Turun kentällä kasvupotentiaalia

Turun lentoaseman matkustajamäärät ovat kasvaneet tänä vuonna reilut 12 prosenttia. Hyvässä lykyssä kasvu jatkuu ensi vuonna, sillä luvassa on uusia vuoroja ja yksi uusi reitti.

Kaikkiaan Turun lentoaseman kautta kulki viime vuonna 335 000 matkustajaa. Liikematkustajia heistä oli noin 65 prosenttia. Tämän vuoden hyvistä kasvuluvuista huolimatta edellytyksiä parempaan olisi olemassa.

Turun kaupungin, Varsinais-Suomen liiton, maakunnan yrittäjäjärjestön sekä lounaissuomalaisten kauppakamarien toteuttamassa kyselyssä 265 000 lounaissuomalaista liikematkustajaa valitsee lähtökentäkseen Turun sijasta Helsinki-Vantaan. Asiakaspotentiaalinsa puolesta Turku voisi hyvin kasvaa yli puolen miljoonan matkustajan kentäksi.

Kyselyyn vastanneet pitävät Helsinki-Vantaan etuina edullisempia lentoreittien hintoja, sopivia yhteyksiä ja aikatauluja. Turun puolesta puhuvat muun muassa sijainti, nopeat kenttämuodollisuudet ja pysäköinnin helppous.

Etujen vertailu tarkoittaa, että yli neljännesmiljoonan liikematkustajan potentiaalin houkuttelu Turun kentän käyttäjäksi on tavoitteena kuuta kauempana. Sitä kohti kannattaa kuitenkin kurkotella. Edellytyksiäkin on.

Turusta on hyvät yhteydet Tukholmaan, Helsinkiin ja Riikaan. Jatkolennoille Tukholma ja Riika tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia. Finnair luonnollisesti suosii vaihtopaikkana Helsinki-Vantaata. Lähikenttä tarkoittaa yleensä myös merkittävää ajansäästöä.

Turun lentokentän ja sen palveluiden markkinoinnissa on kehittämisen varaa. Kun kenttää ja sen palvelutasoa ilmiselvästi halutaan ylläpitää, liikematkustusvalintoja tekevien yritysten ja yhteisöjen on syytä olla talkoissa mukana.

Vaikka Turun lentoasemalta on kilpailukykyisiä yhteyksiä ja vaikka tarjonta on edelleen lievässä kasvussa, parantamisen varaa on paljon.

SAS:n päätös lakkauttaa Turun ja Kööpenhaminan väliset suorat lennot kismittää edelleen monia liike- ja lomamatkalaisia. Kyselyn mukaan Kööpenhaminan ohella kaivattaisiin suoria lentoja Saksan kohteisiin ja Lontooseen.

Jotta valtaosa lounaissuomalaisista liikematkustajista saadaan Turun kentän asiakkaiksi, markkinointiponnisteluja tarvitaan niin kotimaassa kuin suhteessa lentoyhtiöihin.

Vapaa-ajan matkustajien lentokenttävalinnat on seuraava kyselytutkimuksen kohde.

Oletus, jonka mukaan Lounais-Suomen lomamatkalaisista suurempi osa kuin liikematkustajista valitsee Turun sijasta Helsinki-Vantaan, pitää todennäköisesti paikkansa. Etenkin lomalentojen määrä on Turusta vähäinen.

Positiivista niin liike- kuin lomalentojen näkökulmasta on Gdanskin-yhteyden suosio. Kaunas tuo Wizzairin tarjontaan mielenkiintoisen lisän.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Yhtä puuttuu, sano
Milloin kentälle rakennetaan se toinen kiitotie?
Edellytys hyvälle lentoturvallisuudelle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Yhtä puuttuu, sano
Teknisesti ottaen Turussa on kaksi kiitotietä. Molemmista päistä voi laskeutua sekä nousta ja niillä molemmilla on oma numero.

Lisää ei oikeastaan tarvita, yksi lentokone sieltä kuitenkin tulee alas kerrallaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kallis ja epävarma
Turun kenttä on parhaimmillaan ihan kiva, koska se on pieni ja nopea. Lennot ovat kuitenkin hyvin kalliita ja epävarmoja: niitä perutaan todella usein. Varsinkin paluulentojen osalta tämä on raivostuttavaa erityisesti, kun on tulossa Tukholmasta tai Riikasta yöllä takaisin, kuten usein työmatkoilta palatessa. Helsingistä tulevilta lennoilta pääsee sentään bussilla yöksi kotiin.
Eloklogisesti tietysti olisi hyvä minimoida lennot: kaikki lennot Jyväskylän eteläpuolelta maailmalle pitäisi keskittää Helsinkiin ja sinne matkustettaisiin raiteilla. Pikkumatkojen lentäminen on itsekästä ja tuhoisaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pääkirjoitukset