Opintomatkalle avoimin mielin

Keskustelu raitiovaunujen ja bussien keskinäisestä paremmuudesta Turun kaupunkiliikenteessä ei lopahtanut siihen, kun kolmoslinjan viimeinen raitiovaunu ajettiin varikolle 1. lokakuuta 1972.

Kaupungin väkiluvun kasvu, uudet asuinalueet, yksityisautoilun lisääntyminen ja kiristyvät ympäristönormit ovat pitäneet huolen, että keskustelulle on ollut sijansa. Joukkoliikenteen kehittämisessä sekä raitsikoille että bussivaihtoehdolle on ollut puolustajansa. Argumentit ovat vaihdelleet raitsikkanostalgiasta kustannuksiin, liikenteen sujuvuudesta ympäristöarvoihin ja kaupungin vetovoimaan.

Kaupunkiseudun kattava pikaraitiotiesuunnitelma julkistettiin 2002. Mallia haettiin muun muassa Strasbourgista, Grenoblesta ja Tukholmasta. Naantalista Kaarinaan ulottuvan järjestelmän kustannuksiksi arvioitiin runsaat 320 miljoonaa euroa.

Yleiskaavatyöhön liittyvän suunnitelman hyvinä puolina pidettiin asuin- ja työpaikkojen vetovoiman kasvua, kaupunkirakenteen eheytymistä, palveluiden saavutettavuuden kohenemista ja liikenteen päästöjen vähenemistä. Miinuksina olivat korkeat investointikustannukset, rakennusaikaiset haitat ja muun muassa autoliikenteen tilan väheneminen.

Maanantaina Turun ja Raision kaupungit julkistivat valtion kanssa tekemänsä selvityksen raitiovaunujen ja niin sanottujen superbussien hankinnasta ja hankintoihin liittyvistä töistä. Argumentit puolesta ja vastaan ovat suurin piirtein entisellään.

Laskelmien mukaan lyhimmän eli Varissuon ja oletetun matkakeskuksen välisen osuuden kokonaiskustannus olisi raidevaihtoehtona noin 250 miljoonaa euroa, pisin reitti Varissuolta Raisioon maksaisi 390 miljoonaa euroa. Superbusseilla vastaavat luvut olisivat 100 ja 150 miljoonaa euroa (TS 6.2.).

Bussivaihtoehto on kiistatta edullisempi. Runosmäkeen vedettävän raitiotielinjan kustannuksilla kaupunkiin voitaisiin rakentaa kattava superbussiverkko.

Hankintahinta ei ole asiassa ainoa argumentti. Suunnitelmassa raitiotie arvioidaan niukasti paremmaksi vaihtoehdoksi muun muassa kilpailukyvyn, vetovoiman ja viihtyisyyden kasvattamisessa, joukkoliikenteen suosion lisäämisessä ja kaupunkirakenteen tiivistämisessä.

Vaunukaluston elinkaari on superbusseihin verrattuna yli kaksinkertainen.

Turun luottamus- ja virkajohto on lähdössä opintomatkalle Ranskan Nantesiin, jossa joukkoliikenne perustuu raitsikoiden ja superbussien yhdistelmään. Opintomatkalle on syytä lähteä avoimin mielin ja ilman ennakkoasenteita. Päätökset on tehtävä aikanaan kylmien faktojen pohjalta.

Ratkaisevaa on myös valtion osallistuminen joukkoliikennehankkeeseen. Sekin on olennaista, että Turku ja Raisio vetävät asiassa yhtä köyttä.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Runosmäkeen vedettävän raitiotielinjan kustannuksilla kaupunkiin voitaisiin rakentaa kattava superbussiverkko.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Lentoasemalle niin kauko- kuin lähijunalla
Tärkeää olisi kytkeä Turun lentoasema Suomen kaukojunaverkkoon samalla tavalla kuin jo on Turun satama. Se mahdollistaa kaikkien liikennemuotojen kehittämisen ja lentovuorojen lisäämisen Turusta alemmalla lentokenttämaksulla toimivilla yhteyksillä täydentämään Hki-Vantaan tarjontaa ja olisi suoraan ilman vaihtoja ratikkaan saavutettavissa niin Helsingin, Espoon, Tampereen, Jyväskylän kuin Seinäjoen keskustoista.

Lähijunaverkko täydentäisi ratikka/superbussiverkostoa ja Turun lentoasema olisi saavutettavissa niin kaukojunilla Tampereelta, Helsingistä, Espoosta kuin Turun kaupunkiseudulta lähijunilla. Silloin Turun lentoasemasta rakentuu Suomen kakkoskenttä täydentämään alemmalla lentokenttämaksulla toimivia lentoyhtiöitä ja -vuoroja Hki-Vantaan rinnalle.

Tarvittavat ratatyöt voidaan ajoittaa Uudenkaupunginradan sähköistämiseen ja Tunnin junan toteuttamiseen pikaisesti sekä pienellä Tampereen radan siirrolla Turun lentoaseman kautta. Tampereella tämä matkaketju on jo maakuntakaavassa Pirkkalan lentokentän osalta, vaikka siellä investoinnit toteutuakseen vaatisivat moninkertaisia pääomia. Lisäksi ei ole logistisesti mitään järkeä kuljettaa matkustajia pk-seudulta pohjoiseen Tampereelle ja sitten lentää osittain takaisin, mutta Turkuun sen sijaan on. Turku on Suomen portti Eurooppaan, mutta ei ilman oikeita investointeja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Raiteilla on tulevaisuus
Valtio siis ei osallistu joukkoliikennehankeeseen, vaan ainoastaan raiteden rakentamiseen. Superbussia ei edes valtio kannata.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Opintomatkat on tehty
Vuoteen 1972 saakka käytin Turussa vain raitiovaunua. Sen jälkeen Helsingissä vuosikymmenet vain raitiovaunua. Bussit ovat arvaamattomia ja pelottavia kadun häiriköitä, raitiovaunusta tietää minne se menee eikä se tunge varoittamatta päälle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »