Kustannukset selvitettävä tarkkaan

Turku haluaa katsoa joukkoliikenneratkaisussaan kauas tulevaisuuteen. Raitiotie-esityksen maanantaina kokoontuvalle kaupunginhallitukselle tehnyt kaupunginjohtaja Minna Arve (kok) korostaa valinnan strategista merkitystä.

Raitsikan arvellaan tukevan parhaiten Turun kestävän kehityksen tavoitteita. Arve uskoo raitsikoiden johdolla toteutettavan joukkoliikenteen lisäävän kaupungin vetovoimaa ja kasvua, joka puolestaan lisäisi verotuloja.

Kaupunginhallituksen jäsenten ensikommentit näyttivät pääosin tukevan kaupunginjohtajan esitystä (TS 8.2.). Näin asioiden pitäisikin edetä. Virkamiesjohto tekee esityksiä poliittisten päättäjien tekemien linjausten mukaisesti ja myös niin, että hankkeet voivat edetä poliittisessa päätöksenteossa. Kaupunginjohtajan kunniaksi on myös sanottava, että esitys otti ainakin selkeän kannan joukkoliikenneratkaisuksi.

Vastuu on nyt poliitikoilla. Kuten kaupunginjohtaja totesi, tiedossa on myös selkeä kustannusriski.

Varissuolta Kupittaan, keskustan ja Länsikeskuksen kautta Raisioon kulkevan raitiotien hinnaksi arvioidaan kolmannes miljardista, 333 miljoonaa euroa. Valtiolta odotetaan sadan miljoonan euron tukea hankkeelle.

Kun lisäksi valmisteluun osallistuneen apulaiskaupunginjohtajan Jarkko Virtasen (sd) mukaan yleissuunnitelmatasoinen hinta-arvio voi heittää 83 miljoonaa euroa, kaupungin on syytä edetä maltillisesti hanke- ja toteutussuunnitelmien ja kustannusarvioiden kanssa.

Veronmaksajien on lupa vaatia näin mittavassa hankkeessa parempaa pitävyyttä kustannusarvioihin kuin kaupungin muutamissa muissa viime vuosien hankkeissa.

Varsinkin, kun jo nyt arvellaan, ettei raitiotien ensimmäistäkään vaihetta voida toteuttaa ilman kaupungin merkittävää velkaantumista tai kunnallisveron nostoa.

Vaikka esityksessä ei vielä puhuta muista raitiolinjoista, laskelmissa on syytä ottaa huomioon myös seuraavat askeleet, joissa rakennetaan linjat Hirvensaloon ja sataman suuntaan Linnakaupunkiin, ehkä myös Runosmäkeen.

Raitioteitä rakennetaan tällä hetkellä eri puolille Eurooppaa, muuallekin kuin Tampereelle, joten tietotaitoa ja apua luulisi olevan tarjolla ja sitä on myös syytä hyödyntää.

Raitsikat ovat jakaneet turkulaisten mielipiteitä. Kustannusten, ympäristöarvojen ja nostalgian lisäksi mielipiteisiin vaikuttaa oma asuinpaikka. Hanke ei saa jakaa kaupunkilaisia sen mukaan, asuvatko he raitiolinjan varrella vai ei.

Turun joukkoliikennettä on edelleen kehitettävä kokonaisuutena ja turvattava tulevaisuudessakin linja-autoilla ajettavien runkolinjojen toimivuus. Vaikka nyt imagosyyt näyttävät puhuvan raitsikoiden puolesta, vielä suurempia ilmastohyötyjä voidaan saada linja-autojen teknologian kehittymisestä.

Hanke ei saa jakaa kaupunkilaisia sen mukaan, asuvatko he raitiolinjan varrella vai ei.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Arveluttaa
Arvellaan tukevan kestävää kehitystä, uskotaan lisäävän vetovoimaa, kustannuksia arvaillaan. Hyvinhän hanke lähtee liikkeelle, tietoa ei taida olla ollenkaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Arveluttaa
Tuntuu olevan pelkkää konditionaalia. Tutkittua tietoa on esitetty hyvin vähän. Raisio on järkevästi vaiti. Kun hyvin palvellut raitsikka aikanaan kalliisti purettiin, se oli juuri sen ajan tekniikkaa. Tulevaisuudessa ajellaan joustavasti tekoälyn avulla minne kenelläkin on tarve, eikä vain Raision ja Varissuon reittiä. Ei tarvitse olla tyhmä, varovainen kyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kustannukset voidaan alittaa Tampereen referenssistä oppimalla
Turku teki raitiotien esiselvityksen yhdessä Tampereen kanssa ja perusasiat eivät ole paljonkaan muuttuneet, mutta varsin paljon tarkentuneet Tampereen hankeen edetessä. On muistettava että Tampereen hanke etenee kustannusarviossa ja aikataulussa, mistä löytyy paras referenssi Turun omia päätöksiäkin ajatellen.

Lisäksi on huomioitava, että Turun raitiotien rakentaminen tullee ajoittumaan aikaan jolloin korkein kustannuspaine on hellittänyt ja mm. rakennusalalle tarjoaa suhdanteita tasoittavaa investointikysyntää, työllisyyttä ja pienempiä työttömyysmenoja Turun kaupungille ja koko seudulle. Valmiina Turun-Raision raitiotie toimii uuden kasvun valtimona, dynaamisen kasvun ja suurien investointihankkeiden liikkeelle laittajana mm. Itäharjussa.

Välilliset raitiotien hyödyt koko seudun taloudelle ja työllisyydelle ovat mittavat, kun vielä rakennusaika osuu aikaan jolloin julkisista investoinneista on eniten hyötyä mentäessä kohti vuotta 2029 sekä Turun kasvua yli 75 000:lla uudella asukkaalla vuoteen 2050 mennessä, milloin Itäharjussa on yli 20 000 uutta asukasta ja yli 10 000 uutta työpaikkaa. Länsikeskusta, Linnakaupunkia, Heikkilän kasarmialuetta jne. unohtamatta, jotka kaikki ovat raitiotieverkoston välittömässä läheisyydessä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kustannukset voidaan alittaa Tampereen referenssistä oppimalla
Parhaat esimerkit eivät löydy Tampereelta vaan ihan Turun omista projekteista; kaikki ovat järjestään 2,5-3 kertaa ylittäneet budjettinsa. Höpinät Tampereen onnistumisesta eivät takaa mitään Turussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kustannukset voidaan alittaa Tampereen referenssistä oppimalla
Kyllä Turun kasvavan väestön kuljetustarpeet saadaan hoidettua ilman " ratikoitakin", kehittämällä nykyisiä busseja ja linjoja. On myöskin kustannustehokkaampaa.

Suomi velkaantuu, Turku velkaantuu ja samalla talouskasvu hiipuu. Ei kerrassaan mitään tolkkua näissä " ratikkapuheissa ".

Kyllä päättäjien pitää ajatella veronmaksajien kestokykyä ja " pinnaa ", eikä vaan " lobbareitaan ".

Tullessaan kaupunginjohtajaksi Arve vastusti " ratikoita ". Kummasti se takki kääntyi.

Mitä tulee " ratikoiden " vetovoimatekijään, en ole kenenkään kuullut valitsevan asuinkaupunkiaan raitiovaunuperusteisesti.

On huomioitava myös, että " ratikoiden " maksajia ei saada naapurikunnista, sillä Raisio ja Kaarina ovat sanoutuneet irti projektista sen kalleuden/hyödyn perusteella.

Ja sitten loppukevennys. Lumiset talvetkin tuovat omat hankaluutensa raitiotieliikenteen sujuvuuteen. Muistan hyvin 60-luvun lumitalvet, jolloin " ratikat " olivat " aamuruuhkissa " pois kiskoilta ja matkustajien työnnettävissä.


Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kustannukset voidaan alittaa Tampereen referenssistä oppimalla
a) "Tampereen hanke etenee kustannusarviossa ja aikataulussa, mistä löytyy paras referenssi Turun omia päätöksiäkin ajatellen."
Mitä minä uutisia olen lukenut niin pelkästään vaunujen hinta on noussut 14,5 miljoonalla ennen kuin yhtään vaunua on tuotettu!
b) "...tarjoaa suhdanteita tasoittavaa investointikysyntää, työllisyyttä ja pienempiä työttömyysmenoja Turun kaupungille ja koko seudulle."
Kaikki maksetaan yhdestä kukkarosta = veronmaksajan, on sitten tekijänä turkulainen, suomalainen tai ulkomaalainen. Joten, työttömyysmenot saattavat olla jopa parempi vaihtoehto!
c) "...Turun kasvua yli 75 000:lla uudella asukkaalla vuoteen 2050 mennessä..."
Eiköhän mennä pikkusen liian kauas unelmien parissa? Kun minä synnyin, olisi ollut melko ufoa vanhemmiltani ostaa mahdolliselle tulevalle lapselleni (30 v. päähän) hyvän investoinnin takia tuplarattaat!

Turkua tulee kehittää laajalle alueelle jotta saataisiin lisää lapsiperheitä asuttamaan vehreää kaupunkiamme. Vai onko Turku tarkoitus kutistaa opiskelijoiden ja sinkkujen "yhden reitin" kaupungiksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kustannukset voidaan alittaa Tampereen referenssistä oppimalla
a) Mitä minä olen lukenut, niin budjetissa ollaan pysytty siitä huolimatta.
b) sama kukkaro, eri rahat. Uuden koulunkaan rakentaminen ei tarkoita sitä, että vanhuksilta lähtisi iltapala pois tai verot nousisivat. Yhtä kukkaroa siis ei ole ja se on typerä harhaluulo, mitä tarkoituksenhakuisesti kylvetään.
c) suunta on ollut hyvä ja tavoitteiden täyttymiseen ei näy mitään estettä, jos sitä hyödyttäviä päätöksiä tehdään. Vaihdappas se lastenratas vaikkapa taloon. Siinä on vertailukelpoinen investointi.

Mutta kun ei tulla. Tästä on jo päätetty, miten kaupunki tulee laajenemaan. Ja ensimmäinen reitti nyt tuppaa olemaan yksinäinen. Ei sen tarkoitus ole jäädä ainoaksi. Mikä este ratikka muka on lapsiperheille? Mahdollisuus asua kauempana hyvien yhteyksien varrella on varmasti myrkkyä monelle nuorelle perheelle. Auton välttämättömyys perheille on harhaa. Jotkut siitä elämäntyylistä pitävät kiinni, mutta tilastot osoittavat, että nuoret perheet tykkäävät muuttaa alueille, joissa autoa ei tarvitse omistaa työpaikkojen, koulujen ja päiväkotien läheisyyden takia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastuu
” Vastuu on nyt poliitikoilla.”

Anna mun nauraa. Olisi vain yksi vastuun kantava, mutta kun ei.

Suomineidon valitettava tilanne on, että puolueet ovat rappeuttaneet kaikki toiminnot.

Vastuuta ei tarvitse kantaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vasta lahja Toriparkille
Kaupunkinjohtajan kunniaksi voi sanoa,ettei enemmistön mielipiteellä ole minkään laista merkitystä hänelle,enemmistöhän ei halua ratikkaa.Runosmäessä ei ainankaan ole tullut minulle vastaan yhtään ratikan kannattajaa.Täytyy varmaan muuttaa muualle,ennen kuin ratikka vetovoima tuo tullessaan ennennäkemättömän muuttoliikkeen!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vasta lahja Toriparkille
Se johtuu sitää, että elät kuplassa. Sieltä ei näe, eikä kuule muita mielipiteitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Outo juttu
Vain neljännes turkulaisista haluaa ratikan. Silti ratikka otetaan.

Hinta karkeasti veroina per asukas: 2000e

Mulle se on kova hinta "kehityksen kelkassa pysymisestä" jota noin iso investointi todellisuudessa vain haittaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaupunki vai maalaiskunta?
Raitiotie on kaupungin selkäranka, se antaa ryhtiä, mahdollistaa kasvun ja pitää kasassa. Kaupunki ilman raiteita on kuin löysä ameeba.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Projektia myydään
etukäteen sillä että raitiotien varressa asuntojen hinnat nousevat. Raitiotie ei tule meille joten meille jää vain maksajan rooli, myös tilastojen valossa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Projektia myydään
Varissuolla asuntojen hinnat nousevat:)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kustannuskuri taattu
Turkulaisten onneksi raitiotietä ovat vastustaneet samat arvovaltaiset tahot jotka halusivat toriparkin. Siksi kustannuslaskelmia on manipuloitu ratiotien kohdalla yläkanttiin ja superbussin kohdalla alakanttiin. Tampereen raitiotien toteutuneet kustannukset tukevat tätä näkemystä.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että raitiotie on muista hankkeista poiketen ollut lobbauksen sijaan mustamaalauksen kohteena, koska se ei ole hyvävelien hyväksymä. Hyväveljethän raitiotien aikanaan purkivat ja ne ovat hyväveljien hankkeet, joissa kustannukset paukkuvat.

Raitiotien takana ei ole vahvoja paikallisia hyväveli-intressejä. Joten painostus on puhtaasti objektiivista ja asiantuntijalähtöistä, vaikka ilmastointressejäkin löytyy. Raitiotien pakautus liittyy 1920-luvulla keksityn autoutopian luhistumiseen, jonka alkuperäinen tarkoitus oli kiihdyttää USA:n autoteollisuutta, mutta joka ei ollut infrana realistinen ylläpitää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kustannuskuri taattu
Ei Manseen muuten tule mitään oikeita raitioteitä. Sinne tulee harvan asutuksen läpi yksi lähijunan kaltainen systeemi, jolla yhdistetään kaukainen opiskelijalähiö rautatieaseman nurkille. Turussa kuulemma olisi raiteitakin jo valmiina semmoiseen touhuun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Unelmien varaan ei voi rakentaa
"vielä suurempia ilmastohyötyjä voidaan saada linja-autojen teknologian kehittymisestä"

Joka on täyttä utopiaa. Voi olla, että linja-autojen teknologia kehittyy, mutta vähintään yhtä mahdollista on, ettei se enää kehitykään. Esim. nykyisessä akkutekniikassa on omat kasvavat ongelmansa, materiaalien saatavuus vaikeutuu jatkuvasti ja akkujen energiatiheys on edelleen surkean huono, mikä merkitsee sitä, että ajoneuvon mukana joudutaan raahaamaan suurta massaa, jotta virtaa riittäisi sen suuren massan raahaamiseen ympäri katuja. Voihan sattua, että joku keksii ensi vuonna uuden mullistavan akkuteknologian, joka ratkaisee nämä ongelmat, mutta entä jos ei keksikään? Kuinka monta kymmentä vuotta tekniikan kehittymisellä voidaan vielä jäädä spekuloimaan ja toivoskelemaan, että joku sattuisi keksimään jotakin niin ihmeellistä, että raiteet voitaisiin jättää rakentamatta?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Unelmien varaan ei voi rakentaa
Joustavuus. Sitä ei kiskoilla saa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paljonko maksajia hankkeelle? Opisk. 18-30 v, lapset 0-18 v ja luokka alle 10.000 tulot= 0 verot
Työtä tekevät ja eläkeläiset joilla ansiot yli 10.000 €/v ovat maksumiehiä. Mikä on kaupungin suunnitelma (pitkän aikajanan strategia) aitojen veronmaksajien määrästä? Miksi näinkin kallis ja jähmeä raideliikenne kannattaisi kun matkustajamäärät keskittyisivät joka tapauksessa ruuhka-aikoihin? Vai eikö olekaan tärkeä että ihmiset menevät aamulla töihin ja illalla kotiin? Opiskelijoille (viereilla) ratikkaa ei kannata hankkia. Heille kelpaa mittaripolkupyörät kun kampuksetkin ovat vielä aivan yliopistojen vieressä.

Jäljelle jää enää yksi ryhmä jolle tätä tehdään! Grynderit ja kokoomusta lähellä oleville sijoittajielle. Sen ymmärtää etteivät Vihreät osaa laskea ja siksi he luulevat tätä taas kerran vuosisadan säästöksi. Toisaalta juuri laskennan Kokoomuksen piirissä hallitaan jä näitä ekonomeja ja finanssihenkilöitä neuvonantajina heillä piisaa!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.