Virkamiehiltä politiikan reunaehtoja

Valtiovarainministeriön virkamiesten keväällä 2015 julkaisema taustaselvitys julkisen talouden haasteista aiheutti vaaleihin valmistautuville puolueille päänvaivaa. Virkamiehet esittivät julkiseen talouteen kuuden miljardin euron sopeutusta. Valtaosa sopeutustarpeesta lankesi valtion kontolle.

Se, että virkamiehet asettavat rajoja esimiestensä politiikanteolle, on marssijärjestyksen kannalta ongelmallista. Suomessa vahvaan virkamiesnäkemykseen on kuitenkin totuttu. Taustalla ovat kokemukset muun muassa 1990-luvun alun synkistä lamavuosista.

Virkamiesnäkemykset on tosin sivuutettukin. Kevään 2007 vaalikentillä sopeutustarve muuttui kilpalaulannaksi jakovaran suuruudesta. Tarina ei jatkunut hyvin.

Keväällä 2015 Suomen talous oli vielä huonossa hapessa. Ehkä siksi virkamiesten madonluvut otettiin vakavasti hallitusneuvotteluita myöten. Pääministeri Juha Sipilä (kesk) penäsi hallituskumppaneilta sitoutumista sopeuttamiseen ja velkaantumisen taittamiseen.

Viime viikolla kansliapäälliköiden työryhmä muistutti julkisen talouden kapeasta liikkumavarasta. Valtiovarainministeriön virkamiesten maanantaina julkistamassa puheenvuorossa sävy oli samaa sorttia.

Virkamiesraportin mukaan tulevalla vaalikaudella julkisen talouden kestävyysvajetta on torjuttava seitsemän miljardin euron sopeutuspaketilla.

Sopeutuksista kaksi miljardia kerättäisiin leikkauksilla tai veronkorotuksilla. Toiset kaksi miljardia kertyisi 100 000 uudesta työpaikasta ja työllisyysasteen nostosta 75 prosenttiin. Rakenteellisten uudistusten, muun muassa sote-ratkaisun varaan jäisi kolme miljardia euroa.

Virkamiehet muistuttavat, että sopeutettavaa jää vielä seuraavillekin hallituksille.

Seitsemän miljardin pakettiin sisältyy epävarmuuksia. Sote- ja maakuntauudistuksen kohtalo on avoin. Korvaavista vaihtoehdoista ei ole tietoa. Työllisyyden koheneminen ei ole kiinni vain Suomen ratkaisuista.

Leikkauksiin, veronkorotuksiin tai niihin molempiin sitoutuminen on tunnetusti vaikeaa vaalien alla. Kun työllisyysaste on kivunnut 72,5 prosenttiin, velkaa on lyhennetty ja talouskasvukin näyttäisi jonkinmoisena jatkuvan, houkutus menolisäyksiin on käsin kosketeltava.

Vaaliohjelmissaan puolueet lupaavat lisää rahaa vanhustenhuoltoon, koulutukseen, eläkkeisiin, liikennehankkeisiin, lapsiperheille, poliisille ja moniin muihin hyviin tarkoituksiin. Punnittuja esityksiä menolisäysten rahoittamisesta on vähemmän.

Virkamiehet eivät päätä budjetin eivätkä politiikan sisällöstä. Päätöksenteko ja vastuunkanto kuuluvat poliitikoille. Vastuunsa tunteva poliitikko ottaa kuitenkin julkisen talouden reunaehdot huomioon – myös ennen vaaleja.

Virkamiehet eivät päätä budjetin eivätkä politiikan sisällöstä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Johtaja Martti Hetemäen "rakennelinjaus" sisältää monia paradokseja


Valtiovarainministeriön Martti Hetemäki on "rakennepoliittisilla" linjauksillaan aiheuttanut suurta vahinkoa. Kestävyysvaje on olemassa, mutta rakenneratkaisut eivät sitä korjaa; kaikki kääntyy päälaelleen ja aiheuttaa kestävyysvajeen pahenemisen ja julkisen talouden kriisin ja palveluiden heikkenemisen kierteen.

Kokoomuksen Pöysti ja Hetemäki yrittävät käytännössä ottaa itselleen itsehallinnon.

On nähtävissä Hetemäen ajattelutapa tilastojen ja niiden graafien valossa, mutta hänen ja eduskuntapuolueiden ja hallitusten, kuten Kataisen, Stubbin, Sipilän ja tulevan hallituksen "liitosrakenteet" eivät tuo ratkaisua - päinvastoin.

Erittäin valitettavaa tällainen valtiovarainministeriön ja Sipilän ex-sote-johtajan tilastoilla "johtaminen", missä syyt ja seuraukset, vaikutusarviot ja perustuslaillisuus menevät täysin ristiin.


Turun Sanomat 2019 vaalien jälkeiseen aikaan: "Rakenteellisten uudistusten, muun muassa sote-ratkaisun varaan jäisi kolme miljardia euroa."

Valtiovarainministeriön virkamiehet yhdessä edellisten ministerien ja nykyisen ministeri Orpon (kok) johdolla, ovat vuoden 2011 vaaleista lähtien pilanneet "rakenneuudistuksellaan" kuntatalouden ja valtiontalouden eli julkisen talouden sekä perustuslain.

Perustuslakivaliokunta ja eduskuntapuolueiden puoluejohtajat eivät ole esittäneet tähän mennessä muuta kuin lisää kaaosta Hetemäen johdolla.

Eduskuntavaalissa 2019 mitään puoluetta äänestämällä ei voi vaikuttaa asiaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vanhoja muistellen
Tekstissä on ansiokkaasti mainittu 1990-luvun lama, jolloin lamaantunut poliittinen koneisto jätti työt kokeneille kansliapäälliköille, ja hyvä niin.
Vuonna 2007 valtaan päässeet puolueet jakoivat oitis edellisen hallituksen keräämän puskurin ja VM:n varoitukset kaikuivat kuuroille korville.
Huonosti siinä kävi kansantaloudelle, vastuunkantajat katosivat kuka mihinkin.

Eli, jos nyt ei huvita kuunnella kaiken maailman dosentteja, kannattaa ottaa huomioon kokeneiden mielipiteet, ihan kansalaisten hyvinvoinnin kannalta, jos se sattuu kiinnostamaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »