Autotullipäätös linjaa kauppasuhteita

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin pitäisi 17. toukokuuta mennessä päättää, asettaako maa uusia tulleja eurooppalaisille autoilla vai sovitaanko 180 päivän jatkoajasta neuvotteluja varten.

Uudet autotullit olisivat kova isku Euroopan autoteollisuudelle, jonka noin 38 miljardin euron vuosivientiä Yhdysvaltoihin kohonneet hinnat nakertaisivat. Kärsijänä olisi myös Mercedes-tuotantoa Uudenkaupungin autotehtaassaan vahvasti laajentanut Valmet Automotive.

Autotullit ovat Trumpin ase EU:n kanssa käytävissä kauppaneuvotteluissa. Trump on presidenttikaudellaan pyrkinyt luomaan uudet pelisäännöt kaikkien merkittävien kauppakumppaneidensa kanssa. Yhdysvaltain, Meksikon ja Kanadan välinen sopimus on neuvoteltu uusiksi, tosin muutoksia vanhaan voidaan pitää vähäisinä. Neuvottelut Kiinan kanssa ovat loppusuoralla.

Trump haluaa vähentää Yhdysvaltain kauppataseen jättimäistä alijäämää. Vaalilupauksissaan hän korosti Yhdysvaltain edun tulevan ensimmäisenä.

EU:n ja Yhdysvaltojen kauppasuhteet ovat vahvat ja perinteiset. Keskinäiset investoinnit ja kauppa ovat suurimmat maailmassa, ja talousmahtien yhteenlaskettu kansantulo vastaa noin puolta koko maailman kansantulosta.

Trumpin aikana suhteisiin on tullut mutkia. Neuvottelut TTIP-vapaakauppasopimuksesta ovat jäissä. Eurooppa on kärsinyt Yhdysvaltain asettamista tulleista teräkselle ja alumiinille ja asettanut vastatulleja yhdysvaltalaisille tuotteille.

Välejä hiertävät myös pitkäaikaiset kiistat lentokoneteollisuuden valtiontuista. Trumpin hallinto uhkaa EU:ta miljardien eurojen lisätulleilla, jollei eurooppalaiselta lentokonevalmistaja Airbusilta poisteta tukia. EU suunnittelee vastatulleja yhdysvaltalaisen Boeingin tukien takia.

Säröt suhteissa vaikeuttavat uusia vapaakauppaneuvotteluja, joiden aloittamisesta Yhdysvallat ja EU sopivat viime kesäkuussa. Kummallakin puolella Atlantin valtamerta on varmasti aito halu löytää sopu elintärkeissä kauppasuhteissa. Mikään läpihuutojuttu neuvottelut eivät ole, sillä lähtöasetelmat sisältävät siemenet kiistan kärjistymiseen.

Yhdysvallat haluaa neuvotella myös maataloustuotteiden kaupan helpottamisesta, mikä on EU:lle, erityisesti Ranskalle, vaikeasti hyväksyttävissä. EU vaatii alumiinin ja teräksen tullien poistamista ja varoittaa neuvottelujen keskeytymisestä, jos Yhdysvallat asettaa uusia tullimaksuja.

Päätös autotulleista on elintärkeä neuvotteluiden kannalta. Edessä on joko sopu yksittäisistä asiakohdista ja keskustelujen jatkuminen tai kiistan kärjistyminen tullien ja vastatullien kierteessä. Sopu kauppakiistassa olisi EU:n, Yhdysvaltojen ja koko maailmantalouden etu.

Trumpin aikana suhteisiin on tullut mutkia.