Tunnin juna tarvitsee vahvan veturin

Elsa-radasta vuosikymmenten aikana tunnin junaksi muokkaantunut nopea yhteys Turusta Salon ja Espoon kautta Helsinkiin sinnittelee entistä tiukemmin liikennehankkeiden ylitsevuotavassa toiveiden tynnyrissä.

Tunnin junalle on budjeteissa varattu 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Alustava yleissuunnitelma Espoon ja Lohjan välisestä osuudesta on olemassa ja linjaus vahvistettu maakuntakaavoissa. Valtiovarainministeriön ehdotuksessa ensi vuoden budjetiksi todettiin, että ratayhteyden suunnitteluvarausta käytetään yleissuunnittelun nopeuttamiseen ja ratasuunnittelun käynnistämiseen.

Uutta rahaa tunnin junalle ei ole luvassa, ei liioin päätöstä nopean ratayhteyden toteuttamisesta. Poliittista ja taloudellista painetta budjettikirjaus hankkeen taakse kuitenkin entisestään lisää.

Suurten ja kasvavien asutuskeskusten väliset nopeat yhteydet ovat Suomelle elintärkeitä. Työssäkäyntialueiden laajentamiseksi ja kasvun turvaamiseksi Helsingin, Turun ja Tampereen kolmion toimivat yhteydet nousevat korostetusti esille. Myös ympäristöpolitiikan näkökulmasta raideliikenteeseen panostaminen on järkevää.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) linjaa, että seuraavan hallituksen pitää pystyä tekemään päätös tunnin junasta. Tavoitteena on, että rakennustyöt alkaisivat ensi vaalikaudella (TS 11.8.).

Budjettiehdotuksessa lisätään painetta myös pääradan kohentamiseen Tampereen ja Helsingin välillä. Tavoitteena on alle tunnin matkustusaika perinteisellä kalustolla.

Orpo on perustamassa työryhmää pohtimaan nopeita ratayhteyksiä. Ryhmään tulee edustus ministeriöiden ohella ainakin Turun, Helsingin ja Tampereen kaupungeista.

Tunnin juna ja nopeutettu pääratayhteys palvelevat koko eteläisen Suomen liikenne- ja työvoimatarpeita. Puolesta puhujia riittää Jäämeren radalle ja vaikkapa Tallinna-tunnelille. Hyviä perusteita on myös muille radoille ja teille – puhumattakaan nykyisten yhteyksien korjausvelan lyhentämisestä.

Ongelmana on budjettivarojen rajallisuus oloissa, joissa rahoitettavana ovat kasvavat sosiaali- ja terveysmenot sekä puolustusvoimien suurhankinnat.

Tunnin junan alustava kustannusarvio on 1,3–1,4 miljardia euroa. Rahoitus on etsittävä rohkeasti budjetin ulkopuolelta esimerkiksi erilaisilla yhtiöjärjestelyillä. Työeläkeyhtiöiden kaltaiset institutionaaliset sijoittajat voisivat olla kiinnostuneita vakaan tuoton kohteista.

Lopullinen lasku lankeaa aina kansalaiselle – veronmaksajana tai palveluiden käyttäjänä. Kestävää kasvua edistävä hanke maksaa itsensä kuitenkin takaisin.

Orpon perustamassa työryhmässä on syytä kääriä hihat. Nopeat yhteydet on kirjattava seuraavaan hallitusohjelmaan.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Vastakkainen näkemys
Edullisin ja ympäristön kannalta järkevin ratkaisu olisi tietenkin syntyvyyden ja asutuskeskusten supistaminen. Miksi pilata maapallo täyttämällä se ihmisillä, uusilla asuinalueilla ja jätteillä, kun asiat voi hoitaa myös sivistyneesti.

Johtuuko nykyinen typerä jatkuvan kasvun toimintamalli päättäjiksi rantautuvien urpojen kyvyttömyydestä ajatella ja nähdä nenäänsä pidemmälle?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vastakkainen näkemys
Liika syntyvyys tai asutuskeskukset eivät ole Suomessa minkäänlainen ongelma.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vastakkainen näkemys
Viimeinen lause kertoo oleellisen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koneisto
”Tunnin junalle on budjeteissa varattu 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Alustava yleissuunnitelma Espoon ja Lohjan välisestä osuudesta on olemassa ja linjaus vahvistettu maakuntakaavoissa.”

Maan tavan mukaan hillotolppaa lypsetään jo suunnitteluvaiheessa. Mielenkiintoista katsoa yritys, joka suunnittelun jälleen saa …

”Suurten ja kasvavien asutuskeskusten väliset nopeat yhteydet ovat Suomelle elintärkeitä.”

Tärkeää maamme kannalta on ihmisten liikkuvuus. Yritysten ja elinkeinojen toimintaa on romutettu naurettavilla toiminnoilla rataverkoston kehittämisessä – poliitikot hääräävät omaan pussiin.

” Tavoitteena on alle tunnin matkustusaika perinteisellä kalustolla.”

Aasiassa kuljetaan viittä sataa modernilla kalustolla – koneisto haloo!

”Puolesta puhujia riittää Jäämeren radalle ja vaikkapa Tallinna-tunnelille.”

Puhujia riittää, mutta kuinkas ratkaistaan raideleveys?

”Ongelmana on budjettivarojen rajallisuus oloissa, joissa rahoitettavana ovat kasvavat sosiaali- ja terveysmenot sekä puolustusvoimien suurhankinnat.”

Raha ei maassamme ole ongelma – lomautetaan ylin hallintokoneisto valtiolta, kaupungeilta, kunnilta, maakunnilta… - kuukaudeksi ja korjausvelka on kuitattu.

”Orpon perustamassa työryhmässä on syytä kääriä hihat.”

Koneiston etujen jäädyttäminen edes kuukaudeksi on vaativaa työtä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
veturi
veturin pitää olla paitsi vahva niin myös nopea...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pääkirjoitukset
Pääkirjoitus

Näyttävä isku on viesti

Keskusrikospoliisin suurisku Paraisille ja useaan kohteeseen saaristossa viikonlopun aikana oli poikkeuksellinen myös näyttävyytensä vuoksi. Keskusrikospoliisi (Krp) tiedotti lauantaiaamuna suorittavansa kotietsintää Turun saaristossa sijaitsevan yrityksen tiloihin. Tiedotteessa todettiin toimenpiteen saattavan herättää veneilijöiden ja mökkeilijöiden huomion. Näin tapahtui, mutta sadan henkilön erikoislaatuinen jättioperaatio takasi mediahuomion kautta uutisen leviämisen laajalle Suomessa ja ulkomaille. Tämä lienee ollut tarkoituskin.