Kansallista tilastoharhaa

Sähköisestä kaupankäynnistä on ollut saatavissa paljon tietoa, mutta se on ollut ristiriitaista. Äskettäin julkaistun kansallisen verkkokauppatilaston piti korjata tilannetta. Kuluttajakyselyyn perustuvan seurannan oli määrä tuottaa tietoa muun muassa kotimaahan ja ulkomaille suuntautuvien ostosten määrästä.

Kuluttajilta kysyttiin suomenkielisiltä ja muunkielisiltä sivuilta tehdyistä verkko-ostoksista. Suomenkieliset sivut tilastoitiin kotimaiseksi verkkokaupaksi. Niinpä ulkomaisen verkkokaupan osuudeksi tammi–kesäkuussa saatiin vain 16 prosenttia. Tieto antaa ristiriitaisen kuvan siitä, kuinka paljon suomalaisten ostoksien kautta rahaa virtasi ulkomaalaisille verkkokaupan yrityksille.

On harhauttavaa puhua kotimaisesta verkkokaupasta, jos nettisivuilla on myyjänä esimerkiksi Ellos, Finnmatkat tai kansainvälisen mediakonserni MTG:n lukuisat tytäryritykset. Niin ikään on erheellistä sisällyttää Applen iTunesin tai Travellinkin suomenkielisillä sivuilla käyty kauppa kotimaisen kaupan liikevaihtoon.

Tilaston mukaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla suomalaiset ostivat verkkokaupasta liki 4,8 miljardilla eurolla eli vuositasolla lähestytään vielä muutama vuosi sitten haamurajana pidettyä kymmentä miljardia.

Huikea kasvu tulisi ottaa huomioon myös lainsäädännössä. Kuluttajansuojalaki ei parhaalla mahdollisella tavalla sovellu sähköiseen kaupankäyntiin. Myös viranomaisten keinovalikoima puuttua epäkohtiin on rajallinen.

Kuluttajavirastoon tulevien valitusten perusteella ongelmallisimpia ovat pienet verkkokaupan yritykset. Eniten valituksia tulee toimitusajan viivästymisestä; käypä joskus niinkin, ettei etukäteen maksettua tuotetta tule lainkaan.