Kova kasvu Uudenkaupungin haasteena

Heinäkuussa tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä kun Valmet Automotive kertoi tehneensä saksalaisen Daimlerin kanssa esisopimuksen A-sarjan Mercedes-Benzin valmistamisesta. Uudenkaupungin autotehtaan tilanne oli juuri ennen sitä tukala. Tuotannossa oli vain hybridiauto Fisker Karma, joka ei oikein käynyt kaupaksi.

Marraskuussa 2015 kerrottiin, että Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan Mercedes-Benzin GLC-mallin katumaasturia noin vuoden kuluttua. Pari kuukautta aiottua enemmän tuotannon käynnistämiseen meni, mutta Daimlerin johtoi piti autotehtaan nopeutta ilmiömäisenä. Torstaina uusi tuotantolinja käynnistettiin virallisesti.

Uudessakaupungissa tehdään kuluvan vuoden loppuun saakka kahta edellä mainittua Mersua. Katumaasturien tuotantoa kiihdytetään. Syksyllä tehdas siirtyy kahdesta kolmeen vuoroon eli autoja tehdään yötä myöden. Tehtaan työntekijöiden määrä nousee kolmeentuhanteen. Alihankinnassa se työllistää kuutisensataa ihmistä.

Uusikaupunki ja koko Vakka-Suomi ovat pitkään olleet muuttotappioaluetta. Nyt edellytykset kasvattaa asukaslukua ovat hyvät. Siinä on kuitenkin haastetta kerrakseen. Asuntotuotanto on ollut kysynnän puutteessa olematonta, ja sen kasvattaminen vie aikansa.

Uusikaupunki on jo ryhtynyt valmistelemaan autotehtaan väelle hätämajoitusta. Kevään mittaan tehtaan lähistölle tuodaan Äänekosken biotehdastyömaalta parakkeja eli hienommin sanottuna moduuliasuntoja. Väliaikaiseen asumiseen varataan tilaa myös asuntovaunualueelta. Parakkiasuntojen vuokra on tiettävästi 250–480 euroa kuukaudessa (Talouselämä 6.2).

Kallis hätämajoitus voi olla vain lyhytaikainen ratkaisu. Uudessakaupungissa on vireillä 13 kerrostalohanketta, joista kahdeksan voi tulla rakenteille kuluvan vuoden aikana. Asialla ovat yksityiset rakennuttajat. Jos kaikki hankkeet toteutuvat, vuokra-asuntojen määrä kaupungissa kasvaa puolella tuhannella.

Ajan oloon Uudenkaupungin haasteena on varmistaa koulujen ja päiväkotien toimivuus kysynnän lisääntyessä. Neuvoa voi kysyä lietolaisilta. Liedon kunnan asukasluku kasvoi yli 45 prosenttia vuosina 1980–2000, ja tällä vuosituhannellakin vielä 35 prosenttia.

Uudenkaupungin opetus- ja kulttuuritoimesta on vakuutettu, että neliöt kouluissa ja päiväkodeissa riittävät. Muuttoliike voi houkutella kaupunkiin yksityisiä päivähoitopalveluja. Myös terveys- ja sosiaalitoimessa luotetaan resurssien riittävän, vaikka esimerkiksi neuvolaikäisiä tulisi nopeasti sata lisää (TS 29.11.)

Vaikeuksiin on kuitenkin hyvä varautua. Seudullista yhteistyötä lienee jo tiivistetty.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Ajan oloon Uudenkaupungin haasteena on varmistaa koulujen ja päiväkotien toimivuus.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
minä
toivottavasti
autotehdas toivottavasti pystyy työllistämään seuraavat 30 vuotta jos uki nyt rakennetaan täyteen asuntoja.vaihtoehto olisi junayhteyden aloittaminen ukiin ,niin että sillä ehtii töihin ajoissa ja ettei juna lähde takaisin ennenkuin työpäivä päättyy.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
peejiiäm
Rautatie
Rautatie Turusta Uuteenkaupunkiin pitäisi pikapikaa kunnosta ja sähköistää. Turun alue liittyisi juoheasti Uudenkaupungin työssäkäyntialueeseen. Ja tähän hankkeeseen liittyisi muitakin etuja, esimerkiksi Turun ratapihan turvallisuus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rata on jo ja junat halpoja
Vast: Rautatie
Samaan syssyyn muutama vuoro Naantalin ja Turun välille. Piikkiöstä ja Paimiostakin saisi toimivat lähiöyhteydet. Liikennöitsijät, tässä teille markkinarako.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »