Pietarista vetoapua myös Turulle

STX:n Turun telakalla tehtiin keväällä Myllysillan teräsrakennetta.
STX:n Turun telakalla tehtiin keväällä Myllysillan teräsrakennetta.

Monialayhtiö STX Corporationin hanke rakentaa suurtelakka Pietariin avaa uusia näkymiä myös suomalaiselle telakkateollisuudelle. Eteläkorealaisyhtiö on allekirjoittanut telakkaa koskevan sopimuksen venäläisen telakkayhtiön United Shipbuilding Corporationin USC:n kanssa.

Rakennusprojektin osuus miljardin dollarin sopimuksesta on 720 miljoonaa dollaria. Työn on arvioitu kestävän yli kolme vuotta.

Sopimuksen ensimmäiseen vaiheeseen sisältyy myös 60 aluksen rakentaminen.

Uuden telakan myötä Pietarin asema Venäjän meriteollisuuden pääkaupunkina vahvistuu entisestään, ja projektin voi odottaa poikivan työmahdollisuuksia myös Suomenlahden pohjoisrannalle.

USC:llä on arvovaltainen tausta, sillä yhtiö syntyi vuonna 2007 Venäjän silloisen presidentin ja nykyisen pääministerin Vladimir Putinin kätilöimänä. Tuolloin päätettiin yhdistää maan läntiset, pohjoiset ja Kaukoidän telakat samaan yhtiöön. Toimilla haettiin vauhtia Venäjän telakkateollisuuden modernisointiin.

Turunkin telakan omistavalla STX:llä on jo aiempaakin yhteistyötaustaa USC:n kanssa. Yhtiöt omistavat yhdessä Arctech Helsinki Shipyard -nimellä tunnetun Helsingin telakan. Rajat ylittävä yhteistyö näkyy jo tällä hetkellä Helsingin telakalla valmistettavien jäävahvisteisten alusten rakentamisessa. Sahalinin saarelle menevien alusten lohkot tehdään pääosin Viipurin telakalla.

STX Finlandin varatoimitusjohtaja Jyrki Heinimaa ei pidä mahdottomana, että Pietarin telakalla valmistettavia komponentteja tulisi Suomen telakoiden käyttöön. Tarvittaessa laivanosat liikkuisivat myös päinvastaiseen suuntaan.

Pietarin tuleva suurtelakka on myös osoitus STX:n halusta pysyä Suomenlahdella.

Tämä antaa toivoa myös Turun ja Helsingin telakoiden jatkolle. Jos Pietarin telakalla on jo alustavasti sovittu 60 aluksen rakentamisesta, sen on pakko näkyä myös suomalaistelakoiden ja niiden alihankkijoiden työtilanteen paranemisena.

Lähellä ja hyvien meriyhteyksien päässä olevat sisartelakat tekevät STX:stä entistä merkittävämmän toimijan Euroopan ja koko maailmankin telakkamarkkinoilla. Telakoiden tulevaan yhteistyöhön sopii hyvin myös se, että Venäjä valmistelee Kannakselle toista suoraa ratayhteyttä, joka olisi vaihtoehto nykyisin Viipurin kautta kulkevalle radalle.

Vaikka Venäjän tankkerien kunto on viime vuosina parantunut, maan kauppalaivaston tilanne ei muutoin tällä hetkellä ole kehuttava. Maan telakoilla riittää pitkäksi aikaa töitä pelkästään oman kauppalaivaston uudistamisessa. Myös henkilöliikenteen kalusto on uudistamisen tarpeessa, mistä yhtenä esimerkkinä on Volgalla tapahtunut järkyttävä onnettomuus.

Kukapa tietää, vaikka turkulaisetkin laivanrakentajat matkustavat jonakin päivänä luotijunalla töihin Pietariin valmistuvalle jättitelakalle. Joka tapauksessa laivoja tarvitaan jatkossakin. Purjehtiminenhan on välttämätöntä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.