Järki voitti pääväylien määrityksessä

Varsinais-Suomen elinkeinoelämä voi huokaista helpotuksesta, sillä Turku–Toijala-rata pääsi kuin pääsikin Suomen pääväylien joukkoon. Liikenne- ja viestintäministeriö antoi asetuksen maanteiden ja rautateiden pääväylistä ja niiden palvelutasoista viime keskiviikkona.

Asetusluonnos – silloin vielä nimeltään runkoverkkoasetus – oli lausuntokierroksella elo–syyskuussa. Turun ja Toijalan välinen rataosuus ei luonnoksessa mahtunut tärkeimpien väylien joukkoon, mikä herätti huolta Varsinais-Suomessa.

Suurin osa maakunnan rautateiden tavaraliikenteestä kulkee juuri tällä osuudella. Lisäksi Turun ja Naantalin satamat kuuluvat Euroopan laajuiseen TEN-T-ydinverkkoon, joten ne on määritelty korkeimpaan luokkaan. Muun muassa Varsinais-Suomen liitto sekä Turun ja Tampereen kauppakamarit vaativat Turku–Toijala-rataa osaksi pääväyliä.

Ministeriö teki lausuntokierroksen ja kuulemisien jälkeen useita lisäyksiä asetukseen. Järki voitti, ainakin Varsinais-Suomen näkökulmasta. Rantaradalla kulkee vain vähän tavaraliikennettä, joten Toijala-rata on maakunnan yrityksille ensiarvoisen tärkeä.

Yaran Siilinjärven ja Uudenkaupungin tehtaiden välinen liikenne kulkee tällä radalla, samoin Venäjältä tulevat raaka-aineet. Ratayhteys on elintärkeä myös Nesteen Naantalin jalostamolle ja Meyerin Turun telakalle.

Ensi vuoden alussa voimaan astuva asetus takaa pääväylille ykkösluokan kunnossapidon. Turku-Toijala-radalta poistettaneen myös tasoristeyksiä. Lisäksi pääväyläasetus sementoi Turun ja Helsingin välisen ratayhteyden nykytilan: se määritellään liikenneprofiililtaan henkilöliikenteen radaksi.

Jotta Turun ja Helsingin välinen ratayhteys oikeasti palvelisi henkilöliikennettä, pitää Tunnin juna -hanke toteuttaa. Turusta pääsisi silloin junalla Helsinkiin noin tunnissa ja vartissa, kun nykyään matka vie noin kaksi tuntia. Tarkka säästö matka-ajassa olisi 37 minuuttia.

Joukkoliikennettä selvästi sujuvoittava hanke on tärkeä koko Etelä-Suomen kasvukolmiolle, mutta erityisesti Turulle, Salolle, Espoolle ja Lohjalle. Joukkoliikenteen suosion kasvu auttaisi myös ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä.

Tunnin juna on jo saanut valtiolta 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 1,5–2 miljardia euroa, ja rata voisi parhaassa tapauksessa olla valmis 2020-luvun lopussa.

Suurin kompastuskivi on raha, sillä niukoista resursseista kisaa useampikin hanke. Vakavin kilpailija lienee pääradan Helsingin ja Tampereen välisen osuuden kehittäminen. Toivotaan, että järki voittaa myös rahanjaossa, sillä nopeammat yhteydet Turusta Helsinkiin toisivat eniten hyötyä koko maalle.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Ensi vuoden alussa voimaan astuva asetus takaa pääväylille ykkösluokan kunnossapidon.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.