien määrä laskee ja hinta nousee pilviin.


Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
F. V. H.
Vast: Rakennuskustannukset 2 miljardia
Rantarata ollut olemassa 1903 lähtien, mutta päätit itse laskea investoinnin iäksi 50 vuotta? Laskelmien mukaan tunnin juna maksaa itsensä takaisin 20 vuodessa, mutta toki anonyymi nettitrolli on validimpi auktoriteetti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Fokusoija
Vast: Rakennuskustannukset 2 miljardia
Tunnin juna kokoomuslaisten keksimä välttämätön rahareikä että kokoomuspoliitikot pääsee nopiasti Hesaan, vallan keskukseen, ei siitä tavallinen duunari hyödy. Hintalapullahan ei myöskään mitään välii kun isot poijjaat ja tytöt päättää..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paljonko päästöjä
Miksi tunti, eikö 50 min
Selvää on, ettei unionista saa mitään tukea ilman kansallista toteuttamispäätöstä.
Selvää on sekin, ettei Suomi saa unionista mitään tukea, Suomi saa korkeintaan osan omista rahoistaan takaisin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muumimamma
Mistä rahat?
Kannattaako muutaman minuutin takia laittaa rahaa miljardi tolkulla jota ei ole olemassakaan.Jos rahaa jostain liikenee,pitää jo olemassa olevia ratoja parantaa.Tunnin junia ei voi perustella edes ympäristösyillä.Se ei päästöjä vähennä,vaan lisää.Samalla tuhotaan ympäristöä ja hiilijanjälki on valtava.Yhtä älytön on tunneli Hki-Tna,jonka hinta on 15miljardia ainakin.Ihmisiä syyllistetään(viimeksi Sitra) päästöistä,jopa esikoululaisia ja samalla lisätään päästöjä,jota perustellaan ilmastosyihin vedoten.Tämä ilmastovouhotus tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteen.Kohta keltaliivejä näemme Suomessakin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
sss
Vast: Mistä rahat?
Kyseinen hanke aiheuttaa niin paljon päästöjä, että saa ajaa viisi vuosikymmentä ennen kuun aiheutetut päästöt saadaan vähennettyä ajamalla uudemmalla junalla samat matkat nopeammin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
laskelmamies
Vast: Rakennuskustannukset 2 miljardia
Jos väität vastaan, kumoa väite esittämällä parempi laskelma. Matematiikkaa ja taloustiedettä et voi kumota haukkumalla toista trolliksi, koska on kanssasi eri mieltä. Aloittaja todisti väitteensä laskelmalla, sinä toista haukkumalla.
Vaikka radan elinikä olisikin 100 vuotta ilman tarvetta magneettilevitaatioradaksi päivittämiseen, mitä en kyllä usko, silti joka matkan hintaan tulee kymppi lisää pelkästä rakennuskustannuksesta. Lisäksi matkalippujen hinnat diskontattuna nykyhetkeen ei tästä näillä luvuilla saa mitenkään kannattavaa liiketoimintaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »