Työllisyyden kohentaminen vaikeutuu

Hallituksen tavoitetta 72 prosentin työllisyysasteesta pidettiin jopa utopistisena, mutta niin vain talouden kasvu ja työllistämistoimet johtivat tavoitteen toteutumiseen. Ymmärrettävästi Juha Sipilän (kesk) hallitus paukutteli henkseleitään. Tulevan hallituksen on käärittävä hihat, jos aikoo pitää työllisyysasteen nousu-uralla. Se on nimittäin työlästä.

Työ- ja elinkeinoministeriön tutkimusjohtaja Heikki Räisänen huomautti jo viime syksynä, että työllisyyden parantaminen on seuraavalla vaalikaudella perin vaikeaa. Hänen mukaansa toimivat keinot ovat entistä epäsuositumpia.

Räisänen toistaa näkemyksensä juuri ilmestyneessä ministeriön Työpoliittisessa aikakauskirjassa. Hänen mukaansa tulevalla hallituskaudella vain "kunnianhimoinen työllisyysohjelma voi riittää nostamaan työllisyyttä edelleen selvästi nykytasosta".

Räisäselle kunnianhimoisuus merkitsee muun muassa työsuhdeturvan heikentämistä, työttömyysetuuksien saannin tiukentamista ja työttömien työnhakuvelvoitteiden lisäämistä.

Hänen mielestään vain näillä uudistuksilla voidaan alentaa rakenteellista työttömyyttä. Sipilän hallituksen aikeet tällä saralla osoittivat niiden perusongelman.

Ammattiyhdistysliikkeelle työsuhdeturva on asia, johon puuttumista ei hyväksytä. Tämä on ymmärrettävää, koska se on yksi ay-liikkeen merkittävistä saavutuksista. Työttömiin kohdistuvat pakkotoimet eivät myöskään saa myönteisiä kommentteja palkansaajilta.

Onneksi on muitakin työvoimapoliittisia toimia. Ne aiheuttavat kustannuksia, joten niiden käyttöön suhtaudutaan pidättyväisesti. Kustannusten hyötyjen mittaaminen on vaivalloista.

Aikakauskirjassa esitetään hyödyistä arvioita. Niissä jää kuitenkin varaa tulkinnoille. Artikkelin mukaan palkkatuet, starttiraha ja oppisopimuskoulutus näyttävät parantaneen työllisyyttä eniten. Ammatillinen koulutuskin työllistää, mutta vasta parin vuoden viipeellä.

Työllistämistä edistävät toimet edellyttävät toimivia työllisyyspalveluja. Meillä kokeiltiin parin vuoden ajan, muun muassa Turussa, kuntavetoisia työllisyyspalveluita. Kuntaliitto esittääkin nyt aiheellisesti, että työllistymisen lähipalvelut annettaisiin kuntien hoitoon.

Kunnilla on työllistämisessä niin sanotusti oma lehmä ojassa. Kunta maksaa työmarkkinatuesta sitä suuremman osan, mitä kauemmin henkilö on ollut työttömänä. Valtio maksaa kokonaan 300 päivää. Sen jälkeen kunta maksaa puolet tuhanteen päivään saakka. Siitä eteenpäin kunnan osuus on 70 prosenttia.

Räisänen antaa aikakauskirjassa varteenotettavan neuvon: "yhä haastavammasta keinovalikoimasta on valittava mieluiten mahdollisimman monta".

Kunnilla on työllistämisessä niin sanotusti oma lehmä ojassa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Eräs uutiskanava
kertoili tässä viikonlopun aikana, että kunnat ovat erittäin hyvin nyt osallistuneet työllistämiseen.
Ööööh - johtuuko tämä erittäin hyvä osallistuminen mahdollisesti siitä, että tässä viime vuoden aikana osa kunnista oli osallisina kuntakokeilussa, jossa pitkäaikaistyöttömät ja tietyt nuoret työttömät olivat niiden vastuulla työllistettävinä. Uutisessa puhuttiin nimenomaan Kela-sakkojen maksuista.
No, tämä työllistämismuoto tarkoittaa yleensä kyllä määräaikaisuuksien, tukipalkattujen määräaikaisuuksien käyttämistä. Lisäksi näitä kunnan työllistettäviä raakaessa käytetään erikoisia valintaperusteita. Ei niihin töihin kuka tahansa kelpaa, ja siksi toisekseen kun kyseessä on työllistämistuki, niin tämä työ on sitten sellaista, josta työnantaja raportoi te-toimistolle palkatusta sellaisia asioita, joita normaaleissa työsuhteessa olevista te-toimistoon ei raportoida silloin kun työsuhde päättyy. Te-toimisto kirjaa henkilöä koskevaan rekisteritietoon sitten näitä työnantajan jakelemia tietoja. Välttämättä tiedot eivät ole asiallisia ja toisaalta Te-toimisto ei työnantajan ollessa tiedonantajana edellytä työnantajalta minkäänlaisia todisteita esitetyille väitteille.
Palkkatuetussa työssä henkilö on siis Te-toimiston valvonnassa ja holhouksessa ja ties missä suhteessa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eräs uutiskanava
Juu, eikä ihminen itse saa nähdä näitä tietoja, mitä hänestä mahdollisesti on valehdeltu te-toimistolle.

CV-kurssista satuin näkemään ohjaajan minusta te-toimistolle lähettämän kommentin. Siinä sanottiin, että on jatkossakin ko. kurssin kaltaisen ohjauksen tarpeessa. Minulle itselle sanottiin kurssilla, että sinulla on paperit ja työnhakutaidot kunnossa. Ei heistä sinulle apua ole. Pärjäät hyvin itsekin. Kuitenkin piti te-toimistoon lähpmoinen lausunto. Itseänsä siinä tekivät tärkeiksi ja yrittivät saada lisää asiakkaita siis rahaa itsellensä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ensimmäiseen
kommentoineelle:
TE-hallinto liitti henkilöasiakasrekisterit TE-palvelut.fi-sivuston tunnistautumista edellyttäviin tietoihin helmikuun alussa, eli rekisteröidyllä on mahdollisuus nähdä itseään koskevat merkinnät.
Ilmeisesti tuollainen kouluttajan kommentti pitäisi näkyä kohdassa Yhteistyötahojen yhteydenotot. Sinne myös merkitään ne kommentit joita työllistämistukea saanut työnantaja te-toimistoon antaa. Mutta tässä vaan ihmettelee, että mihin ihmeeseen TE-toimisto merkitsee ne kommentit joita mahdolliset työnantajat antavat työntekijöistä joiden palkkaan he eivät ole anoneet palkkatukea?
Oikaisuvaatimuksia voi merkintöjen suhteen tehdä, ja oikaisuvaatimus (ei kun, anteeksi, pyyntöhän se on eikä vaatimus, vaatia ei voi, mutta nöyrästi pyytää kyllä) voi johtaa jonkinlaiseen tiedon muutokseen sen mukaan, miten vaatimuksen käsittelijä haluaa homman hoitaa. Ja lopputulos voi olla hyvinkin erikoinen - sellainen, joka ei pidä yhtä TE-toimiston hallussa olevien kirjallisten dokumenttienkaan kanssa. Ja edelleen asian käsittelijä kirjauksessaan toteaa muutoksen perustuvan oikaisuvaatimukseen! Henkilö itse pyysi häntä tekemään korjauksen... Huvittavaa!
Lisäksi, todistettavasti TE-toimiston työntekijät, joita asiantuntijoiksi kutsutaan, kirjaavat rekisteriin tietoja muutenkin vähän holtittomasti. Tämä on tullut todistettua - mutta ei siitä sen tarkemmin tähän. Joten mitenkähän mahtaa olla, mahtaako näissä yhteistyötahojen puheenvuorojen kirjauksissakin tapahtua samaa holtittomuutta.

Ja huom!: Rekisteröidyllä on oikeus tulla arvioiduksi oikein tiedoin.
Jos rekisterikirjaukset ovat a) keskenään ja b) liiteasiakirjoihin nähden ristiriitaisia, ovatko tiedot oikein?
Ketäpä asia kiinnostaa, sillä TE-toimiston rekisterissä oleminen ei ole yhteiskunnassa hyväksyttävää!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Höpö höpö
Täysin käsittämätöntä tarkoitushakuista jutustelua virkamieheltä työ ja elinkeinoministeriössä. Pienet yrittäjävetoiset yritykset painiskelevat työvoimapulan kanssa. Tekevistä käsistä on pula. Jos mahdollisesti tuleva hallitus haluaa nostaa työllisyyden yli 80% se onnistuu helposti vaikka suhdanteet huononeekin. Ottakaa neuvottelupöytään yrittäjäjärjestön edustajat he tietävät lääkkeet työttömyyden hoitoon. Ja lisäksi kun verottaja saadaan ymmärtämään se, että laskemalla työn ja yritysten veroastetta työllisyys paranee rytisten ja verokertymä kasvaa. Tämä on helppoa kun heinänteko ainoa ongelma on, että väärät toimijat poliittisine intohimoinen tuhoavat työpaikat Suomessa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »