Tunnin juna ajettava hallitusohjelmaan

Turun Sanomien lauantain vaalipaneeli valoi uskoa Varsinais-Suomelle tärkeiden hankkeiden etenemisestä. Yli puoluerajojen maakunnan kärkiehdokkaat sitoutuivat edistämään niin nopean junayhteyden saamista Turun ja Helsingin välille kuin diplomi-insinööritutkintojen myöntämisoikeutta Turun yliopistolle.

Myös Saaristomerestä kannettiin yhteistä huolta. Ehdokkailla oli valmiutta säätää maataloudelle tiukempia rajoituksia valumien estämiseksi, mutta samalla muistutettiin, että Itämeren pelastamiseen tarvitaan EU:ta ja alueen rantavaltioita.

Työnsä päättäneessä hallituksessa varsinaissuomalaisilla oli vahva asema. Neljä vuotta sitten maakunnan ainoan ministerin pestin sai Petteri Orpo (kok) sisäministerinä. Vuotta myöhemmin Orpo valittiin kokoomuksen puheenjohtajaksi, ja hän nousi valtiovarainministeriksi. Muodollisesti asema vahvistui kesäkuussa 2017, kun Orposta tuli pääministerin sijainen Perussuomalaisten hajottua.

Annika Saarikko (kesk) sai lupauksen ministerin tehtävästä hallituskauden alussa, vaikka tarttui Juha Rehulalta (kesk) vapautuvaan salkkuun kesällä 2017.

Kolmannen ministerin Varsinais-Suomi sai runsas vuosi sitten, kun Paula Risikon (kok) valinta eduskunnan puhemieheksi avasi Anne-Mari Virolaiselle (kok) tien ulkomaankauppa- ja kehitysministerinä.

Vauraissa eteläisissä vaalipiireissä ministerien oman alueen edunvalvonta on usein näyttänyt vaikealta. Näin tälläkin kertaa.

Hankalin tilanne on ollut Orpolle, joka puolueen puheenjohtajana on joutunut varomaan kotiinpäin vetoa. Ansioksi on laskettava Tunnin junan ensimmäinen 40 miljoonan euron suunnitteluraha, jonka ansiosta Turun hanke on askeleen edellä muiden ajamaa päärataa.

Pettyneitä Turussa sen sijaan ollaan DI-koulutuksesta, josta vaalikauden aikana osansa ovat saaneet Oulu, Vaasa ja Lahti. Turku ei, vaikka tarve on täällä suurin. Yksin Meyerin telakka tarvitsee ja on luvannut palkata vuosittain kymmeniä uusia diplomi-insinöörejä.

Saarikko oli erikseen varmistanut pääministeri Juha Sipilältä, että keskusta olisi kannattanut Turun DI-koulutusta, jos opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok) olisi sitä esittänyt.

Konkreettisen edunvalvontaehdotuksen paneelissa teki Ilkka Kantola (sd), jonka mielestä maakunnan pitäisi napata liikenneministerin salkku. Kantolan todellinen haaste on saada Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne ymmärtämään Helsingistä länteen kulkevan ratayhteyden merkitys.

Maakunnan kärkihankkeet on saatava kirjatuiksi hallitusohjelmaan. Se ei onnistu, elleivät kansanedustajat aja teemoja omien puolueidensa sisällä. Varsinais-Suomen kannalta etuna on, että myös Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson on turkulainen.

Vauraissa eteläisissä vaalipiireissä ministerien oman alueen edunvalvonta on usein näyttänyt vaikealta.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei
Jätetään vaan tekemättä. Ei hyödynnä meitä salolaisia yhtään. Ne nopeat junat vetävät täysillä ohi ja muutama pysähtyy.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei
Tämän päivän nuorilla aikuisilla ei vain ole aikaa käyttää yli tuntia istumalla junassa. Tietysti älylaitteita räplätessä tunti ei ole mitään. Siinä ei persusta säästellä. Joten samalla asenteella laitteet mukana pidempikin junamatka taittuu kuin siivillä menisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei
Ei missään tapauksessa mitään tunnin junia Hesaan. Lähiliikennettä kehitettävä ennen mitään tunnin junaa, raitiotie Turusta Raisioon ja Naantaliin paljon tärkeämpi niin saamme nämä kolme kaupunkia tiiviimmäksi talousalueeksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jää väliin
Kärrymyynti ei välttämättä ehdi kohdalle tunnissa. Ravintolavaunua on jostain syystä mahdoton saada Turku-Helsinki välille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kirotut kärkihankkeet
Nyt on kyllä niin, että kaikki kärki-alkuiset sanat voisi vetää vessasta alas. On kehitettävä tätä maata niin, että huomioidaan asiat monelta kannalta. Mitä hyötyä on tunnin junasta, joka pysähtyy vain paikoissa A ja B, eikä kyytiin pääse kukaan siinä välissä. Mikä järki on kasata ihmiset vain kolmeen suureen kaupunkiin slummiutumaan? Mihin tarvitaan DI-insinöörejä, kun tarve on hyvistä ammattitaitoisista putkimiehistä, hoitajista, poliiseista, pelastuslaitoksen eri ammateista, opettajista jne. Mitä hyötyä on aina vaatia kaikille korkeakoulutusta, kun eivät pysty tekemään muuta kuin paperihommia teoriassa. Tämä maa ei pysy elävänä pelkillä johtajilla ja kynänpyörittäjillä eikä hommia tehdä pelkästään työperusteisella maahanmuutolla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
MennenTullenBussi
Turhaa haitattelua kaikki Tunnin Junat. VR ei pysty kuljettamaan nykyisiäkään junia aikatauluissa, niin kuinka sitten nopeampia? Höh ja pöh. Tupla raiteet on paljon parempi ja tehokkaampi homma, jos junat yleensä kulkevat mistään minnekään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Helsingin esikaupungiksi
Turussa on paljon hyvin koulutettuja, jotka suunnittelevat muuttavansa töihin Helsinkiin. Jos olisi käytössä tunnin juna he eivät muuttaisi, sillä nopea työmatka mahdollistaisi asumisen täällä sukulaisten erityisesti mummien ja pappojen lähellä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
puolentoista tunnin juna
Tunnin juna on hieno visio, mutta rinnalle tarvitaan nopea maalaisjuna, joka pysähtyy Salossa ja Lohjalla. Mahtuvatko samoille raiteille molemmat?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »