Tunnin junaa varten yhtiö

Hallitus päätti talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa odotetusti, että uusia ratayhteyksiä Helsingistä Turkuun ja Tampereelle kehitetään hankeyhtiöissä. Edellistä kutsutaan liikenne- ja viestintäministeriössä Tunnin junaksi ja jälkimmäistä Suomi-radaksi.

Nyt voidaan jo perustellusti todeta, että valtavat hankkeet etenevät kuin kiskoilla. Vuosikaudet nykyisen rantaradan korvaamisesta puhuttiin kaukaisuuden toiveena. Ennen puuhattu Elsa-rata törmäsi jatkuvasti poliittisen tahdon puutteeseen, ratalinjakiistoihin ja läntisen Uudenmaan edunvalvojien tahtoon kierrättää matkustajat Karjaan kautta.

Viitisen vuotta sitten uutta yhteyttä kutsuttiin jo Tunnin junaksi. Sen eteen alkoivat tehdä töitä kaupungit ja maakuntaliitot. Ne lähettivät liikenne- ja viestintäministeriölle kannanoton, jossa vaadittiin Tunnin junaa Suomen kärkihankkeeksi ja ydinverkon työsuunnitelmaan. Liikennevirastossa todettiin, että tarvitaan kokonaisselvitys. Oli epäiltävissä, ettei yhteys ole kustannustehokas muun muassa olemattoman tavaraliikenteen takia.

Talvella 2015 junaprojektia tyrkittiin päättäjien ajatuksiin Helsingissä Finlandia-talossa. Kutsuvierastilaisuuden järjestivät Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen liitto. Keväällä 2016 hallitus nytkäytti hankkeen liikkeelle lupaamalla sille suunnittelurahaa.

Tunnin junan hinnaksi on laskettu noin kaksi miljardia euroa. Hankeyhtiön perustamisvaiheessa enemmistöosuus on valtiolla, ja valtio pääomittaa yhtiötä alkuvaiheessa. Tunnin juna -yhtiöön valtion panos on kymmenen miljoonaa euroa. Perustaminen edellyttää kuitenkin, että radan varrella olevat kaupungit sijoittavat myös rahaa yhtiöön. Tähän kaupungit ovat jo sitoutuneet. Omistajiksi oletetaan tulevan muitakin hankkeista hyötyviä julkisyhteisöjä.

Turun kaupungin tiedotteessa luetellaan sitoutuneiksi Espoo, Lohja, Salo, Turku ja Vihti. Yksi on joukosta poissa, sillä Helsinkiä ei mainita.

Se on perustamassa Vantaan ja Tampereen kanssa yhtiötä niin sanotun lentoradan rakentamiseksi. Lentorata liittyy päärataan eli Helsinki on siten mukana Tampereelle suuntautuvassa ratahankkeessa. Tästä huolimatta pääkaupungin on osallistuttava myös Tunnin junaan. Helsinki on yksi uuden radan hyötyjistä esimerkiksi niin, että se vähentää tuntuvasti työmatkaliikenteen ruuhkia Helsingin päässä.

Suomi-radan hankeyhtiö saa valtiolta 16 miljoonan euron pääomaruiskeen. Varsinais-Suomessa tätä ei tarvitse kadehtia. Tunnin juna on jo saanut suunnittelurahaa 40 miljoonaa euroa, kun pääradalle on annettu vasta miljoona.

Tunnin junan hinnaksi on laskettu noin kaksi miljardia euroa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Helsinki vedättää maakuntia II metrolinjan taakse
Todellisuudessa Helsingin johtoa ei kiinnosta yhteys Tampereelle tai muualle pohjoiseen, vaan nimenomaan Helsingin II metrolinjan korvaaminen Lentoradalla. Pormestari Vapaavuori onkin maininnut Helsinki-Vantaan Kehäradan olleen lähinnä Vantaan hanke ja Tunnin juna Kaupunkiratoineen Espoon hanke. Siksi Vapaavuori haluaa Lentoradan Helsingille ja Helsingin hankkeeksi.

Toki kyseinen rata helpottaa myös eteläisen Turku-Pietari TEN-T pääradan toimivuutta ja yhdistää Turun ja Hki-Vantaan lentoasemat toimivaksikokonaisuudeksi tukemaan toisiaan erilaisilla palvelu- ja hintatasoilla. Niinpä Tunnin junan hankeyhtiöön kuuluisi mukaan ehdottomasti vähintään Helsinki. Tunnin junasta hyötyy koko Etelä-Suomi Itäradan ja mahdollisen Tallinnan tunnelin itä-länsi-jatkeena.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »