Toinen pääkirjoitus 21.9. 2003
Kallista henkilöstön supistamista

Yhdeksän kuukautta täyttä palkkaa ilman työn tekemisen velvoitetta. Kuulostaa satumaiselta tarjoukselta, johon vain suurten pörssifirmojen muhkeimmissa johtajasopimuksissa ylletään. Nyt sellaista tarjoaa osalle väestään valtiollinen Tieliikelaitos, joka pyrkii etuisuudella supistamaan tarpeettomaksi käynyttä henkilöstöään.

Tieliikelaitos syntyi, kun entinen valtion Tielaitos jaettiin pari vuotta sitten kahtia. Tiehallinnosta tuli suunnitteleva ja liikennejärjestelmiä ylläpitävä viranomainen, Tieliikelaitoksesta toteuttava käytännön toimija.

Organisaatiouudistukseen liittyen teiden hoito ja rakentaminen päätettiin avata asteittain kilpailulle. Tieliikelaitokselle annettiin ensi vuoden loppuun aikaa sopeutua tilanteeseen.

Virastomaisesti toimimaan totuttunut laitos on joutunut aivan uudenlaisten tehokkuusvaatimusten eteen. Organisaation eri tasoilla ja tahoilla on todettu olevan arviolta 750 työntekijää, joiden tehtävät käyvät kilpailun avautumisen myötä tarpeettomiksi.

Näitä niin sanotussa palveluprojektissa olevia Tieliikelaitos houkuttelee irtisanoutumaan vapaaehtoisesti jo ennen kuin eduskunnan edellyttämä siirtymäkausi päättyy. Vastalahjaksi talo tarjoaa yhdeksän kuukauden etupakettia, jollaiseen on harvoin, jos koskaan vastaavissa tilanteissa turvauduttu.

Tieliikelaitos uskoo saavuttavansa merkittävät säästöt palkkamenoissa ja muissa työkuluissa, jos se pääsee tarpeettomaksi katsomastaan väestä irti etuajassa. Mene ja tiedä. Halpa lystiä ei ole vastikkeettoman palkankaan maksaminen: pikaisen arvion mukaan lasku nousee 40 - 50 miljoonaan euroon, jos kaikki 750 ihmistä tarttuvat kultaiseen kädenpuristukseen.

Saajilleen palkka ilman vastiketta on tietysti helppoa rahaa. Toisaalta se polkee vastenmielisellä tavalla työn moraalista arvoa ja arvostusta.