Sote himmentää työllisyysansioita

Sote, tiedustelulait ja omaehtoisen työnhaun malli. Vanhan sananlaskun mukaan minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Kansanedustajat tarttuvat taakseen jättämiinsä lakihankkeisiin jo alkavalla viikolla. Joululoma jäi tänä vuonna tavallista lyhyemmäksi, sillä kansanedustajat rientävät vaalivapaille maaliskuun puolivälissä.

Omaehtoisen työnhaun malli eli niin sanottu aktiivimalli kakkonen tuskin tulee valmistelutyöryhmästä niin nopeasti, että se ehtisi nykyisen eduskunnan päätettäväksi. Sen sijaan sote- ja maakuntalait ja tiedustelulait olisi saatava maaliskuun idukseen mennessä valmiiksi.

Siviili- ja sotilastiedusteluvaltuuksia lisäävät lait lähtivät marraskuussa perustuslakivaliokunnasta hallinto- ja puolustusvaliokuntiin viimeisteltäväksi. Ainakin riittävä poliittinen yksimielisyys lakien kiireellisyydestä on olemassa.

Hallituksen onnistumista mitataan pitkälti sote- ja maakuntauudistuksella, jolle on varattu olennainen osa kestävyysvajeen pienentämisessä.

Jos viime vuosikymmenellä käynnistetty hanke ei vieläkään valmistu, hallituksen arvosana jää keikkumaan huonon ja välttävän rajamaille. Ei tosin oppositiokaan voi itseään onnitella.

Selvitysten, asiantuntijakuulemisten, kompromissien, lehmänkauppojen ja poliittisten nokittelujen kautta syntyneet lakiesitykset on poliittisen uskottavuuden nimissä saatava pois eduskunnan pöydältä. Ne eivät ole likikään täydellisiä, mutta parannukset ovat mahdollisia, ehkä jopa välttämättömiä, seuraavan vaalikauden aikana.

Tulevan vaalikauden suurin yksittäinen työmaa on sotu, sosiaaliturvan kokonaisuudistus. Puhtaalta pöydältä aloitettava sote ei sotun kanssa samaan työlistaan mahdu.

Jos sotessa, lainvalmistelussa, työmarkkinasuhteissa ja ohueksi käyneessä mandaatissa on ollut ongelmia, hallitus voi paistatella kohenevien työllisyyslukujen loisteessa.

Työllisyysaste nousi joulun alla hallituksen tavoittelemaan 72 prosenttiin. Vuoden 2016 alusta Suomeen on syntynyt 150 000 työpaikkaa lisää. Vuoden lopulla valtio kykeni jopa lyhentämään hieman velkataakkaansa.

Työllisyyden paraneminen kohentaa julkisen talouden tilaa. Olennaisinta on, mitä työllistyminen merkitsee työpaikan saaneelle ihmiselle ja hänen lähipiirilleen.

Työllisyysasteen nosto lähemmäs pohjoismaisten naapurien tasoa on sotu-uudistuksen ohella ensi vaalikauden tärkeimpiä ja kunnianhimoisimpia tavoitteita.

Siitä, kuuluuko ansio työllisyyden kohenemisesta hallitukselle vai kansainväliselle toimintaympäristölle, voidaan kiistellä loputtomasti. Ei sekään ole kestävä argumentti, että työttömyys on aina hallituksen vika ja työllisyyden paraneminen markkinoiden ansiota.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Ei sekään ole kestävä argumentti, että työttömyys on aina hallituksen vika ja työllisyyden paraneminen markkinoiden ansiota.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Työllisyys saavutukset lähinnä silmänlumetta.
Ilman hallituksen ihmisten asemaa kurjistavia toimia työllisyys olisi noussut nykyistä paremmin kotimaisen ihmisten tarpeista lähtevän kysynnän ansiosta. Luodut työpaikat on suurimaksi osaksi epätyypillisiä työntekijöille epäedullisia työpaikkoja joista suuressa osassa ei edes makseta normaalia palkkaa tai jopa palkkaa ei makseta ollenkaan. Työ sinällään on tärkeää ihmisille mutta siitä pitäisi aina maksaa myös normaali palkka ja sillä tulisi tulla toimeen. Eli työtä ja sosiaalitukia työpaikkoja on tullut lähinnä lisää ei normaaleja kunnon työpaikkoja jonka palkalla tulee toimeen.

Paljon on myös työllistetty esim TE keskuksiin ihmisiä kyttäämään ihmisten aktiivisuutta ja määräämään karensseja.

EKP kautta on pumpattu markkinoille 2600 miljardia josta kymmeniä miljardeja myös Suomeen. Nämä rahat on pääasiassa käytetty rikkaiden pääomatuloilla elävien hyödyksi esimerkiksi ostamalla huonoja lainoja jälkimarkkinoilta ja näin tuettu esim. pörssikurssien kuplamaista nousua.

EKP kautta julkisen puolen lainojen osto on toisalta ollut hyvä asia koska näin on voitu pitää valtioiden lainan korot kohtuullisina eikä ole päässyt tapahtumaan esimerkiksi Kreikan tapaista markkinavoimien aiheuttamaa täyskatastrofia.

Jos EKP joutuu tukemaan markkinoita vaikka 2% inflaatiotavoitteen saavuttamiseksi tulee sen tapahtua jakamalla rahaa suoraan kaikille ihmisille saman verran tai ostamalla julkisen puolen velkoja eikä nykyiseen tapaan pienelle pääomatuloilla elävälle rahaeliitille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Työllisyys saavutukset lähinnä silmänlumetta.
Täysin samaa mieltä tästä työllisyyssumutuksesta, eipä ole auttanut ainakaan verotulojen kasvuun ja miksei? juurikin siksi että ovat epäsuhtaisia nälkkäpalkkatöitä tilastojen kaunistamiseksi. Tyypillistä porvareille, sadaan asiat näyttämään hyviltä, totuus on ihan muuta. Köyhdyttämisä ja kyykytystä on tämä mennyt neljävuotta ollut, vain rikkaat ovat tyytyväisiä, mitä se todistaa?
Suomella on varaa toisenlaiseenkin polittiseen päätöksen tekoon, vain arvomaailma ratkaisee onko tasaarvoa ja hyvivointia tarjolla kaikille. Myötähäpeää tunnen kun kuuntelen Orpon ja Sipilän puheita hienosta johtamisesta!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valaistumaton loppiainen
Tähän pääkirjoitukseen on varmaan

ollut vaikeaa keksiä otsikkoa joka ei ole ristiriidassa sisältönsä kanssa muttei kuvaa sitä mitenkään, vältellen johtopäätöksiä. Eduskunta saattaa palata lomaltaan mutta tätäkin lukiessa selvää on, ettei tämän hallituksen aikana ole toivoa loppiaisen tuomista viisaista tietäjistä.

Pääkirjoittajakaan ei enää veny esittämään sote-uudistusta positiivisesti mutta puoltaapa kuitenkin hallituksen mallin läpimenoa. Ilmeisesti argumentteja kuten "koska emme nykymallia parempaa keksineet niin tehdään sitten huonompi" ja sipilämäinen "tehdään nyt tällainen ja korjaa kuka korjaa myöhemmin" ei ole vielä koluttu loppuun (kuten ei heikoimpien resurssejakaan, ilmeisesti). "Kaiken maailman dosentitkin" tekevät paluun kirjoittajan rinnastaessa surutta asiantuntijat ja lehmänkaupat muutosten valmistelussa. Jos kirjoittajan mukaan selvitykset ja asiantuntijat pitää saada "uskottavuuden nimissä pois eduskunnan pöydältä" niin hallitus on tottavie tehnyt huipputyötä.

Suomen vertaillen kevyillä sote-kustannuksilla "kestävyysvaje" on arvovalinta - ja silti hallituksen uudistus samanaikaisesti nostaisi kokonaiskustannuksia ja karsisi julkista rahoitusta. Ilmeisen tarkoituksellisesti muutokset on suunniteltu myös niin, että EU tulee kilpailulainsäädännön perustella yksityistättämään jäljellekin jäävän julkisen sektorin lähes heti ("Viimeiset sote-lait eduskuntaan – yrityksille luvassa uutta bisnestä", Kauppalehti 4.1.2019).

Vastineeksi tähän kirjoitukseen voikin lukea HS:n laajan, uuden reportaasin "Niukka elämä lyö maahan" (6.1.2019). Ehkä vuoden myrskyissä päästäänkin maaliskuuksi Aapelista aakkosissa jo P:hen asti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Valaistumaton loppiainen
Hieno kommentti ja niin totta!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valtiontuet
Tiedetään, että hallituksen uudistukseksi kutsutun lakikonaisuuden rahoitusmalli ei ole itsehallinto.

Perustuslaki vaatii itsehallintoa.

Itsehallintoon kuuluu sekä verotusoikeus että valtiontuet.

Eduskunta ja korkein oikeus ei voi laskea läpi perustuslain vastaista esitystä.

Rahoitusmallin ristiriitaan perustuslain suhteen ei poliittiseksi selitykseksi kelpaa:

- "Ei ehditty".

Perustuslaissa ei voi toimia perä edeltä sanomalla:

- "Korjataan laki myöhemmin".

Kaikkein ensimmäiseksi rahoitusmalli on oltava perustuslaillinen, kaikki itsehallinnon kriteerit ja perustuslaillisen valtiontukijärjestelmän täyttävä ennen kuin voi edetä.

Hallituksen esityksessä sekä perustuslain edellytykset että EU-säänökset ovat ristiriidassa. Se on ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa.

Valtiontuki tarvitaan jo pelkästään perustuslaillisen yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi kunnissa, kuntien asukkaille: Hallituksen esitys aiheuttaa perustuslain yhdenvertaisuuden vastaistaisuutta monella tavalla keskittämällä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaunistelua.
Tämä kirjoitus oli hyvinkin suuresti pelkkää kaunistelua ja hallituksen "salakehua", haiskahtaa jopa tietyntyyppiseltä vaalipopulismilta.
Pitääkö pääkirjoittaja lukijoita niin lyhyt- muistisina ja tyhminä etteivät osaa rivien välistä lukea?
On niputettu useampi sumutus samaan kirjoitukseen, surullista luettavaa!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »