Iso pettymys telakalle

Viking Line ilmoitti torstaina, ettei se toistaiseksi hanki uusia laivoja Isabellan ja Amorellan tilalle.
Viking Line ilmoitti torstaina, ettei se toistaiseksi hanki uusia laivoja Isabellan ja Amorellan tilalle.

Viking Linen päätös olla toistaiseksi tilaamatta uusia laivoja Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen on iso pettymys STX:n Turun telakalle, sen alihankkijoille ja koko lounaiselle Suomelle. Päätös sinetöi arviot, joiden mukaan telakan koko henkilöstö on vailla työtä, kun jättiristeilijä Allure of the Seas loppusyksystä valmistuu.

Kun telakkateollisuuden lasketaan työllistävän Lounais-Suomessa noin 8 000 henkilöä, välillisine vaikutuksineen töiden loppuminen heijastuu rajusti myös julkiseen talouteen.

Telakkateollisuus on kärsinyt pahasti syksyllä 2008 alkaneesta finanssi- ja talouskriisistä. Korealaisomisteinen STX Europe ei ole saanut Turkuun uusia tilauksia sitten Royal Caribbean -varustamon jättiristeilijöiden, joista edellinen luovutettiin viime syksynä.

Viking Linen tilaus ei olisi täyttänyt Turun telakan kapasiteettia, mutta se olisi pitänyt toiminnan käynnissä, alihankkijaverkoston kunnossa ja auttanut pahimman yli, kunnes maailman risteilijämarkkinat olisivat taas kunnolla elpyneet.

Odotukset Vikingin tilauksista olivat korkealla, ja kaiken piti olla valmiiksi petattu: Vikingin vanheneva kalusto kaipasi uudistamista, toimitushintojen piti olla olemattoman kysynnän takia kohtuullisia ja näkemyseroja tasaamaan neuvoteltiin mittava valtion tukipaketti, jolla kaupasta piti tulla molemmille osapuolille houkutteleva. Varustamoiden kilpailutilanteenkin piti suosia laivatilausta.

Viking Linen mukaan hinta ei kuitenkaan ollut likimainkaan kohdallaan, ei STX:llä eikä muillakaan tarjoajilla.

Ahvenanmaalaisvarustamolla oli käytännössä kaksi vaihtoehtoa: tilatako STX:ltä Turusta vai ei ollenkaan. Valtava imagotappio olisi näkynyt myös tuloslaskelmassa, jos veronmaksajien tuesta nauttinut varustamo olisi nykyisessä markkinatilanteessa hankkinut laivansa ulkomailta.

On täysin selvää, ettei pörssiyhtiö harjoita hyväntekeväisyyttä. Yhtä selvää on, ettei STX Europe halua rakentaa laivoja enää tappiolla. Siitä suomalaistelakoilla on riittävän karvaat kokemukset.

Lähitulevaisuus näyttää, onko pattitilanteessa kyse kovasta kaupankäynnistä vai kenties parempien tarjousten ja aikojen odottelusta.

Panokset ovat joka tapauksessa kovia, kun kyse on tuhansista työpaikoista ja koko laivanrakennuksen kuninkuusluokan säilymisestä Suomessa.

Molemmat osapuolet vakuuttavat, ettei kauppa jäänyt kiinni valtion tukitoimista. Niin kyseenalaista kuin telakoiden tukeminen kaikkialla maailmassa onkin, suomalaisviranomaiset tekivät tällä kertaa parhaansa. Valtion tukitoimien lisäämistä on turha odotella.

Valtio on innovaatio- ja ympäristöperusteisten rakentamistukien lisäksi varautunut huolehtimaan telakkateollisuudesta työttömiksi jääneiden avittamisesta. Valitettavasti vain jälkimmäiselle tukimuodolle näyttää olevan käyttöä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.